حکم نزدیکی با همسر در ماه محرم چیست؟

پانته آ توتونپیان
نزدیکی با همسر در ماه محرم چه حکمی دارد؟

آیا نزدیکی با همسر در ماه محرم از لحاظ شرعی ایراد دارد؟

حکم شرعی نزدیکی با همسر در روز عاشورا

درست است که نزدیکی و جماع با همسر در برخی از روزها و ساعات خاص از لحاظ شرعی ایراد دارد.اما نزدیکی زن و شوهر در روز عاشورا از لحاظ شرعی ایرادی ندارد.

نزدیکی  با همسر در غیر از ایام حیض و نفاس و در حال احرام و روزه یا موارد ثانوی دیگر از نظر شرعی حرام نیست.

حکم شرعی نزدیکی با همسر در ماه محرم

مجامعت در ماه های محرم و صفر و ایام شهادت و سوگواری اهل بیت علیهم السلام حرمت شرعی ندارد، بلی این یک نوع احترام به پیشوایان دینی محسوب می شود، همچنان که معمولاً افراد در مرگ عزیزانشان به احترام آنها مدتی از مجامعت کناره می گیرند.

از دید عالمان دینی به جز زمان های ایام حیض و نفاس و در حال احرام و روزه یا موارد ثانوی دیگر از در حالت های دیگر حرام نیست.نزدیکی با همسر در ماه های محرم و صفر و ایام شهادت و سوگواری اهلبیت علیهم السلام حرمت شرعی ندارد تنها یک نوع حرمت و احترام محسوب می شود.

 نزدیکی و آمیزش با همسر در شب یا روز شهادت معصومین علیهم السلام حرام نیست. ولی در صورتی که ضرورت ندارد، بهتراست احترام کنید و این کار را به زمان دیگری تأخیر بیندازید. امام حسین(ع) برای اینکه بشر از جهالت خارج شود و مبتلا به گناه نشوند، خون قلب خود را به بشریت اهدا کرد. پس با توجه به این نکته، هنگامی که بین دو مساله تردید داشتیم، باید جانب حرمت را کنار گذاشت؛ در اینجا هم وقتی شوهر درخواست ارتباط زناشویی می کند و ممکن است که از نیاز برخواسته باشد، واجب است به درخواست مشروع او پاسخ داد تا مبادا به گناه -که موجب به درد آوردن قلب امام حسین ع می شود- دچار شود. پس شما نه تنها کار حرامی مبتلا نشده اید. بلکه هنگام درخواست شوهر عمل واجبی انجام داده اید.

در واقع مقاربت جنسی در ماه محرم هیچ اشکالی نداره. هیچ شبی این عمل حرام نیست اما در بعضی شب ها و زمان ها جماع کراهت دارد که در ادامه به انها اشاره می کنیم:

1- جماع در شب و روزى که ماه و خورشید گرفته است.

2- هنگام غروب خورشید.

3- هنگام طلوع فجر تا طلوع آفتاب.

4- شب اول ماه غیر از ماه رمضان.

5- در شب آخر ماه. 6- جماع بعد از احتلام در خواب.

7- جماع در اتاقى که بچه‏اى وجود داشته باشد.

8- نگاه کردن به فرج هنگام جماع.

9- جماع به صورت عریان.

10- جماع در زیر آسمان.

11- جماع رو به قبله و پشت به قبله.

12- هنگامى که شکم پر است.

13- جماع در جایى که کودکى باشد که به آنها نگاه کند یا سر و صداى آنها را بشنود، هر چند چیزى متوجه نشود.

14- جماع در فرصت بین اذان و اقامه نماز که مخصوص اعمال عبادى است.

15- جماع بدون وضو یا غسل.

16- جماع در شب عید قربان.

17- جماع در شب عید فطر.

حکم رابطه زناشویی در ماه محرم و بچه دار شدن در ماه محرم

آیا آمیزش با همسر؛ به قصد بچه دار شدن و انعقاد نطفه؛ در دو ماه محرم و صفر جایز است یا نه؟

اسلام برای همه جنبه های زندگی انسان و از جمله در مورد آمیزش برنامه هایی ارائه کرده است که رعایت این آداب، در بهداشت فردی و اجتماعی، روحی و جسمی زن و شوهر، بچه دار شدن و سالم بودن آن، ازدیاد محبت و غیره تأثیر دارد. اسلام عمل زناشویی و بچه دار شدن را در هر جا و هر محلی اجازه نداده است و باید جای مخصوص و مناسبی برای این کار در نظر گرفته شود و در تحت شرایط خاصی انجام پذیرد.

آیا در ماه محرم می توان بچه دار شد؟

در پاسخ به این سوال که در ماه محرم میتوان اقدان به بچه دار شدن نمود یا خیرباید گفت بله میتوان و اشکال ندارد ،اما برای بچه دار شدن آدابی وجود دارد که برای آشنائی با احکام و آداب بچه دار شدن از کتاب «حلیهالمتقین» مرحوم مجلسی با احکام آمیزش و بچه دار شدن می توانید آشنا شوید و مطالعه این کتاب را پیش از بچه دار شدن به شما توصیه می کنیم.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ