مرزنجوش؛ از درمان پریود تا مشکلات گوارشی

حسام آرین
مرزنجوش، گیاه منحصر به فرد که در بسیاری از غذاهای مدیترانه ای محبوبیت ویژه ای دارد. مدت هاست به عنوان داروی گیاهی نیز استفاده می شود و حاوی ترکیبات مختلفی است که فوایدی برای سلامتی دارد. به گزارش هلث لاین، این مقاله هر آنچه در مورد مرزنجوش لازم است را توضیح می دهد. مرزنجوش چیست؟ مرزنجوش که […]

مرزنجوش، گیاه منحصر به فرد که در بسیاری از غذاهای مدیترانه ای محبوبیت ویژه ای دارد. مدت هاست به عنوان داروی گیاهی نیز استفاده می شود و حاوی ترکیبات مختلفی است که فوایدی برای سلامتی دارد. به گزارش هلث لاین، این مقاله هر آنچه در مورد مرزنجوش لازم است را توضیح می دهد.

مرزنجوش چیست؟

مرزنجوش که با نام مرزنجوش شیرین نیز شناخته می شود گیاهی معطر از خانواده نعناع است که از هزاران سال پیش در مدیترانه، شمال آفریقا و آسیای غربی رشد می کرده است. مرزنجوش در حالی که شبیه پونه کوهی است، اما طعم مطبوع تری دارد و اغلب برای تزیین سالاد، سوپ و غذاهای گوشتی استفاده می شود. در صورت خشک شدن به طور ویژه قوی است، اما به صورت تازه نیز قابل استفاده است. علاوه بر این، تحقیقات نشان می دهد مرزنجوش چندین خاصیت ضدالتهابی و ضدمیکروبی دارد. از آن برای کمک به درمان انواع بیماری ها از جمله مشکلات گوارشی، عفونت ها و قاعدگی دردناک استفاده می شود. برگ های تازه یا خشک مرزنجوش را می توان به صورت چای یا عصاره درآورد. هر دو شکل آن را می توان در فروشگاه های مواد غذایی سالم یا به صورت آنلاین نیز خرید کرد.

مزایای مرزنجوش

تحقیقات نشان می دهد مرزنجوش چندین فواید برای سلامتی دارد.

خواص آنتی اکسیدانی و ضدالتهابی

آنتی اکسیدان ها به جلوگیری از آسیب سلولی ناشی از مولکول های مضر به نام رادیکال های آزاد کمک می کنند. چندین ترکیب موجود در مرزنجوش مانند کارواکرول اثرات آنتی اکسیدانی دارند و به طور خاص به کاهش التهاب در بدن کمک می کنند. در حالی که التهاب یک پاسخ طبیعی بدن است، اما التهاب مزمن خطر ابتلا به بیماری های خاص از جمله دیابت، سرطان و اختلالات خودایمنی را افزایش می دهد، بنابراین کاهش التهاب خطر را کاهش می دهد.

مرزنجوش فعالیت ضدمیکروبی دارد

تحقیقات خواص ضدمیکروبی مرزنجوش را نشان داده اند. استفاده های معمول شامل استفاده از روغن اساسی رقیق شده آن روی پوست برای درمان عفونت های قارچی و استفاده از مکمل هایی برای کمک به درمان رشد بیش از حد باکتری های روده است. با این حال، تحقیقات بیشتری در مورد این موارد خاص نیاز است. علاوه بر این، مرزنجوش به عنوان یک آفت کش طبیعی برای محصولات غذایی مختلف نیز استفاده می شود.

مرزنجوش مشکلات گوارشی را کاهش می دهد

مرزنجوش در طول تاریخ برای جلوگیری از مشکلات گوارشی مانند زخم معده و برخی بیماری های منتقله از غذا مورد استفاده قرار می گرفته است. نتایج یک مطالعه روی 6 گیاه نشان داد مرزنجوش با کلوستریدیوم پرفرنژنس، یک پاتوژن متداول در اثر مواد غذایی مبارزه می کند. علاوه بر این، یک مطالعه روی موش ها نشان داد عصاره آن در برابر زخم معده محافظت می کند، البته هنوز هم مطالعات انسانی مورد نیاز است.

مرزنجوش به تنظیم چرخه قاعدگی و هورمون ها کمک می کند

تحقیقات نشان داده است مرزنجوش جریان قاعدگی را تحریک می کند. عصاره یا چای آن با کمک به تنظیم چرخه قاعدگی، همچنین تعادل هورمونی را در زنان غیر باردار با چرخه نامنظم بازیابی می کند. علاوه براین، به درمان سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS)، یک اختلال هورمونی با علائمی مانند قاعدگی نامنظم و آکنه کمک می کند. مطالعه ای روی 25 زن مبتلا به تخمدان پلی کیستیک نشان داد چای مرزنجوش باعث بهبود مشخصات هورمونی و حساسیت به انسولین می شود. برای جلوگیری از بروز خطرات قبل از مصرف هر گونه مکمل گیاهی برای کمک به قاعدگی با یک متخصص مشورت کنید.

بیشتر بخوانید:خواص روغن درخت چای برای سلامتی و پوست

عوارض جانبی احتمالی مصرف مرزنجوش

مصرف مرزنجوش ممکن است چندین عارضه جانبی داشته باشد به همین ترتیب هنگام مصرف مکمل باید احتیاط کنید.

عوارض بارداری

زنان باردار یا شیرده باید از مصرف مکمل های مرزنجوش خودداری کنند. این گیاه به دلیل تاثیر روی هورمون های مختلف تولید مثل و قاعدگی باعث عوارض جانبی منفی در دوران بارداری می شود.

مرزنجوش روی لخته شدن خون تاثیر می گذارد

مکمل های مرزنجوش لخته شدن خون را مهار می کنند. یک مطالعه با تجزیه و تحلیل 20 گیاه مشخص کرد مرزنجوش مانع تشکیل پلاکت، عامل اصلی لخته شدن خون می شود. این امر به ویژه در مورد فردی که داروهای رقیق کننده خون مصرف می کند نگران کننده است.

مرزنجوش با داروهای خاصی تداخل ایجاد می کند

مرزنجوش با برخی داروها مانند داروهای رقیق کننده خون و ضدانعقاد خون در ارتباط است تا خطر خونریزی را افزایش می دهد، همچنین با کاهش قند خون با برخی از داروهای دیابت تداخل دارد که به طور بالقوه منجر به سطوح کم خطرناکی می شود، بنابراین اگر دیابت دارید قبل از مصرف مرزنجوش با پزشك خود مشورت كنید.

بیشتر بخوانید:حجامت چیست؟ / حجامت چه بیماری هایی را درمان می کند؟

نحوه افزودن مرزنجوش به رژیم غذایی

این گیاه به طور معمول به مقدار کم به عنوان چاشنی یا ادویه استفاده می شود، بنابراین می توانید چای یا مکمل آن را برای بهره مندی از فواید آن مصرف کنید، همچنین مرزنجوش با مخلوط کردن 1 قاشق غذاخوری روغن مورد علاقه خود با 1 قاشق چای خوری مرزنجوش در روغن های پخت و پز می توان استفاده کرد حتی می توانید از این مخلوط برای پخت و پز روزمره یا برای ترش کردن سبزیجات و گوشت ها استفاده کنید. هنگام تهیه سوپ یا خورشت سعی کنید 2 تا 3 قاشق غذاخوری مرزنجوش را در یک تکه کوچک پارچه پنیر پیچیده و هنگام پختن آن را در قابلمه خود خیس کنید.

جایگزینی مرزنجوش هنگام پخت و پز

اگر مرزنجوش در دستر نیست می توانید چندین گیاه دیگر را جایگزین آن کنید.
پونه کوهی به ویژه خوب عمل می کند هرچند که از مرزنجوش قوی تر است، بنابراین باید مزان مصرف آن را کمتر کنید.
آویشن و مریم گلی اگرچه از نظر طعم کمی متفاوت هستند، اما به عنوان جایگزین های مناسب به شمار می آیند برای این گیاهان از نسبت 1: 1 استفاده کنید.

در پایان

مرزنجوش یک گیاه معطر است که مدت ها در آشپزی و طب سنتی استفاده می شود. مرزنجوش مزایای متعددی از جمله کاهش التهاب، تسکین مشکلات گوارشی و تنظیم چرخه قاعدگی دارد. در صورت مصرف مکمل آن احتیاط کنید و در صورت داشتن برخی شرایط خاص قبل از مصرف آن با پزشک خود مشورت کنید.
مترجم: الهه زارعی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ