آیا ویروس کرونا باعث آسیب مغزی می شود؟

Shabnam Khesal
از زمان شیوع ویروس کرونا در سراسر جهان مردم به حالت وحشت و هرج و مرج درآمده اند. این نه تنها بر سلامت جسمی همه افراد تاثیر گذاشته بلکه به سلامت روانی شان نیز صدمه زده است. علاوه بر علائم زیادی که افراد آلوده تجربه کرده اند اثرات طولانی مدت عفونت به روش خاص خود باعث آزار و اذیت افراد […]
از زمان شیوع ویروس کرونا در سراسر جهان مردم به حالت وحشت و هرج و مرج درآمده اند. این نه تنها بر سلامت جسمی همه افراد تاثیر گذاشته بلکه به سلامت روانی شان نیز صدمه زده است. علاوه بر علائم زیادی که افراد آلوده تجربه کرده اند اثرات طولانی مدت عفونت به روش خاص خود باعث آزار و اذیت افراد شده است.
کرونا ویروس سندرم حاد تنفسی ۲ چگونه بر مغز تاثیر می گذارد؟
گزارش شده است ویروس کرونا باعث التهابات خفیف تا شدید، سکته و تشنج در مغز بیماران آلوده می شود. افرادی که از عفونت بهبود یافته اند نیز از تجربه گیجی ذهنی، سردرد، سرگیجه و تاری دید در طول دوره بهبودی و بعد از آن شکایت داشته اند، همچنین مطالعات ادعا کرده اند شیوع علائم عصبی مانند سردرد و گیجی ذهنی در بیماران مبتلا به ویروس کرونا می تواند ارتباط بین کرونا ویروس سندرم حاد تنفسی و بیماری هایی مانند آلزایمر و پارکینسون را نشان دهد.
علائم آسیب مغزی در بیماران آلوده به ویروس کرونا
طبق مطالعه اخیر محققان دانشگاه اوپسالا در سوئد، کرونا ویروس سندرم حاد تنفسی ممکن است سیستم عصبی را آلوده کند و می تواند علائم عصبی مختلفی از جمله سرگیجه، گیجی، سکته مغزی و کما را تحریک کند.
این مطالعه 19 فرد آلوده به ویروس کرونا را تحت نظر قرار داده و گزارش پیشرفت آنها را پیگیری کرده است. شرکت کنندگان سال گذشته به ویروس مبتلا شده بودند و علائم عصبی از هذیان تا کما در آنها ایجاد شده بود. 8 تن از داوطلبان در این مطالعه “تغییر وضعیت ذهنی” را تجربه کردند، همچنین 8 نفر دیگر دچار سردرد در نتیجه عفونت شدند. محققان نمونه هایی از مایع مغزی نخاعی آنها را که به عنوان محافظ مغز و ستون فقرات شناخته می شود، جمع آوری کردند، سپس مشخص شد نمونه ها حاوی مقدار زیادی پروتئین هستند که با اختلال در عملکرد مغز مرتبط هستند.
بر اساس اظهارات نویسنده اصلی مطالعه، دکتر یوهان ویرهامار در حال حاضر در حال بررسی اثرات طولانی مدت در این بیماران در درجه اول از طریق نمونه های خون و مایع مغزی نخاعی ذخیره شده در Biobank Uppsala هستند، این مجموعه نمونه منحصر به فرد پایه ای برای چندین مطالعه مداوم و برنامه ریزی شده که می توانند به آنها کمک کنند تا مکانیسم عوارض عصبی ناشی از ویروس کرونا درک شود.
اثرات عصبی طولانی مدت ویروس کرونا بر مغز
اگرچه ویروس کرونا ممکن است آسیب جدی به مغز وارد کند، اما احتمال می رود منجر به اثرات طولانی مدت روی شخصی شود که از همان دوران بهبود یافته شروع می شود. علاوه بر تاثیرات مختلف ویروس کرونا در بخش های مختلف بدن، مطالعات ادعا کرده اند بیماری آلزایمر و پارکینسون ممکن است از اثرات طولانی مدت ابتلا به ویروس کرونا باشد. مروری که در “Alzheimer’s & Dementia “ منتشر شده است: ژورنال انجمن آلزایمر سعی در ایجاد ارتباط احتمالی بین ویروس کرونا و آلزایمر دارد. به گفته محققان، شروع علائم در افراد مبتلا به این بیماری در سن 60 سالگی یا حدود آن ظاهر می شود.
مترجم: الهه زارعی
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ