آیا غذا خوردن در ظروف کوچک می‌تواند به کاهش وزن کمک کند؟

مهرناز زاوه
وقتی صحبت از کاهش وزن به میان می‌آید، در واقع قضیه فقط به آنچه که می‌خورید مربوط نمی‌شود، بلکه به نوع ظرفی هم که برای غذا خوردن استفاده می‌کنید بستگی دارد.

وقتی صحبت از کاهش وزن به میان می‌آید، در واقع قضیه فقط به آنچه که می‌خورید مربوط نمی‌شود، بلکه به نوع ظرفی هم که برای غذا خوردن استفاده می‌کنید بستگی دارد. استفاده از ظرف‌های کوچکتر باعث می‌شود که غذای کمتری برای خود بریزید و به این ترتیب مانع از زیاد خوردن می‌شود. 
تحقیقات نشان می‌دهد که عوض کردن ظرف و استفاده از ظرف‌های کوچکتر در خانه باعث می‌شود که بتوانید میزان غذایی را که برای خود می‌ریزدید و می‌خورید کنترل کنید. برخی محققان به این نتیجه رسیده‌اند که غذا خوردن در ظروف کوچک می‌تواند باعث کاهش میزان مصرف غذایی شما شود در حالی که بسیاری دیگر معتقدند که جایگزینی ظروف کوچکتر تاثیر چندانی ندارند. اما دانشمندان در تحقیقات جدید با بررسی تمام تحقیقاتی که پیش از این انجام شده بود به این نتیجه رسیدند که تحت شرایط خاص، ظروف کوچکتر می‌توانند باعث کاهش مصرف غذا شوند. آنها در همین رابطه ۵۶ مورد مطالعاتی قبلی را در ارتباط با ظرف‌های کوچکتر مورد مقایسه قرار دادند. آنها می‌خواستند این مسئله را دریابند که آیا این ظرف‌ها می‌توانند باعث کاهش مصرف در شرایط مختلف شوند یا نه. این شرایط شامل نوع غذا مانند اسنک‌ها، ذرت بوداده، بستنی، غلات صبحانه و چند مورد دیگر بود. از طرفی آنها نوع ظرف را هم بررسی کردند، از جمله کاسه، بشقاب و بشقاب‌های بیضی.
آنها دو عامل مهم را مطرح کردند. ظروف کوچک کاهش میزان مصرف غذا را، تشدید می‌کرد: اول این که اگر کسی مجبور شود خودش برای خودش در ظرف‌های کوچک غذا بریزد،  معمولا برای خود غذای کمی ریخته و در نتیجه کمتر غذا می‌خورد. و دوم این که اگر افراد از این مسئله بی اطلاع باشند که غذا خوردن آنها تحت کنترل است، ظرف‌های کوچکتر نتیجه بهتری به همراه دارد.
محققان در انتها دریافتند که استفاده از ظرف‌های کوچک می‌تواند به کاهش زیاد غذا خوردن در موقعیت‌هایی منتهی شود که افراد باید برای خود غذا بکشند، مانند سر میز شام در خانه یا به حالت سلف سرویس. کاهش ۳۰ درصدی قطر بشقابی که در آن غذا می‌خورید به کاهش ۳۰ درصدی مقدار غذای مصرفی شما می‌انجامد.
(منبع: shape)

۹ دلیل عجیب برای عدم موفقیت در کاهش وزن

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ