هر آنچه که باید در مورد عفونت ریه بدانید

alikarimi55
عفونت ریه چیست؟ علائم عفونت ریه کدام است؟ درمان های عفونت ریه چیست؟ در این مقاله به بررسی عفونت ریه میپردازیم. بیماری های ریه که بر دیواره قفسه سینه تاثیر می گذارند دیواره قفسه سینه نقش مهمی در فرایند تنفس دارد. ماهیچه ها دنده ها را به یکدیگر متصل کرده و به انبساط قفسه سینه […]

عفونت ریه

عفونت ریه چیست؟ علائم عفونت ریه کدام است؟ درمان های عفونت ریه چیست؟ در این مقاله به بررسی عفونت ریه میپردازیم.

بیماری های ریه که بر دیواره قفسه سینه تاثیر می گذارند

دیواره قفسه سینه نقش مهمی در فرایند تنفس دارد. ماهیچه ها دنده ها را به یکدیگر متصل کرده و به انبساط قفسه سینه کمک می کنند. دیافراگم نیز که با هر تنفس منبسط می شود، باعث بزرگی قفسه سینه می شود.

عفونت ریه مزمن

با استراحت، مراقبت های حمایتی و استفاده از آنتی بیوتیک ها، بیشتر عفونت های ریه باید طی چند هفته بهبود یابد. اما اگر علائم بیماری فراتر از این بازه زمانی نیز باقی بماند، ممکن است شما به یک عفونت مزمن ریوی مبتلا باشید.

علائم عفونت ریه

  • تب بیش از یک هفته
  • سرفه کردن بیش از سه هفته
  • گره های لنفاوی متورم (غدد) در گردن
  • سرفه خونی
  • بازگشت علائم درصورت توقف استفاده از آنتی بیوتیک ها

بیشتر بدانید: فیبروز کیستیک؛ بیماری ریوی کشنده ای است

انواع عفونت های مزمن ریه

بیماری سل

سل، نوعی خاص از باکتری های بسیار مسری است که از شخصی به شخص دیگر منتقل می شود و می تواند باعث ذات الریه مزمن شود. اگر گمان می کنید در معرض سل قرار دارید، سریعاً به پزشک مراجعه کنید. غالباً، افراد در معرض این بیماری بلافاصله دچار ذات الریه نخواهند شد، اما پزشکان می توانند این بیماران را پیش از عفونت کامل درمان کنند.

مایکوباکتریوم (غیر سل)

این بیماری از خانواده توبرکلوسیز، از طریق سرفه گسترش نمی یابند. آن ها عموماً از طریق خاک یا آب آلوده سرایت پیدا می کنند. این باکتری ها می توانند یک عفونت مزمن ایجاد کنند که ممکن است نیاز به درمان داشته باشد. پزشک شما می تواند در صورت لزوم در تصمیم گیری به شما کمک کند.

هیستوپلاسموز یکی از انواع عفونت های مزمن ریه

این قارچ در خاک زندگی می کند و با مدفوع پرندگان در ارتباط است. این بیماری از شخصی به شخص دیگر منتقل نمی شود، با این حال می تواند باعث ذات الریه حاد یا مزمن شود. بیماری از طریق آزمایش خون یا ادرار قابل شناسایی و اغلب قابل درمان است.

عفونت ریه

بلاستومایکوزیس

این بیماری توسط قارچ دیگری که در خاک زندگی می کند و نمی تواند از شخصی به شخص دیگر سرایت کند بوجود می آید. با داروهای ضد قارچ قابل درمان است، می تواند باعث ذات الریه و زخم های پوستی که مانند جوش است شود. اغلب با آزمایش خون یا معاینه زخم های روی پوست تشخیص داده می شود.

برونشکتازی یکی انواع عفونت های مزمن ریه

بیماران مبتلا به برونشکتازی، در ریه های خود زخم هایی دارند که می تواند آنها را مستعد ابتلا به برونشیت و ذات الریه کند. اغلب پزشکان برونشکتازی را با اسکن CAT از قفسه سینه تشخیص می دهند.

عفونت های مزمن ریوی خصوصاً وقتی زود تشخیص داده شوند، قابل درمان هستند. بسیاری از عفونت های مزمن یا بیماری های دیگر ممکن است شبیه این عفونت ها باشند. اگر در مورد علائم خود سؤالی دارید، از پزشک خود بپرسید.

بیشتر بدانید: این میوه ها را بخورید تا بیماری ریوی نگیرید!

تحقیقات پیرامون عفونت های مزمن ریه

  • بیماری ریوی
  • داروی مراقبت های بحرانی
  • پزشک، یا متخصص، برای تشخیص و درمان مشکلات پیچیده پزشکی بسیار آموزش دیده است. اغلب، پزشکان تمرین خود را بر روی دسته های خاص بیماری، روش های درمانی یا انواع بیمار متمرکز می کنند. پزشکان می توانند بیماری را تشخیص داده و درمان کنند، دارو تجویز کنند، مشاوره پزشکی ارائه دهند و عمل جراحی و سایر فعالیت های پزشکی را انجام دهند.

عفونت ریه

مراقبت سرپایی مارتا مورهاوس

  • پزشک، یا متخصص، برای تشخیص و درمان مشکلات پیچیده پزشکی آموزش دیده است. اغلب، پزشکان تمرین خود را بر روی دسته های خاص بیماری، روش های درمانی یا انواع بیمار متمرکز می کنند. پزشکان می توانند بیماری را تشخیص داده و درمان کنند، دارو تجویز کنند، مشاوره پزشکی ارائه دهند و عمل جراحی و موارد دیگر را انجام دهند.

مرکز مراقبت های سرپایی لوئیس

  • پزشک، یا متخصص، برای تشخیص و درمان مشکلات پیچیده پزشکی بسیار آموزش دیده است. اغلب، پزشکان تمرین خود را بر روی دسته های خاص بیماری، روش های درمانی یا انواع بیمار متمرکز می کنند. پزشکان می توانند بیماری را تشخیص داده و درمان کنند، دارو تجویز کنند، مشاوره پزشکی ارائه دهند و عمل جراحی و موارد دیگر را انجام دهند.
  • پزشک پرستار به طور گسترده برای آموزش بیماری یا بیماری و تجویز دارو برای بیماران خود آموزش می بیند. آن ها در تیم هایی با یک پزشک دارای مجوز کار می کنند، اما می توانند بیماران را با استقلال قابل توجهی درمان کنند. پزشکان پرستار در قسمت های مختلفی از جمله مراقبت های اولیه و سایر تخصص های پزشکی و جراحی فعالیت می کنند.

بیشتر بدانید: چگونه تنگی‌نفس می‌تواند عامل بیماری ریوی شود؟

علائم عفونت ریه

عفونت ریه می تواند در اثر ویروس، باکتری و حتی گاهی قارچ ایجاد شود.

به یکی از شایع ترین انواع عفونت های ریه، ذات الریه گفته می شود. ذات الریه، که بر کیسه های هوای کوچکتر ریه ها تأثیر می گذارد، بیشتر در اثر وجود باکتری های مسری ایجاد می شود، اما می تواند در اثر وجود ویروس نیز ایجاد شود. فرد پس از عطسه یا سرفه، در اثر تنفس باکتری ها یا ویروس، آلوده می شود.

هنگامی که لوله های بزرگ برونش که هوا را به ریه ها وارد و از آن ها خارج می‎ کنند آلوده می شوند، فرد به بیماری برونشیت مبتلا می شود. برونشیت به احتمال زیاد منشاء ویروسی دارد.

ویروس ها همچنین می توانند به ریه ها یا مجاری هوایی که مرتبط به ریه ها می شوند حمله کنند. به این حالت برونشیولیت گفته می شود. برونشیولیت ویروسی بیشتر در نوزادان مشاهده می شود.

عفونت های ریه مانند ذات الریه معمولاً خفیف هستند، اما به خصوص برای افرادی که سیستم ایمنی ضعیف شده یا شرایط مزمن مانند بیماری انسداد مزمن ریوی (COPD) دارند، می توانند جدی باشند.

در ادامه با شایعترین علائم عفونت ریه وروش درمانی آن ها آشنا شوید.

علائم عفونت ریه از خفیف تا شدید متفاوت است. این به عوامل مختلفی از جمله سن، سلامتی کلی و باکتریایی و ویروسی و یا قارچی بودن عامل بیماری ایجاد شده بستگی دارد. علائم این بیماری ها ممکن است شبیه به سرماخوردگی یا آنفولانزا باشند، اما از ماندگاری بیشتری برخوردارند.

اگر مبتلا به عفونت ریوی هستید، شایعترین علائمی که ممکن است وجود داشته باشند:

1- سرفه ای که مخاط غلیظی ایجاد می کند. سرفه کمک می کند تا بدن از مخاطی که از التهاب راه های هوایی و ریه ها ایجاد می شود، خلاص شود. این مخاط همچنین ممکن است حاوی خون باشد. برونشیت یا ذات الریه می تواند منجر به سرفه هایی شوند که مخاطی ضخیم ایجاد می کند که ممکن است رنگ مشخصی داشته باشد، از جمله:

  • شفاف
  • سفید
  • سبز
  • زرد مایل به خاکستری

حتی بعد از بهبود علائم دیگر، سرفه می تواند چندین هفته باقی بماند.

بیشتر بدانید: مهم‌ترین عامل ابتلا به بیماری‌های مزمن ریوی!

2- درد در قفسه سینه. درد قفسه سینه که در اثر عفونت ریه ایجاد می شود، اغلب به صورت تیز یا خفه کننده توصیف می شود. در هنگام سرفه یا نفس کشیدن عمیق، احساس درد قفسه سینه بدتر می شود. گاهی اوقات دردهای شدید می تواند در قسمت میانی تا پشت و کمر را در برگیرد.

3- تب هنگامی که بدن شما سعی در مقابله با عفونت دارد، تب ایجاد می شود. دمای معمولی بدن معمولاً در حدود 98.6 درجه فارنهایت (37 درجه سانتی گراد) است. اگر عفونت باکتریایی ریه دارید، تب شما ممکن است تا اندازه خطرناک 105 درجه فارنهایت (40.5 درجه سانتیگراد) افزایش یابد. هر تب بالای 102 درجه فارنهایت (38.9 درجه سانتیگراد) اغلب منجر به بسیاری از علائم دیگر می شود. اگر تب شما بالاتر از 102 درجه فارنهایت (38.9 درجه سانتیگراد) است یا بیش از سه روز ادامه دارد باید به پزشک مراجعه کنید.

4- درد بدن. عضلات قفسه سینه و کمر ممکن است در هنگام ابتلا به عفونت ریه درد کند، به این حالت میالژی گفته می شود. گاهی اوقات می تواند باعث ایجاد التهاب در عضلات شود که در صورت ابتلا به عفونت نیز می تواند به درد بدن منجر شود.

5- آبریزش بینی. آبریزش بینی و سایر علائم شبیه آنفلوانزا مانند عطسه، اغلب با عفونت ریه مانند برونشیت همراه است.

6- تنگی نفس. تنگی نفس به این معنی است که احساس کنید تنفس دشوار است یا نمی توانید نفس بکشید. اگر در تنفس مشکل دارید باید فوراً به پزشک مراجعه کنید.

7- خستگی. معمولاً وقتی بدن شما با عفونت مبارزه می کند احساس لاغری و خستگی می کنید. استراحت در این مدت بسیار مهم است.

8- خس خس سینه. هنگام بیرون آمدن هوا از ریه ها و بازدم، ممکن است صدای سوت های پر صدا که به عنوان خس خس معروف است، بشنوید. این عامل می تواند در نتیجه التهاب مجاری تنفسی بوجود  آید.

بیشتر بدانید: افزایش خطر آمبولی ریوی در بیمارانی که از اختلالات خودایمنی رنج می‌برند

9- مات شدن پوست یا لب. به دلیل کمبود اکسیژن ممکن است لب یا ناخن های شما کمی به رنگ آبی یا کبودی متمایل شود.

10- صدای ترک خوردگی یا زوزه زدن در ریه ها. یکی از علائم مشخص کننده عفونت ریه، صدای ترک خوردگی در پایه ریه ها است، که به عنوان ترک های bibasilar نیز شناخته می شود. پزشک می تواند با استفاده از ابزاری به نام استتوسکوپ این صداها را بشنود.

برونشیت، ذات الریه و برونشیولیت، سه نوع عفونت ریه هستند. آنها معمولاً در اثر ویروس یا باکتری ایجاد می شوند.

شایع ترین میکروارگانیسم های مسئول برونشیت عبارتند از:

  • باکتری هایی مانند استرپتوکوک پنومونی (شایع ترین علت)، Haemophilus آنفلوآنزا و مایکوپلاسما پنومونیه
  • ویروس هایی مانند ویروس آنفولانزا یا RSV

عفونت های ریه به ندرت می تواند توسط عوامل قارچی مانند Pneumocystis jirovecii ، Aspergillus یا Histoplasma capsulatum ایجاد شوند. عفونت قارچی ریه در افرادی که سیستم ایمنی سرکوب شده دارند، مثل مبتلایان به بعضی از سرطان ها یا HIV یا بیمارانی که داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی مصرف می کنند بیشتر است.

ابتدا پزشک سابقه پزشکی را می پرسد و در مورد علائم شما سؤال خواهد کرد. ممکن است از شما در مورد شغل، مسافرت های اخیر یا قرار گرفتن در معرض حیوانات سؤال شود. پزشک دمای بدن شما را اندازه گیری می کند و با یک استتوسکوپ به صدای سینه شما گوش می دهد تا صدا ترک خوردهگی را بررسی کند.

روش های متداول دیگر برای تشخیص عفونت های ریه عبارتند از:

  • تصویربرداری، مانند رادیوگرافی قفسه سینه یا CT اسکن
  • اسپیرومتری، ابزاری که حجم و سرعت هوا را طی هر بار تنفس اندازه گیری می کند
  • پالس اکسی متری برای اندازه گیری میزان اکسیژن در خون
  • نمونه گیری از مخاط یا ترشحات بینی جهت آزمایش بیشتر
  • سواب گلو
  • شمارش کامل خون (CBC)
  • کشت خون

برای پاکسازی یک عفونت باکتریایی عموماً نیاز به آنتی بیوتیک و برای پاکسازی عفونت قارچی ریه به یک داروی ضد قارچ مانند کتوکونازول یا ووریکونازول نیاز است. با این حال، آنتی بیوتیک ها روی عفونت های ویروسی عمل نمی کنند. در بیشتر مواقع، باید صبر کنید تا بدن به تنهایی از عفونت پاکسازی شود. در ضمن، می توانید به بدن خود در مقابله با عفونت کمک کرده و با مصرف داروهای زیر در منزل، به بهبود بیماری کمک کنید:

  • استامینوفن یا ایبوپروفن مصرف کنید تا تب شما کاهش یابد
  • مقدار زیادی آب بنوشید
  • چای داغ را با عسل یا زنجبیل امتحان کنید
  • آب نمک غرغره کنید
  • تا حد امکان استراحت کنید
  • از رطوبت ساز برای ایجاد رطوبت در هوا استفاده کنید
  • تا قبل از از بین رفتن عفونت مصرف آنتی بیوتیک را قطع نکنید

بیشتر بدانید: رابطه وجود بیماری ریوی با تنگی نفس

برای عفونت شدیدتر ریه، ممکن است در طول بهبودی خود نیاز به ماندن در بیمارستان داشته باشید. در صورت مشکل در تنفس، ممکن است در طی مدتی که آنتی بیوتیک مصرف می کنید، مایعات داخل وریدی و تنفس درمانی دریافت کنید.

در صورت عدم درمان، عفونت ریه می تواند جدی باشد. به طور کلی، اگر سرفه شما بیش از سه هفته به طول انجامید، یا در تنفس دچار مشکل هستید، به پزشک مراجعه کنید. تب بسته به سن می تواند به معنی موارد مختلف باشد. به طور کلی، باید این دستورالعمل ها را دنبال کنید:

نوزادان

اگر بیمار شیرخوار و نوزاد است به پزشک مراجعه کنید:

  • کمتر از 3 ماه، با دمای بیش از 100.4 درجه فارنهایت (38 درجه سانتیگراد)
  • بین 3 تا 6 ماه، با تب بالاتر از 102 درجه فارنهایت (38.9 درجه سانتیگراد) و تحریک پذیر به نظر برسد
  • بین 6 تا 24 ماه، با تب بیش از 102 درجه فارنهایت (38.9 درجه سانتیگراد) و بیش از 24 ساعت

کودکان

اگر فرزندتان مبتلا است به پزشک مراجعه کرد:

  • تب بالاتر از 102.2 درجه فارنهایت (38.9 درجه سانتیگراد) دارد
  • تحریک پذیر است، به طور مکرر استفراغ می کند، یا سردرد شدید دارد
  • بیش از سه روز تب داشته است
  • یک بیماری پزشکی جدی داشته یا سیستم ایمنی بدن به خطر افتاده است
  • اخیراً در یک کشور در حال توسعه بوده است

بزرگسالان

در موارد زیر باید به پزشک مراجعه کنید:

  • دمای بدن بیش از 103 درجه فارنهایت (39.4 درجه سانتیگراد) داشته باشید
  • بیش از سه روز تب داشتید
  • سابقه بیماری پزشکی جدی یا سیستم ایمنی بدن ضعیف دارید
  • اخیراً در یک کشور در حال توسعه بوده اید

در صورت داشتن تب یا هر یک از علائم زیر فورا به اورژانس مراجعه کنید:

  • سردرگمی ذهنی
  • مشکل در تنفس
  • گرفتگی گردن
  • درد قفسه سینه
  • تشنج
  • استفراغ مداوم
  • جوش های غیرمعمول پوستی
  • توهم
  • گریه زیاددر کودکان

بیشتر بدانید: بیماری ریوی با طرز خوابیدن غلط زمان سرماخوردگی

اگر علائم تب، سیستم ایمنی ضعیف، تنگی نفس یا سرفه ای که خون به وجود می آورد را دارید، فوراً به دنبال مراقبت های پزشکی فوری باشید.

نمی توان از همه عفونت های ریه جلوگیری کرد، اما می توانید با رعایت نکات زیر خطر خود را به حداقل برسانید:

  • مرتباً دستان خود را بشویید
  • از تماس دست با صورت یا دهان خودداری کنید
  • از به اشتراک گذاشتن ظروف، غذا یا نوشیدنی با افراد دیگر خودداری کنید
  • از قرار گرفتن در مکان های شلوغی که ویروس به راحتی پخش می شود، خودداری کنید
  • سیگار نکشید

برای افراد در معرض خطر بیشتر، بهترین راه برای جلوگیری از ابتلا به ذات الریه باکتریایی، که از شایع ترین انواع باکتری است، یکی از دو واکسن زیر موجود است:

  • واکسن کونژوگه پنوموکوکی PCV13
  • واکسن پلی ساکارید پنوموکوکی PPSV23

این واکسن ها در موارد زیر توصیه می شود:

  • نوزادان
  • بزرگسالان
  • افرادی که سیگار می کشند
  • کسانی که شرایط بهداشتی مزمن دارند

عفونت ریه باعث علائمی مشابه سرماخوردگی یا آنفولانزا می شوند، اما ممکن است شدیدتر باشند و به طور معمول دوام بیشتری داشته باشند.

سیستم ایمنی بدن به طور معمول قادر خواهد بود تا عفونت ریه ویروسی را با گذشت زمان پاک کند. از آنتی بیوتیک ها برای درمان عفونت های باکتریایی ریه استفاده می شود.

اگر به علاِئم زیر مبتلا هستید باید سریعاً به دنبال معالجه پزشکی باشید:

  • مشکل در تنفس
  • رنگ مایل به آبی و کبودی که در لب یا نوک انگشتان ایجاد می شود
  • درد شدید قفسه سینه
  • تب بالا
  • سرفه با مخاطی که رو به وخامت است
  • افراد بالاتر از 65 سال
  • کودکان زیر 2 سال
  • افرادی که شرایط سلامتی مزمن دارند یا سیستم ایمنی بدنشان ضعیف شده است

بیشتر بدانید: بیماری انسداد مزمن ریوی چیست؟ انواع، علائم، درمان

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ