انواع رژیم غذایی وگان + تاثیر آن بر قلب و قند خون

alikarimi55
امروزه رژیم غذایی وگان، یکی از پرطرفدار ترین ها است. مردم به دلایل اخلاقی، زیست محیطی و یا سلامتی، به طور فزاینده ای، تصمیم به پیروی از رژیم وگان دارند. این رژیم زمانی که به درستی دنبال شود، می تواند مزایای سلامتی مختلفی از جمله کنترل قند خون، داشته باشد. با این وجود، یک رژیم […]

امروزه رژیم غذایی وگان، یکی از پرطرفدار ترین ها است. مردم به دلایل اخلاقی، زیست محیطی و یا سلامتی، به طور فزاینده ای، تصمیم به پیروی از رژیم وگان دارند. این رژیم زمانی که به درستی دنبال شود، می تواند مزایای سلامتی مختلفی از جمله کنترل قند خون، داشته باشد. با این وجود، یک رژیم غذایی که صرفاً بر روی غذاهای گیاهی بنا شده باشد، در برخی موارد با خطر کمبود مواد مغذی روبه رو است. این مطلب یک راهنمای دقیق برای مبتدیان این نوع رژیم است و تمام اطلاعات در مورد این رژیم غذایی را پوشش می دهد.

 رژیم غذایی غذایی وگان چیست؟

این رژیم به عنوان روشی برای زندگی تعریف شده است. در این روش تلاش می شود که همه ی اشکال استثمار حیوانات و ظلم بر آنها را از بین برود. این ظلم می تواند استفاده از آن ها برای تهیه غذا، پوشاک و یا هر هدف دیگری باشد. از این رو، این رژیم، عاری از کلیه محصولات حیوانی از جمله گوشت، تخم مرغ و لبنیات است. مردم ممکن است به دلایل مختلفی، تصمیم به پیروی از این رژیم داشته باشند.

بیشتر بدانید: چگونه رژیم غذایی، ورزش و کنترل وزن می تواند یک دهه به عمر اضافه کند؟

انواع مختلف این رژیم

رژیم غذایی وگان انواع مختلفی دارد. رایج ترین آن ها عبارتند از:

رژیم غذایی کامل وگان: این رژیم غذایی مبتنی بر طیف گسترده‌ای از غذاهای گیاهی کامل مانند میوه و سبزیجات غلات کامل، حبوبات، آجیل و دانه ها است.

با غذاهای خام: این رژیم غذایی مبتنی بر میوه های خام، سبزیجات، آجیل یا دانه ها است. علاوه بر این، گیاهانی که در دمای کمتر از ۱۸ درجه فارنهایت تهیه شده اند نیز در این رژیم غذایی قرار دارند.

رژِم 10-10-80: این رژیم غذایی با مواد غذایی خام است که گیاهانی غنی از چربی مانند آجیل و آووکادو را محدود می کند. در این رژیم غذایی، به جای این مواد، عمدتاً به میوه های خام و سبزیجات تکیه می شود. این رژیم غذایی همچنین به وگان کم چرب، مواد غذایی خام یا رژیم میوه ای نیز مشهور است.

محلول نشاسته: این یک رژیم وگان کم چرب و پر کربوهیدرات مانند رژیم 10-10-80 است. اما به جای میوه، بر روی نشاسته های پخته شده مانند سیب زمینی، برنج و ذرت تمرکز دارد.

رژیم وگان خام تا 4 : این یک رژیم وگان کم چربی با الهام از رژیم وگان 10-10-80 و نشاسته محلول است. در این رژیم غذایی، غذاهای خام تا ساعت 4 بعد از ظهر مصرف می‌شوند و از وعده های غذایی پخته شده گیاهی برای شام استفاده می شود.

رژیم غذایی وگان پیشرفته: رژیم پیشرفته یک رژیم وگان با مواد غذایی خام است. دنبال کننده های این رژیم، غذاهای کاملا گیاهی را که خام هستند و یا در دمای پایین پخته شده اند، مصرف می کنند.

رژیم غذایی وگان آشغال: فاقد غذاهای گیاهی کامل است و به شدت به پنیر، سیب زمینی سرخ شده، دسر های وگان و سایر غذاهای فراوری شده وگان وابسته است.

تغییرات کوچکی در انواع رژیم وگان وجود دارد. اما تحقیقات علمی به ندرت در بین انواع رژیم های غذایی وگان تمایز قائل می شود.

مزایای سلامتی پیروی از رژیم غذایی وگان

 می تواند به شما در کاهش وزن کمک کند

پیروی از آن سبب کاهش وزن و کاهش شاخص توده ی بدنی می شود. رژیم وگان علاوه بر پیروی از یک رژیم غذایی سالم، به دلیل انتخاب های مناسب تر زندگی، مانند فعالیت بدنی و سایر رفتارهای مرتبط با سلامتی، منجر به کاهش وزن می شود. تمایل طبیعی به خوردن کالری کمتر در رژیم غذایی وگان، ممکن است ناشی از مصرف فیبر بیشتر در این رژیم باشد. این می تواند احساس کامل بودن و سیری را در شما افزایش دهد.

قند خون و دیابت نوع 2 را کنترل می کنند

می تواند به کنترل قند خون و دیابت نوع دو کمک کند. مطالعات متعدد نشان می‌دهند که گیاهخواران از سطح قند خون پایین، حساسیت به انسولین بالاتر و کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2، نسبت به سایر افراد برخوردار هستند. رژیم های غذایی وگان میزان قند خون را در افراد دیابتی 2.4  برابر بیشتر از رژیم‌های دیگر کاهش می دهند. این ممکن است به دلیل مصرف فیبر بالاتر باشد. علاوه بر این، کاهش وزن نیز ممکن است در کنترل قند خون و کاهش آن موثر باشد.

سلامت قلب

رژیم وگان ممکن است به سلامت قلب شما کمک کند. مطالعات متعدد نشان می‌دهند که خطر ابتلا به فشار خون بالا و خطر مرگ ناشی از بیماری های قلبی، در گیاهخواران کمتر است. رژیم های غذایی وگان در کاهش قند خون، کلسترول بد و کلسترول کل، موثر هستند. این موارد می،توانند خطر بیماری های قلبی را تا 46 درصد کاهش دهند.

علاوه بر این، مزایای سلامتی دیگری نیز دارند. به عنوان مثال، این رژیم ها در کاهش علائم ورم مفاصل مانند درد، تورم مفاصل و سفتی صبحگاهی موثر هستند. همچنین افراد دیابتی که پروتئین های گیاهی را جایگزین گوشت کرده اند، ممکن است خطر عملکرد ضعیف کلیه ها در آنها کاهش یابد. مطالعات نشان می دهند که رژیم وگان ممکن است به کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های آلزایمر نیز کمک کند. الو دکتر پیشنهاد می کند مقاله رژیم غذایی سالم برای قلب را نیز مطالعه کنید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ