آلودگی هوای داخل خانه به اندازه آلودگی هوای بیرون خطرناک است!

Shabnam Khesal
با توجه به اینکه اغلب ما ماه ها به واسطه قرنطینه پیرو بیماری همه گیر اوقات زیادی را در خانه می گذرانیم نسبت به گذشته احساس امنیت و آرامش نداریم. چه عواملی ممکن است بر سلامتی ما تاثیر بگذارند در حالی که در خانه هستیم. خوب می دانیم اگرچه ممکن است قرنطینه اجباری ما را از شر آلاینده […]
با توجه به اینکه اغلب ما ماه ها به واسطه قرنطینه پیرو بیماری همه گیر اوقات زیادی را در خانه می گذرانیم نسبت به گذشته احساس امنیت و آرامش نداریم. چه عواملی ممکن است بر سلامتی ما تاثیر بگذارند در حالی که در خانه هستیم. خوب می دانیم اگرچه ممکن است قرنطینه اجباری ما را از شر آلاینده های فضای باز خلاص کرده باشد، اما آلرژن های داخلی خاصی وجود دارد که می توانند ما را مستعد ابتلا به آلرژی جدی کنند. به گزارش تایمزسوفاندیا، همه ما بر این باوریم جارو کشیدن، تمیز کردن، گردگیری برای تمیز کردن خانه و ضد حساسیت کافی است، اما آثاری از گرد و غبار پنهان وجود دارد که متشکل از آلرژن های سوسک، مواد حساسیت زاینده گرد و غبار، مواد حساسیت زای سگ، کپک، باکتری و قارچ است که به طور معمول در سطوحی که روی آنها غذا می خوریم، می نشینیم، بازی می کنیم و می خوابیم وجود دارد و روش های سنتی تمیز کردن ممکن است در از بین بردن کامل آنها موثر نباشد.

بیشتربخوانیم:روش های طبیعی و خانگی برای پاکسازی ریه ها +عکس

دکتر لنسلتو پاینتو، متخصص ریه می گوید: یکی از علائم رایج که توسط اکثر بیماران مبتلا به آسم گزارش می شود بروز علائم هنگام تمیز کردن خانه یا بیرون آوردن لباس از کمد است. ریزگردهای خانگی، شوره حیوانات خانگی، دود و بخار آشپزخانه هایی که تهویه مناسبی ندارند همگی عامل اصلی تشدید علائم و بروز حملات هستند و همه اینها مربوط به محیط داخلی است. در محل کار نیز تهویه ضعیف، گرد و غبار و فضاهای بسته همه در بدتر شدن علائم نیز نقش دارند. ما تمرکز زیادی روی آلودگی هوای خارج خانه داریم، اما فراموش می کنیم این تنها عامل موثر در کیفیت هوای داخل خانه نیست و با توجه به اینکه اکثر ما بیشتر روز را در حال حاضر در خانه می گذرانیم به طور قطع باید بیشتر روی بهبود کیفیت هوای داخل متمرکز شویم.
یافته های تکان دهنده ای در مطالعه اخیر انجام شده وجود دارد. وجود مواد حساسیت زا به حیوان خانگی و گرد و غبار در بیشتر خانه ها مورد تایید قرار گرفته است. عوامل حساسیت زا از علل ایجادکننده علائم آلرژی و آسم در تمام طول سال هستند. نوع قارچ هایی را که به طور معمول در مناطق مرطوب خانه ها و داخل اتومبیل ها که در شرایط گرم رشد می کند، در بروز آلرژی نقش ایفا می کنند. این مطالعه نشان داد قارچ ها به طور معمول در گرد و غبار جمع شده در فضای داخلی اتومبیل نیز وجود دارند. علاوه بر این، ممکن است خطرات پیرامون سلامتی نوزادان از آلودگی های موجود در گرد و غبار خانگی 100 برابر بیشتر از بزرگسالان باشد.

بیشتربخوانیم:برای مبارزه با آلودگی هوا چه مواد غذایی بخوریم؟

نه تنها این مورد بلکه هوای خانه می تواند حاوی مواد بی شماری از ذرات مانند گرد و غبار، مواد آلرژی زا، گازها، ترکیبات آلی فرار، نیتروژن دی ‌اکسید و بنزن باشد. این مواد به دلیل پتانسیل ایجاد مشکلات تنفسی و قلبی عروقی شناخته شده اند، همچنین می توانند چشم، گلو و پوست را تحریک کنند و منجر به واکنش های مختلف آلرژیک شوند. قرار گرفتن طولانی مدت در معرض گرد و غبار می تواند باعث بروز مشکلات سلامتی به ویژه در میان کودکان خردسال، سالخوردگان و افرادی که از قبل بیماری تنفسی و قلبی دارند، شود.
این یک نیاز عظیم برای اتخاذ روش های موثرتر و پیروی از یک اصول تمیز کردن معمول برای از بین بردن گرد و غبار پنهان شده ایجاد می کند که باعث شود خانه ما امن ترین مکان باشد. برخی از تکنیک های استفاده شده عبارتند از:

استفاده از محصولات تمیز کننده طبیعی
به طور مرتب جارو برقی بکشید
برای خلاص شدن از شر مواد آلرژی زا گرد و غبار و گرد و غبار به طور مرتب از تهویه مناسب و نظافت استفاده کنید
نظارت بر کیفیت هوای داخل خانه
مترجم: الهه زارعی
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ