چیزهایی که باید در مورد غده هیپوفیز خلفی بدانید

alikarimi55
بدن از غده های بسیار زیادی تشکیل شده است که هرکدام فرایند های خاصی را در بدن انجام می دهند. غده هیپوفیز یکی از همین غده های کوچکی است که در ترشح هورمون در سطح بدن نقش بسیار مفیدی را دارد. غده هیپوفیز در پشت بینی قرار دارد و به طور ساقه شکل به هیپوتالاموس […]

بدن از غده های بسیار زیادی تشکیل شده است که هرکدام فرایند های خاصی را در بدن انجام می دهند. غده هیپوفیز یکی از همین غده های کوچکی است که در ترشح هورمون در سطح بدن نقش بسیار مفیدی را دارد. غده هیپوفیز در پشت بینی قرار دارد و به طور ساقه شکل به هیپوتالاموس وصل شده است. این غده به کمک غده های دیگر عملکرد های کنترلی بدن و ترشحات بدن را بررسی می کند و در صورت مشکل آنها را برطرف می کند. حال اختلالاتی می تواند برای غده هیپوفیز خلفی به وجود بیاید که باعث بروز مشکلات و بیماری های متعددی می شود. سندرم ضد ادراری و دیابت بی مزه مهم ترین بیماری هایی هستند که از طریق اختلالات غده هیپوفیز خلفی به وجود می آیند.

بخش های مختلف غده هیپوفیز خلفی

غده هیپوفیز از دو بخش تشکیل شده است که به لوب قدامی یا پیشین و لوب خلفی یا همان پسین معروف هستند. مهم ترین بخش را تقریبا لوب خلفی انجام می دهد زیرا تلاش می کند که هورمون های تولید شده در هیپوتالاموس را در خود ذخیره کرده و آنرا در بخش های مختلفی از بدن ترشح کند. اولین هورمونی که در غده هیپوفیز خلفی وجود دارد هورمون واسوپرسین نام دارد.

این هورمون در ماندگاری آب تاثیر زیادی دارد. یعنی تلاش می کند که بدن پایداری آب سطحی خود را حفظ کند و سریعا آن را از دست ندهد. هورمون بعدی اکسی توسین است که در زنان نقش دارد زیرا باعث می شود که شیر مادر تولید شود.

اولین اختلال غده هیپوفیز خلفی یا همان دیابت بی مزه

دیابت بی مزه یکی از اولین اختلالاتی است که در غده هیپوفیز خلفی به وجود می آید. همانطور که قبل تر گفته شد یکی از هورمون هایی که در غده هیپوفیز خلفی تولید می شود در پایداری و نگهداری آب بدن نقش مهمی دارد. حال زمانی که اختلالات غده هیپوفیز خلفی به وجود می آید، بدن دچار دیابت بی مزه می شود.

در دیابت بی مزه شخص آب زیادی را در بدن خود از دست می دهد و دائما نیاز به ادرار دارد. همین باعث می شود که آب بدن به مقدار بسیار کمی برسد و همچنین شخص دچار تشنگی زیادی می شود. البته باید بدانید که دیابت بی مزه تفاوت های بسیار زیادی با دیابت نوع اول و دوم دارد و نمی توان این دیابت را با نوع های دیگر مقایسه کرد. دیابت بی مزه در دو نوع دیابت مرکزی و دیابت نفروژنیک بی مزه وجود دارد.

نشانه های وجود دیابت بی مزه در بدن

در ابتدا باید بدانید که تشخیص وجود دیابت بی مزه کار سختی است زیرا این بیماری بخشی از اختلالات غده هیپوفیز خلفی است و وجود آن در بدن انسان ها نادر و بسیار کم است. اولین نشانه ای که به وضوح می توان آن را در بدن تماشا کرد، کم آبی است.

شخص احساس تشنگی بسیار زیادی در روز دارد و عطش فراوان می تواند بخشی از نشانه های دیابت بی مزه و اختلالات غده هیپوفیز خلفی باشد. همچنین ادرار بیمار از حالت عادی خارج می شود و ممکن است به چندین لیتر در روز برسد. نشانه های متعدد دیگری هم وجود دارد که در بخش زیر بیان شده اند:

  • دهیدراته شدن حالتی است که در بدن رخ می دهد و اگر کودکان دچار این حالت شوند اذیت خواهند شد. کودکان در چنین حالتی به سختی می توانند اعلام تشنگی کنند و همین باعث استفراغ و عدم رشد کودک خواهد شد.
  • در کنار کودکان، افراد دیگری هم وجود دارند که بنا به دلایلی مانند زوال عقلی نمی توانند به راحتی اعلام تشنگی کنند و همچنین نمی توانند خودشان آب میل کنند. این افراد عموما در خطر دریافت کم آبی و دیابت بی مزه هستند و ممکن است که سلول های بدنی خود را از دست بدهند.
  • گاهی وقت ها نشانه ها هیچ ارتباطی به کم آبی ندارند و به نوع دیگری در بدن به وجود می آیند. مثلا بیش فعالی در بدن یکی از نشانه های وجود دیابت بی مزه و اختلالات غده هیپوفیز خلفی در بدن است.

روش های درمانی دیابت بی مزه یا غده هیپوفیز خلفی

دیابت بی مزه باید سریعا درمان شود زیرا می تواند تمام آب بدن را به انتها برساند که این خود مشکل جدی است. اختلالات غده هیپوفیز خلفی مصیبت های زیادی را بر بدن وارد می کنند و دیابت بی مزه هم از این قاعده خارج نیست.

معمولا پزشک برای درمان اختلالات غده هیپوفیز خلفی و دیابت بی مزه، سعی می کند که داروهای مناسبی را برای شما تجویز کند تا با استفاده از آنها بتوانید سیستم آب بدن خود را کنترل کنید. هورمون وازوپرسین همان هورمونی است که از طریق داروها به بدن شما منتقل می شود و می تواند مقدار آب بدن تان را کنترل کند.

این هورمون معمولا یا به صورت قرص مصرف می شود یا از طریق اسپری بینی وارد بدن شما خواهد شد. البته باید بدانید که مصرف چنین دارویی باید مستقیما تحت نظر خود پزشک باشد زیرا می تواند عوارض خاصی را به همراه داشته باشد. همچنین اگر دیابت بی مزه به کلیه های شما رسیده باشد، مصرف چنین هورمونی بی تاثیر خواهد بود و باید از روش های دیگری برای درمان خود استفاده کنید.

بعد از مصرف دارو نوبت به رژیم غذایی شما خواهد رسید. شما باید از غذاهایی استفاده کنید که میزان زیادی آب و مایعات را به همراه خود دارند و در عین حال آب کمی از بدن شما دریافت می کنند. برای مثال غذاهای کم نمک می تواند عامل مناسبی برای رژیم غذایی شما باشد. همچنین میوه هایی مانند خربزه و هندوانه که آب زیادی دارند، به بدن شما در بهبود کمک خواهند کرد.

استفاده از درمان های خانگی برای رفع دیابت بی مزه

دیابت بی مزه یکی از اختلالات غده هیپوفیز خلفی است را می توان به وسیله کارهای خانگی هم درمان کرد. البته همیشه باید اولویت را با روش های پزشکی بدانید و سپس از روش های خانگی استفاده کنید. در بخش زیر برخی از روش های خانگی مناسب مطرح شده اند:

مصرف مایعات زیاد برای غده هیپوفیز خلفی

همانطور که می دانید دیابت بی مزه آب زیادی را از بدن شما خارج می کند و باعث می شود که همیشه عطش تشنگی را درون بدن خود احساس کنید. به همین علت اولین کاری که باید انجام بدهید مصرف مایعات زیاد است. اگر همیشه به کافه ها مختلف شهرتان می روید سعی کنید مایعات سفارش بدهید یا اگر ورزشکار هستید بیشتر از میزان کافی آب مصرف کنید تا بدن شما کمبود آبی را درون خود احساس نکند.

همیشه به همراه خود یک آب معدنی داشته باشید که اگر در مکانی احساس تشنگی کردید درجا بتوانید آب بدن خود را تامین کنید. اختلالات غده هیپوفیز خلفی می توانند مشکلات دیگری در بدن همچون گرفتگی عضلات و سرگیجه را به وجود بیاورند که همگی خطرناک است. به همین دلیل باید میزان مصرف مایعات خود را در روز بسیار افزایش بدهید. در کنار تمامی این ها سعی کنید که میزان دویدن و راه رفتن خود را کمتر کرده تا آب کمتری از بدن شما خارج شود.

مرطوب نگه داشتن دهان در طول روز

یکی از مشکلاتی که همیشه در آب و هوای خشک وجود دارد، خشک شدن فوری دهان است. خشک شدن دهان باعث می شود که شما همیشه به مصرف کمی از آب نیاز داشته باشید تا رطوبت به اندازه کافی درون دهان تان به وجود بیاید. به همین دلیل برای رفع چنین چیزی باید همیشه یک آب معدنی کنار خود داشته باشید و در صورت احساس خشکی، کمی آب مصرف کنید تا رطوبت دهان تان تامین شود.

البته این یک روش پایدار و مناسبی نیست و باید از آب نبات ها و خنک کننده های دهان استفاده کنید. این آب نبات ها عموما در داروخانه ها پیدا می شوند و می توانند رطوبت دهان شما را به میزان کافی برسانند. همین احساس تشنگی و عطش را درون شما کمتر می کند. به همین دلیل قبل از خواب و در وسط روز سعی کنید از چنین خوراکی هایی استفاده کنید.

دومین اختلال غده هیپوفیز خلفی یا همان سندرم SIADH

این سندرم همان ترشح نامناسب هورمون ضد ادراری در بدن است که می توان دومین مشکل اساسی اختلالات غده هیپوفیز خلفی دانست. همانطور که می دانید هیپوفیز تقریبا انباری از هورمون ها است که توسط هیپوتالاموس ساخته می شوند.

هورمون ضد ادرار هم یکی از همین هورمون هایی است که در غده هیپوفیز خلفی نگهداری می شود. حال زمانی که این هورمون به مقدار زیادی از تولید خود برسد، یک سندرم در بدن شخص به وجود می آید که به سندرم ترشح نامناسب هورمون ضد ادراری معروف است.

این سندرم برخلاف دیابت بی مزه، نمی گذارد که آب زیادی از بدن خارج شود و مانع روند پایداری اب می شود و همچنین می تواند سطح سدیم این آب را کمتر کند. نشانه هایی که برای این سندرم وجود دارند بسیار خفیف هستند و در نهایت بدون تشخیص پزشکی نمی توان از وجود آن در بدن مطمئن شد اما گاهی نشانه هایی مانند گیجی و تشنج از خود نشان می دهد که می توان برخی از نشانه های این سندرم دانست. مشکلاتی که در مغز به وجود می آید می تواند اولین عامل به وجود امدن اختلالات غده هیپوفیز خلفی یا همان سندرم باشد. عفونت مغزی و ضربه مغزی را می توان اولین دلایل این سندرم دانست.

روش های درمانی سندرم ترشح نامناسب هورمون ضد ادراری برای غده هیپوفیز خلفی

اولین روش درمانی که خودتان باید برای بدن تان به کار ببرید، استفاده کم از مایعات است. این دقیقا بر خلاف کاری است که شما در هنگام دیابت بی مزه انجام می دهید. همانطور که می دانید این سندرم باعث می شود که مایعات نتوانند به راحتی از بدن شما خارج شوند به همین دلیل باید از مصرف مایعات زیاد در بدن تان جلوگیری کنید تا دچار تجمع مایعات نشوید. پزشک برای درمان چنین چیزی قرص هایی را به شما تجویز می کند که باعث می شود این تجمع مایعات شکسته شوند و روند خارج سازی آب از بدن آسان تر باشد.

کودکی که دچار چنین سندرمی می شود، از همان ابتدا باید مصرف مایعات را برای خود محدود کند و از رژیمی استفاده کند که مایعات کمی در آن وجود دارد و در عوض مایعات زیادی را از خود بدن دریافت می کند. گاهی وقت ها براساس پیشرفت این بیماری، جراحی تنها کاری است که پزشک می تواند برای شخص انجام دهد.

خطرات و عوارض اختلالات غده هیپوفیز

اختلالات غده هیپوفیز خلفی مانند تمامی بیماری های دیگر دارای عوارض ها و خطرات خاصی هستند که باید از آنها اطلاع داشته باشید تا بتوانید در برابر شان ایستادگی کنید. در بخش زیر برخی از این عوارض بیان شده اند :

  • در ابتدا ممکن است سردرد های مداومی در بدن خود داشته باشید. این سردرد ها را می توان با مسکن های تجویزی کنترل کرد و میزان آن را به حداقل رساند. البته گاهی هم ممکن است که دچار افسردگی های خاصی شوید.
  • ممکن است که برخی از حافظه خود را از دست بدهید یا در به یاد داشتن موارد روزانه دچار مشکلات زیادی شوید. اختلالات غده هیپوفیز خلفی می تواند تاثیر نامناسبی بر روی حافظه شما داشته باشد.

در کنار این عوارض ها، مشکلات دیگری همچون توهم و تشنج وجود دارد که به سراغ فرد خواهد آمد. این مشکلات بستگی به نوع اختلالی است که شخص دچار آن می شود زیرا برای دیابت بی مزه و سندرم هرکدام عوارض های خاصی وجود دارد. بهترین راه برای کنترل این عوارض و جلوگیری از رخ دادن آن، کنترل مایعات دریافتی بدن است. گاهی باید مقدار زیادی مایعات دریافت کنید و گاهی نیاز است که میزان مایعات خود را کاهش بدهید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ