روش های طبیعی و خانگی درمان سینوزیت

alikarimi55
علائم عفونت سینوس یا همان سینوزیت همانند یک سرما خوردگی ساده است. بزرگترین تفاوت بین این دو در این است که یکی طولانی تر از دیگری است. علائم سینوزیت معمولا بیش از 10 روز به طول نخواهد انجامید. سینوزیت مزمن می تواند 12 هفته یا بیشتر به طول بی انجامد. عفونت سینوس معمولا به خودی […]

علائم عفونت سینوس یا همان سینوزیت همانند یک سرما خوردگی ساده است. بزرگترین تفاوت بین این دو در این است که یکی طولانی تر از دیگری است. علائم سینوزیت معمولا بیش از 10 روز به طول نخواهد انجامید. سینوزیت مزمن می تواند 12 هفته یا بیشتر به طول بی انجامد.

عفونت سینوس معمولا به خودی خود بهبود می یابد. آنتی بیوتیک ها نمی توانند به عفونت سینوسی که به  دلیل ویروس یا محرک موجود در هوا مانند قرار گرفتن در معرض دود سیگار دیگران کمک کنند، اما راه هایی برای افزایش سرعت دوره بازیابی وجود دارد.

درمان سینوزیت با نوشیدن آب زیاد

برای خارج کردن ویروس ها از سیستم بدنی خود مطمئن شوید که به مقدار کافی آب نوشیده اید. در روز حداقل 8 لیوان آب بنوشید.

غذاهایی که به سیستم ایمنی بدن کمک می کنند مصرف کنید

برای مبارزه با ویروس ها، غذاهایی که به سیستم ایمنی بدن کمک می کنند از جمله سیر، دارچین و پیاز را به غذاهای خود اضافه کنید. برای استفاده دارویی از سیر، روزانه 2 تا 5 گرم سیر تازه یا 300 تا 1000 میلی گرم از پودر آن را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

می توانید از چای دارچین نیز استفاده کنید. عسل خالص می تواند به سیستم ایمنی کمک کند. عسل سرشار از آنتی اکسیدان ها، آنتی باکتریال و ضد قارچ ها می باشد.

رطوبت را به محیط خانه خود اضافه کنید

با هیدارته نگه داشتن سینوس ها می توانید از فشار آن ها کم کنید. در این جا روش هایی برای هیدارته کردن سینوس ها معرفی خواهیم کرد:

  • در شب، هنگام خواب در اتاق خود از دستگاه رطوبت ساز استفاده کنید تا راه بینی مسدود نشود.
  • در طول روز و قبل از خواب، از اسپری های نمکی استفاده کنید. می توانید این اسپری های مخصوص بینی را از داروخانه ها تهیه کنید و در طول روز از آن استفاده کنید تا به شما در از بین برد مخاط کمک کند.
  • سینوس های خود را در معرض بخار قرار دهید. می توانید در حمام آب داغ بخار ایجاد کنید و نفس های عمیق بکشید. همچنین می توانید مقداری آب جوشیده در کاسه بریزد و برای مدت 10 دقیقه سر خود روی آن خم کنید تا بخار آن به صورتتان برخورد کند. روی سر خود حوله ای بندازید تا بخار ها بیشتر به صورت شما برخورد کنند. بینی خود را در فاصله 10 اینچی از آب قرار دهید.

درمان سینوزیت با کمک روغن های گیاهی

روغن اکالیپتوس می تواند به باز شدن سینوس ها کمک کند و مخاط را از بین ببرد. تحقیقات نشان داده اند که عناصر موجود در روغن اکالیپتوس، به باز یابی سریع تر سینوس ها کمک می کند.

مطمئن شوید که در رژیم غذایی خود از اسانس روغن های گیاهی استفاده می کنید. یک قطره از هر نوع روغنی را در دهان خود بریزید و سپس یک لیوان آب بنوشید.

از روش قوری برا تمیز کردن سینوس ها استفاده کنید

تحریک شدن بینی یک از علائم سینوزیت می باشد. طبق تحقیقات اخیر، با استفاده از قوری و محلول آب نمک می توانید برخی از علائم سینوزیت مزمن را از بین ببرید.

روش استفاده از قوری حاوی محلول آب نمک:

قوری را با محلول آب نمک پر کنید.

سر خود با زاویه 45 درجه در سینک خم کنید.

لوله قوری را در بینی خود قرار دهید با احتیاط آب نمک را درون بینی خود بریزید به گونه ای که از سوراخ دیگ بینی خارج شود.

این فرایند را با سوراخ دیگر تکرار کنید.

حتما بعد از انجام این کار قوری خود را ضد عفونی کنید. برای این کار تنها از آب استریل استفاده کنید. سینک را بشویید تا تمام باکتری ها از بین بروند زیرا ممکن است که باکتری ها زنده بمانند و بریا شما مشکلاتی ایجاد کنند.

ناحیه ای که دچار درد سینوزیت است را کمپرس آب گرم بگذارید

ایجاد رطوبت و گرمای ملایم می تواند به بهبود درد کمک کند. یک حوله گرم روی بینی، گونه و چشم ها قرار دهید تا درد صورت را از بین ببرد. این کار می تواند به تمیز شدن بینی نیز کمک کند.

از پزشک نسخه دریافت کنید

دکتر برای شما آنتی بیوتیک تجویز می کند مگر این که دچار سینوزیت مزمن یا عفونت سینوس شده باشید.

پزشک به شما می گوید که دچار سینوزیت ویروسی هستید یا باکتریایی. این تشخیص از روش های زیر کمک می گیرد:

  • از علائم شما می پرسند
  • تست فیزیکی انجام می دهند
  • در طرفین بینی شما ضربه وارد می کنند.

 

آموکسی سیلین یک داروی معمول برای درمان عفونت سینوس می باشد. آموکسی سیلین برای عفونت سینوسی باکتریایی تجویز می شود. بر اساس نوع باکتری ها از 3 تا 28 روز باید مورد استفاده قرار بگیرد. بسیار مهم است که آنتی بیوتیک دوره خود را طی کند. مصرف خود را متوقف نکنید حتی اگر علائم در شما از بین رفته اند.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ