خواص و مضرات کندر برای همه سنین / برای آسم خود کندر بخورید

حسام آرین
بوسولیا یا کندر هندی، عصاره گیاهی رزینی از درخت بوسولیا است که طب سنتی از قرن ها پیش از آن استفاده می کرده است. اثرات ضد التهابی آن به درمان بیماری های التهابی مانند آرتریت روماتوئید، بیماری التهابی روده و آسم کمک می کند. روش های درمانی برای این شرایط متمرکز روی کاهش التهاب است کندر با کمک به کنترل التهاب علائم بیماری های التهابی مزمن را به حداقل می رساند. تحقیقات علمی برای حمایت از مزایای کندر آغاز شده است، اما بیشتر مطالعات تا به امروز از مدل های سلولی یا حیوانی استفاده کرده اند. دانشمندان از تاثیر این ماده روی انسان اطلاعات کافی ندارند، بنابراین آزمایشات بالینی بیشتری روی فاز انسانی قبل از توصیه پزشکان برای این روش درمانی ضروری است.

بوسولیا یا کندر هندی، عصاره گیاهی رزینی از درخت بوسولیا است که طب سنتی از قرن ها پیش از آن استفاده می کرده است. اثرات ضد التهابی آن به درمان بیماری های التهابی مانند آرتریت روماتوئید، بیماری التهابی روده و آسم کمک می کند. روش های درمانی برای این شرایط متمرکز روی کاهش التهاب است کندر با کمک به کنترل التهاب علائم بیماری های التهابی مزمن را به حداقل می رساند. تحقیقات علمی برای حمایت از مزایای کندر آغاز شده است، اما بیشتر مطالعات تا به امروز از مدل های سلولی یا حیوانی استفاده کرده اند. دانشمندان از تاثیر این ماده روی انسان اطلاعات کافی ندارند، بنابراین آزمایشات بالینی بیشتری روی فاز انسانی قبل از توصیه پزشکان برای این روش درمانی ضروری است.

به گزارش مدیکال نیوزتودی، در این مقاله نگاهی به آنچه شواهد علمی کنونی در مورد مزایا و خطرات کندر می گوید، می اندازیم.

کندر چیست؟

کندر از راسته افراسانان و بومی هند، آفریقای شمالی و خاورمیانه است. کشاورزان برای جمع آوری رزین آن به درخت ضربه می زنند که به آن کندر می گویند. رزین کندر دارای رایحه، عطر و طعم غنی است. به عنوان بخور بسیار محبوب است و اغلب مردم آن را با نام رایج کندر می شناسند.

کندر چه فوایدی دارد؟

اقدامات طبیعی بهداشتی قرن هاست که از کندر برای درمان انواع اختلالات التهابی مزمن استفاده می کنند. بر اساس مقاله مروری، بنظر می رسد کندر و مواد موثره آن مانند بوزولیک اسید اثر ضد التهابی خوبی روی بدن دارند. در بخش های زیر شواهد مربوط به مزایای آن برای شرایط التهابی سلامتی بحث شده است.

روماتیسم مفصلی

التهاب در اطراف مفاصل دلیل اصلی بروز علائم آرتریت روماتوئید است. بسیاری از درمان های آن که شامل مصرف داروهای ضد التهاب غیراستروئیدی و استروئیدها هستند که روی کاهش التهاب تمرکز دارند. بنظر می رسد کندر در کاهش التهاب موثر است، بنابراین علائم آرتریت روماتوئید را نیز کاهش می دهد. بنیاد آرتریت کپسول های بوزولیک اسید را به عنوان یک درمان برای آرتریت روماتوئید و آرتروز توصیه می کند. نویسندگان یک مطالعه در سال 2019 پیشنهاد کردند یک عصاره فعال کندر به کاهش التهاب در افراد مبتلا به آرتریت روماتوئید کمک کند. با این حال، این مطالعه روی موش ها نجام شده، بنابراین نتایج ممکن است در مورد انسان ها صدق نکند. در این مدل حیوانی اثر ضد التهابی کندر نسبت به داروی تجویز شده استاندارد به نام ایندومتاسین کمتر بوده است. با این حال، محققان خاطرنشان کردند این عصاره به عنوان یک درمان مکمل برای حمایت از درمان سنتی آرتریت روماتوئید مفید باشد.

سرطان و درمان آن

یک مقاله مروری در سال 2016 نشان داد بوزولیک اس خاصیت ضدتوموری دارد و برای سلول های سرطانی سمی است. نویسندگان نتیجه گرفتند این اتفاق می تواند آنها را در درمان های آینده سرطان یاری کند اگرچه آزمایش های بالینی برای تایید این امر ضروری است، همچنین یک مطالعه اخیر در ژورنال “Oncotarget“ نشان داد اسانس کندر سلول های سرطانی پوست را تهاجمی می کند بدون اینکه به سلول های سالم پوست آسیب برساند. با این حال، محققان از سلول ها و مدل های حیوانی استفاده کردند. اگرچه این نتایج اولیه امیدوارکننده به نظر می رسند، اما تحقیقات بیشتر در فاز انسانی باید به کشف این یافته های اولیه بپردازد تا مشخص شود چگونه کندر می تواند به درمان سرطان کمک کند.

بیماری التهابی روده

اثرات ضد التهابی کندر برای افرادی که بیماری های التهابی روده مانند کولیت اولسراتیو و بیماری کرون دارند نیز مفید است. مطالعه ای در مجله جهانی گوارش به بررسی عملکرد این ترکیبات پرداخت. در مدل های حیوانی، بوزولیک اسید مارکرهای بیماری های التهابی روده را بهبود می بخشند بدون اینکه اثرات سوئی بر اندام های اطراف ایجاد کنند، بنابراین ثابت می شود آنها یک درمان حمایتی مفید برای این بیماری های مزمن هستند. باز هم، این تحقیقات اولیه است و قبل از اینکه متخصصان توصیه کنند تحقیقات بیشتری در فاز انسانی نیاز است.

آسم

بوزولیک اسید نیز در درمان آسم نقش دارد، یافته های تحقیقات نشان داده است بوزولیک اسید التهاب را در مجاری تنفسی سرکوب می کند و ترشح سیتوکین ها را که نشانگرهایی هستند که منجر به التهاب می شوند، مهار می کند، بنابراین به نظر می رسد بوزولیک اسید پاسخ آلرژیک را که باعث واکنش آسم می شود مسدود می کند. در آینده احتمال می رود کندر به یک درمان مکمل مفید برای آسم تبدیل شود. در حال حاضر، محققان باید روی انجام مطالعات روی فاز انسانی متمرکز شوند.

بیماری پارکینسون

یک مطالعه در سال 2019 نشان داد کندر ابزاری مفید در تلاش های پزشکی برای درمان بیماری پارکینسون است. در مدل های حیوانی، کندر دارای اثر ضد التهابی و آنتی اکسیدانی بود که به نظر می رسد با محافظت از سلول های عصبی مغز عملکرد حرکتی را در یک مدل موش صحرایی پارکینسون بهبود می بخشد. با این حال، این تحقیقات اولیه است که نیاز به پشتیبانی از مطالعات مربوط به انسان دارد.

نحوه مصرف کندر

کندر به چند شکل مختلف ارائه می شود و کیفیت آن می تواند بسیار متفاوت باشد. بنیاد آرتروز توصیه می کند تقریبا 300 تا 400 میلی گرم کندر 3 بار در روز مصرف کنید تا بوزولیک اسید به بدن برسد. آنها توصیه می کنند به دنبال مصرف کپسول هایی حاوی 60 درصد بوزولیک اسید باشید زیرا ماده موثری است، همچنین روغن خالص ضروری کندر ترکیبات فعال را به بدن می رساند. رقیق کردن این روغن اساسی در یک روغن حامل و استفاده از آن روی بدن باعث ورود ترکیبات از طریق پوست می شوند. برای بررسی واکنش ها مهم است که نخست روغن رقیق شده را روی ناحیه کوچکی از پوست آزمایش کنید. علاوه بر این، کندر یک ماده فعال در ترکیبات طبیعی برای التهاب محسوب می شود که اغلب شامل سایر مواد مانند زردچوبه است. هر فردی که قصد دارد از این محصولات استفاده کند قبل از شروع با پزشک خود در مورد ایجاد تداخل دارویی مشورت کند.

عوارض جانبی و خطرات مصرف کندر

کندر یک عصاره طبیعی است، اما مصرف آن در برخی افراد می تواند عوارض جانبی گوارشی مانند حالت تهوع، ریفلاکس اسید و اسهال داشته باشد حتی برخی از افراد هنگام استفاده از کندر بثورات پوستی را تجربه می کنند به ویژه اگر مستقیم روی پوست مالیده شده باشد. بنظر می رسد کندر به عنوان یک ضد التهاب عمل می کند. در نتیجه با داروهای مشابه مانند داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی ها تداخل ایجاد کند، بنابراین مهم است قبل از مصرف کندر کنار سایر داروها با پزشک صحبت کنید، مانند موارد زیر:
آسپرین
ناپروکسن
ایبوپروفن
همچنین کندر در عملکرد برخی داروها از جمله برخی داروهای ضدانعقاد و داروهای ضد پلاکت تداخل ایجاد کند. هر فردی که این داروها را مصرف می کند قبل از مصرف آن باید با پزشک خود مشورت کند.

خلاصه

کندر سابقه طولانی در استفاده دارویی دارد. تحقیقات اولیه نشان می دهد یک داروی ضد التهاب قوی است و نویدبخش درمانی حمایتی برای انواع اختلالات التهابی در بدن به شمار می آید. در حالی که تحقیقات موجود در مورد کندر امیدوار کننده است، اما هنوز در مراحل اولیه است. آزمایشات بالینی و مطالعات بیشتر روی انسان برای تایید فواید سلامتی استفاده از کندر ضروری است.

مترجم: الهه زارعی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ