دلیل ایجاد لکه های قهوه ای بر روی دندان ها چیست؟

alikarimi55
مراقبت از لثه ها و دندان ها به شما کمک می کند تا از پوسیدگی دندان و بوی بد آن جلوگیری شود. همچنین مراقبت از لثه ها به پیشگیری از بیماری های لثه کمک می کند. بخش مهمی از بهداشت دهان و دندان پرهیز از ایجاد لکه قهوه ای بر روی دندان است. لکه قهوه […]

مراقبت از لثه ها و دندان ها به شما کمک می کند تا از پوسیدگی دندان و بوی بد آن جلوگیری شود. همچنین مراقبت از لثه ها به پیشگیری از بیماری های لثه کمک می کند. بخش مهمی از بهداشت دهان و دندان پرهیز از ایجاد لکه قهوه ای بر روی دندان است. لکه قهوه ای بر روی دندان ها ممکن است قابل توجه و یا ریز باشند. همچنین دامنه رنگی آنها ممکن است از زرد تا قهوه ای تیره را شامل شود. این لکه ها ممکن است به شکل های نامنظم و یا تقریباً یکنواخت باشند. وجود لکه قهوه ای بر روی دندان اغلب نشانه عدم رعایت بهداشت دهان و دندان است. آنها همچنین ممکن است به دلیل مسائل بهداشتی مانند بیماری سلیاک ایجاد شوند.

چه چیزی سبب ایجاد لکه های قهوه ای می شود؟

لکه قهوه ای بر روی دندان ها و یا سایر تغییر رنگ ها دلایل متعددی دارند. آنها شامل موارد زیر هستند:

نیکوتین

تنباکو یکی از دلایل عمده ایجاد لکه های سطحی روی دندان ها است. نیکوتین در محصولات دخانیات مانند تنباکو، سیگار، سیگار برگ، غذاها و نوشیدنی ها یافت می شود.

غذاها و نوشیدنی ها سبب ایجاد لکه های قهوه ای بر روی دندان

تغییر رنگ دندان از جمله لکه های قهوه ای، خاکستری و زرد می توانند ناشی از مصرف مواد غذایی و یا نوشیدنی ها باشند. این شامل موارد زیر است:

  • قهوه
  • چای
  • شراب قرمز
  • کوکاکولا
  • زغال اخته
  • تمشک ها
  • انار

پوسیدگی دندان

زمانی که مینای دندان (لایه سخت و بیرونی دندان) شما شروع به فرسایش می کند، پوسیدگی دندان ایجاد می شود. پلاک مملو از باکتری به طور مداوم بر روی دندان های شما شکل می گیرند. هنگام خوردن غذاهای حاوی قند، باکتری ها اسید تولید می کنند. اگر  پلاک ها به طور مرتب از روی دندان ها برداشته و تمیز نشوند، مینای دندان تجزیه می شود. این منجر به لکه ها و حفره ها قهوه ای می شود. پوسیدگی دندان ممکن است به شدت متغیر باشد. در صورت عدم درمان، این یک دلیل شایع برای ایجاد لکه قهوه ای بر روی دندان ها است.

تارتار دندان سبب ایجاد لکه های قهوه ای بر روی دندان

زمانی که پلاک ها به طور مرتب از روی دندان برداشته نمی شوند، می توانند سخت و تبدیل به تارتار شوند. تارتار می تواند از رنگ زرد تا قهوه ای متغیر باشد و در امتداد خط لثه ها ظاهر شود.

فلوروز دندان

فلوراید موجود در آب از دندان محافظت می کند. اما مقدار بیش از حد می‌تواند باعث فلوروز دندان شود. این اتفاق معمولاً در کودکان و در هنگام تشکیل دندان های آنها، در زیر لثه ها رخ می دهد. فلوروز دندان خفیف است و باعث ظهور نقطه های سفید و تور مانند می شود. زمانی که فلوروز شدید باشد، مینای دندان سوراخ می شود و لکه های قهوه ای ظاهر می شود. فلوروز شدید یک اتفاق نادر است.

هیپوپلازی مینا سبب ایجاد لکه های قهوه ای بر روی دندان

عوامل ژنتیکی یا محیطی گاهی اوقات می توانند سبب کاهش مینای دندان شوند. این اتفاق به هیپوپلازی مینا معروف است. این بیماری می تواند ناشی از موارد زیر باشد:

  • کمبود ویتامین
  • بیماری مادر زادی
  • سوء تغذیه در دوران بارداری
  • قرار گرفتن در معرض سموم
  • سایر عوامل

هیپوپلازی مینای دندان می تواند بر یک یا چندین دندان تاثیر گذار باشد و اغلب به صورت لکه های قهوه ای یا قهوه ای مایل به زرد دیده می شود.

عصب کشی دندان

زمانیکه پالپ یکی از دندان های شما بمیرد، به عصب کشی نیاز دارد. دندانی که نیاز به این روش دارد ممکن است قهوه ای شود و قهوه ای بماند. این امر به این دلیل است که ریشه مرده تیره شده است و دندان شفاف است.

تروما و یا وارد شدن آسیب سبب ایجاد لکه های قهوه ای بر روی دندان

ضربه به دهان شما می تواند باعث ایجاد آسیب به عصب دندان شود. این سبب می شود که دندان دچار لکه های مایل به قهوه ای و یا کاملا قهوه ای شود.

کارهای قدیمی دندان پزشکی

عملیات قدیمی دندانپزشکی مانند استفاده از فلز، نقره یا پرکننده های سفید رنگ، با گذشت زمان سبب باعث ایجاد لکه های تیره رنگ میشوند. پر کننده های سفید رنگ همچنین می تواند لکه های سفید رنگ ایجاد کند و ظاهر دندان را قهوه ای کند.

مصرف داروها سبب ایجاد لکه های قهوه ای بر روی دندان

آنتی بیوتیک ها مانند تتراسایکلین و داکسی سایکلین می توانند دندان را لکه دار کنند. این مشکل در کودکانی که دندان هایشان در حال رشد است، بیشتر اتفاق می افتد. همچنین مصرف این داروها در دوران بارداری، همین اثر را بر روی کودکانشان خواهد گذاشت. داروی تجویزی برای کودکانی که دیابت مادرزادی دارند نیز، باعث ایجاد لکه قهوه ای بر روی دندان ها می شود.

شوینده ی دهان کلر هگزیدین

این شوینده های تجویزی دهان، بیماری لثه را درمان می کنند. اما یکی از عارضه های جانبی آن ایجاد لکه قهوه ای روی دندان ها است.

بیماری سلیاک سبب ایجاد لکه قهوه ای بر روی دندان

گاهی اوقات نقص مینای دندان از جمله لکه قهوه ای بر روی دندان ها، در اثر بیماری سلیاک ایجاد می شوند. لکه قهوه ای روی دندان ها در بین مبتلایان به این بیماری، به ویژه کودکان شایع است.

 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ