راه های درمان گوش درد؛ آیا گوش درد می تواند نشانه سرطان باشد؟

alikarimi55
چرا کودکان بیشتر از بزرگسالان از گوش درد رنج می برند؟ گوش درد در کودکان ممکن است در اثر عفونت های خارجی و یا میانی گوش ایجاد شود. عفونت گوش میانی به عنوان “اوتیت” شناخته شده است و در کودکان بسیار شایع است. درمان ها شکل جمجمه بچه ها باعث می شود شیپور استاش (Eustachian […]

گوش درد

چرا کودکان بیشتر از بزرگسالان از گوش درد رنج می برند؟

گوش درد در کودکان ممکن است در اثر عفونت های خارجی و یا میانی گوش ایجاد شود.

عفونت گوش میانی به عنوان “اوتیت” شناخته شده است و در کودکان بسیار شایع است.

درمان ها

شکل جمجمه بچه ها باعث می شود شیپور استاش (Eustachian tube) آنها  ( لوله ای که گوش میانی را که مستعد عفونت است به پشت بینی وصل می کند) صاف و باریک باشد.

ساختار گوش

شیپور استاش صاف و باریک به راحتی مسدود می شود و گوش میانی با هوارسانی ضعیف به راحتی عفونت می کند و یا با مایعات پر می شود. با وجود اینکه سیستم دفاعی آن ها همچنان در حال بهتر شدن است باریک بودن شیپور استاش با افزایش عفونت های تنفسی فوقانی که ویروسی است همراه است و موجب شیوع بسیار بیشتر عفونت گوش میانی بخصوص در سنین 6 ماه تا 3 سال می شود.

عفونت گوش خارجی، که به عنوان گوش شناگران نیز شناخته می شود، در کودکان بزرگتر که شنا می کنند دیده می شود.

عفونت های گوش خارجی را می توان با ترکیب عفونت گوش میانی دید که باعث پارگی پرده ی گوش و تخلیه مایع به داخل گوش می شود.عفونت گوش خارجی اغلب با تخلیه گوش و یا تورم مجرای گوش خارجی همراه است.

بیشتر بدانید: روش های درمان سنتی گوش درد

چرا گوش درد معمولاً در طول شب بدتر می شود؟

درد گوش در شب بدتر می شود به خصوص هنگامی که دراز میکشید تا بخوابید. از آنجا که شما در حالت قائم قرار ندارید، مایعات موجود در گوش به دلیل عدم تخلیه به کمک جاذبه به داخل شیپور استاش می رود. تراکم در شیپور اساش با تورم ایجاد شده توسط عفونت گوش بدتر می شود که این امر باعث تجمع بیشتر چرک درون گوش و احساس درد می شود.

علاوه بر این، معمولاً داروهایی نظیر تیلنول یا موترین برای کاهش تب یا درد به بچه ها داده می شود اما تأثیر آنها معمولاً در زمان خواب از بین می رود. در نتیجه، کودکان تحت مصرف دارو و حتی گاهی بزرگسالان نیز با درد شدید گوش از خواب بیدار می شوند. در آخر اینکه معمولاً در طول روز حواستان پرت می شود و درنتیجه ذهن شما را از درد دور می کند.با این حال، هنگامی که دراز میکشید تا بخوابید،مغز شما بیشتر روی دردی که قبلاً قابل توجه نبوده، تمرکز می کند.

بیشتر بدانید: 8 درمان‌ سریع خانگی برای رفع گوش درد

آیا عفونت سینوس می تواند منجر به درد گوش شود؟

بله، عفونت های سینوسی اغلب می تواند منجر به عفونت گوش در کودکان یا بزرگسالانی شود که مستعد ابتلا به عفونت گوش هستند.

عفونت های سینوسی باعث تورم و تخلیه چرک در قسمت پشت بینی یا نازوفارنکس می شود. این می تواند باعث سوزش و تورم در گوش شود و امکان گسترش آسان عفونت ویروسی یا باکتریایی به فضای گوش میانی را از طریق شیپور استاش فراهم می کند.

گوش درد

آیا ریختن چند قطره روغن زیتون در گوش دردناک برای تسکین درد آن مفید است؟

اگرچه هیچ پیشینه و شواهد علمی برای تأیید این ادعا مبنی بر اینکه ریختن چند قطره روغن زیتون در گوش شما می تواند به تسکین درد گوش کمک کند ندارد، اما انواع مختلفی از این روش درمانی در بسیاری از فرهنگ ها استفاده شده است.

آیا درمان بدون هیچگونه دارویی امکان پذیر است؟

بدن ما در واقع می تواند با عفونت های گوش مبارزه کند و بدون آنتی بیوتیک بهبود یابد.

طبق رهنمودهای آکادمی اطفال آمریکا، نظارت دقیق به فرزندتان باید برای رفع عفونت گوش یک طرفه (فقط یک طرف) کافی باشد.

این ممکن است در شرایطی اتفاق بیفتد که کودک از 6 ماه بزرگتر باشد، تب بالا و یا هر نشانه ی دیگری حاکی از عفونت شدید گوش نداشته باشد و با برنامه واکسیناسیون خود به روزباشد.

اگر کودک بزرگتر از دو سال مبتلا به عفونت گوش دو طرفه باشد اما تب بالا ویا هیچ عارضه یا نشانه ای از عفونت شدید گوش نداشته باشد پس باری دیگر مراقبت دقیق می تواند صورت بگیرد.

با این حال، کودک باید در طی 24-48 ساعت برای پیگیری توسط ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی معاینه شود.

بیشتر بدانید: درمان گوش درد با کایروپرکتیک

ضمناً، درمان آنتی بیوتیکی در موارد زیر در درمان عفونت گوش میانی ضروری است:

  1. . کلیه نوزادان کمتر از 6 ماه
  2. همه بچه های کمتر از 2 سال مبتلا به عفونت گوش دو طرفه
  3. همه کودکان یا بزرگسالان با علائم عفونت شدید گوش مانند تب بالا (> 102.2 درجه فارنهایت)،تحریک پذیری، درد قابل توجه، زهکشی گوش، التهاب و قرمزی پرده گوش، قرمزی اطراف گوش به خصوص در پشت گوش و کسانی کهاز برنامه واکسیناسیون عقب هستند.
  4. هر کودک یا بزرگسالی که برای معاینه های بالینی در دسترس نباشد

در بزرگسالان، گوش درد ممکن است به دلایل زیادی ایجاد شود.

اگر درد ناشی از اختلال در عملکرد مفصل فک باشد، گرم کردن، ماساژ دادن ماهیچه های مخصوص جویدن، خودداری از جویدن برای چند هفته و استفاده از محافظ دندان می تواند کمک کننده باشد.

اکثر عفونت های گوش خارجی را می توان با انواع آنتی بیوتیک ها یا قطره های ضد قارچ گوش درمان کرد، اما یکی از داروهای خانگی که بخصوص برای جلوگیری از عفونت گوش خارجی قابل استفاده است، “آبجو گوش” است.

آبجو گوش با مخلوط کردن الکل تقلیبی با سرکه سفید ساخته می شود 5 قطره از این محلول را بعد از شنا یا به طور کلی هفته ای یک بار، در گوش آسیب دیده بریزید تا از عفونت های گوش خارجی جلوگیری کند .

گوش درد

هنگام صحبت در خصوص گوش درد چه نکاتی راباید به خاطر داشته باشیم ؟

گوش درد در کودکان و بزرگسالان دلایل مختلفی دارد.

در بیشتر کودکان علت گوش درد عفونت گوش میانی است که ارزیابی پزشکی توسط پزشک / ارائه دهنده مراقبت های اولیه را ضروری می کند.

عفونت گوش در بیشتر بین کودکانی شایع است که :

  • درحالیکه به پشت خوابیده اند با شیشه شیر می خورند
  • مرتباً در معرض تحریک کننده هایی مانند دود قرار دارند
  • به مهد کودک می روند
  • سابقه خانوادگی عفونت گوش دارند
  • با افزایش سن دچار آلرژی می شوند

برخی از عوامل ریسک قابل اجتناب شامل اطمینان از تغدیه کودک از شیر مادر و یا از شیشه شیردر حالت قائم واجتناب از دود سیگار یا بخاری های هیزمی است.

  • هرگز از گوش پاکن در داخل مجرای گوش استفاده نکنید زیرا این امر باعث ایجاد زخم می شود و می تواند به پردهی حساس داخل گوش آسیب برساند و اغلب راه را برای عفونت گوش خارجی هموار می کند.
  • در بزرگسالان، معمولاً گوش درد از طریق عفونت گوش ایجاد می شود، که هم عفونت گوش خارجی و هم عفونت گوش میانی را شامل می شود
  • بزرگسالان مبتلا به دیابت باید بسیار مراقب باشند و عفونت گوش خارجی خود را با پشتکار و سریع درمان کنند تا از انتشار عفونت در خارج از مجرای گوش جلوگیری کنند.
  • اختلال عملکرد مفصل فک همچنین می تواند باعث افزایش درد گوش در بزرگسالان شود
  • در موارد نادر، درد گوش ممکن است به نوعی سرطان ردیابی شود که می تواند بسیار نگران کننده باشد.در موارد نادر، درد گوش ممکن است ریشه در نوعی سرطان که بسیار نگران کننده است داشته باشد.

آیا گوش درد می تواند نشانه سرطان باشد؟

در بزرگسالان، درد مداوم در گوش، به ویژه اگر با سابقه مصرف سیگار و نوشیدن همراه باشد و هیچ سابقه قابل توجهی از مشکلات گوش نداشته باشد، می تواند علامتی نگران کننده باشد که ارجاع آن به یک متخصص گوش و حلق و بینی ضروری است.

گوش درد  در موارد زیر می تواند حاکی از سرطان باشد:

  1. سرطان گلو باعث درد ارجاعی می شود.عصبی که گلو را درگیر می کند، پرده گوش را نیز درگیر می کند و از این رو سوزش گلو اغلب می تواند منجر به درد ارجاعی به گوش شود.به همین دلیل است که ورم لوزه  ناشی از گلو دد نیز می توانند باعث  گوش درد شود.
  2. سرطان در قسمت پشت بینی (نازوفارنکس) یا به ندرت سرطان بینی می تواند شیپور استاشرا مسدود کند که معمولاً باعث تجمع مایعات گوش و عفونت گوش می شود.
  3. مبتلا شدن به سرطان اولیه گوش بسیار نادر است اما می تواند باعث درد گوش نیز شود.

بیشتر بدانید: توصیه های پزشکی امام رضا(ع) برای رهایی از درد گوش

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ