بیوگرافی یاسمین مقبلی

پانته آ توتونپیان
یاسمین مقبلی،هروند ایرانی‌امریکایی ساکن آمریکا به‌عنوان یکی از اعضای پروژه سفر به مریخ انتخاب شده، اواز معدود مهاجران خاورمیانه‌ای است که در در تیم فضانوردی ناسا حضور داشته است.

بیوگرافی یاسمین مقبلی:

یاسمین مغربی در بد ناهیم، در کشور آلمان متولد شده است، اما بلدین، نیویورک،  را به عنوان زادگاهش در نظر می گیرد.
پدر و مادر یاسمین مقبی هر دو ایرانی هستند و پس از انقلاب اسلامی ایران در سال 1979 از ایران مهاجرت کردند.

مادر یاسمین مقبلی فرشته نام دارد و پدرش، کامی مقبلی، در دلری بیل، فلوریدا زندگی می کنند.

یاسمین مقبلی یک برادر بزرگتر به نام کاوه مقبلی دارد که در حال حاضر در فیلادلفیا، پنسیلوانیا ساکن است.

در دوران دبیرستان یاسمین مقبلی  در آکادمی فضایی پیشرفته در هانتسویل، آلاباما شرکت می کرد.

یاسمین مقبلی فارغ التحصیل از دبیرستان بالدوین در بالدوین، نیویورک است.پس از آن ، مقبلی مدرک لیسانس رشته ی مهندسی هوا و فضا با فناوری اطلاعات از موسسه فناوری ماساچوست (MIT) کسب کرد.

مگبلی سپس مدرک کارشناسی ارشد مهندسی هوا و فضا را از دانشکدۀ مدیترانۀ نیروی دریایی مونتری در کالیفرنیا دریافت کرد.

یاسمین مقبلی،شهروند ایرانی‌امریکایی ساکن آمریکا به‌عنوان یکی از اعضای پروژه سفر به مریخ انتخاب شده، اواز معدود مهاجران خاورمیانه‌ای است که در در تیم فضانوردی ناسا حضور داشته است. او از پاییز امسال تمرینات یک دوره دوساله را به عنوان کاندیدای فضانوردی آغاز خواهدکرد. در حین تمرینات، او ماموریت های تکنیکی برای مرکز فضایی را اجرا خواهد کرد. به این ترتیب فضانوردی او عملا بستگی دارد به شرایط و امتیازاتی که در پایان این دوره خواهدداشت. البته از میان خیل داوطلبان این دوره، حضور او در مرحله نهایی و جمع 12 نفر برگزیده، بسیار مهم و قابل توجه است اما او هنوز به عنوان فضانورد انتخاب نشده است و بعد از دوره تمرینات دوساله ممکن است بتواند به فضا پرواز کند.

ناسا در سایت خود البته او را یک نیویورکی معرفی کرده که تحصیلاتش را در مهندسی هوافضا و IT در MIT به پایان رسانده و فوق‌لیسانس‌اش را در هوا فضا از مدرسه ناوال دریافت کرده است. مقبلی‌فارغ‌التحصیل خلبانی نیروی هوایی آمریکا هم هست و ۱۶۰۰ساعت پرواز و ۱۵۰عملیات هوایی آموزشی را برای رسیدن به این مرحله طی کرده است.با این همه وجود نام یک ایرانی در این فهرست در شبکه‌های اجتماعی مورد توجه کاربران ایرانی قرار گرفته و البته بیشتر آنها نمی‌دانند هنوز مانده تا او یک فضانورد واقعی بشود. خانم مقبلی باید به‌مدت ۲سال در آموزش‌های مختلف شرکت کند پس از آن می‌توانند در ماموریت‌های مختلف، ازجمله پژوهش در ایستگاه فضایی بین‌المللی، سفر به فضا با فضاپیمای تجاری و حتی اکتشاف در اعماق فضا شرکت کند. اهمیت قرار گرفتن در بین این ۱۲نفر را وقتی متوجه می‌شوید که بدانید آژانس فضایی آمریکا این فضانوردان را در «مرکز فضایی جانسون» در هوستون و در حضور «مایک پنس» معاون رئیس‌جمهور آمریکا معرفی کرد.

ضمن اینکه برخلاف خبرهای منتشرشده، او در ایران متولد نشده و ظاهرا پدر و مادرش نیز تابعیت ایرانی خود را حفظ نکرده اند. به این ترتیب داستان او با داستان «انوشه انصاری» کاملا متفاوت است. 

افتخارت یاسمین مقبلی

یاسمین مقبلی با ۳۳ سال سن، دارای ۴ نشان تقدیر نیروی هوایی، نیروی دریایی و سپاه تفنگداران، ۳ نشان کارآیی و موفقیت نیروی دریایی و سپاه تفنگداران و چندین تقدیرنامه است.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ