آیا هسته زردآلو سرطان را درمان می کند؟

حسام آرین
مغز زردآلو یک دانه کوچک اما قدرتمند است که با درمان احتمالی سرطان ارتباط دارد. نخستین استفاده از هسته زردآلو به عنوان درمان سرطان در ایالات متحده به دهه 1920 برمی گردد.

مغز زردآلو یک دانه کوچک اما قدرتمند است که با درمان احتمالی سرطان ارتباط دارد. نخستین استفاده از هسته زردآلو به عنوان درمان سرطان در ایالات متحده به دهه 1920 برمی گردد.

دکتر ارنست تی. کربس پدر ادعا کرد از روغن های استخراج شده از هسته زردآلو برای دستیابی به “نتایج قابل توجه” برای افراد مبتلا به سرطان استفاده کرده است. با این حال، این روش درمانی برای سایر بیماری ها سمی شناخته شد. پسر این پزشک بعدها در دهه 1950 فرمول ایمن تر و غیر سمی را کشف کرد که این فرمول نیز از مغز هسته زردآلو استخراج شده بود.

به گزارش هلث لاین، آیا این روش درمانی جایگزین بی خطر و موثر است؟ برای کسب اطلاعات بیشتر ادامه مطلب را بخوانید.

هسته زردآلو حاوی چه مواد مغذی است؟

زردآلو دارای بسیاری از خواص و کاربردهای مشابه با بادام را دارا است. هسته زردآلو حاوی:
45 تا 50 درصد روغن
25 درصد پروتئین
8 درصد کربوهیدرات
5 درصد فیبر
همچنین هسته زردآلود دارای چربی های سالم است که به کاهش کلسترول “بد” کمک می کند. علاوه بر این، هسته زردآلود حاوی اسیدهای چرب ضروری (امگا 6 و 3) است. این موارد به مقابله با بیماری های قلبی، بهبود سلامت روان و فواید دیگری نیز کمک می کنند.

ادعاها درباره هسته زردآلو چیست؟

هسته زردآلو حاوی ترکیب شیمیایی آمیگدالین است. این موضوع قبلا به ادعاهای مبارزه با سرطان مرتبط بوده است. کربس پسر ویتامین B17 را لاناتریل نامید.

وی ادعا کرد سرطان ناشی از کمبود ویتامین B17 است و مصرف مکمل آن رشد سلول های سرطانی را متوقف می کند. با نام های مختلف آن آمیگدالین ادعا شده است دارای مزایای مختلفی برای مبارزه با سرطان است.

در حال حاضر هیچ تحقیق علمی معتبری برای پشتیبانی و حمایت از این ادعاها وجود ندارد، اما بسیاری از وب سایت های مورد تایید آمیگدالین به پشتیبانی از ادعاهای افراد سرطانی اعتماد می کنند.

نظریه دیگری مطرح می کند چون آمیگدالین در بدن به سیانید تبدیل می شود برای از بین بردن سلول های سرطانی در بدن کار می کند که این برای جلوگیری از رشد تومورها است.

بیشتر بخوانید:آیا ویروس کرونا روی قلب تاثیر می گذارد؟

هشدارها چیست؟

همین تبدیل شدن به سیانید ادعاها درباره فواید هسته زردآلو را خطرناک می کند. بانک اطلاعات گیاهان مسموم سازمان غذا و داروی ایالات متحده رابطه بر رابطه بین هسته زردآلو و مسمومیت با سیانور تاکید می کند.

موارد متعدد نشان می دهد مصرف مقادیر زیاد هسته زردآلو باعث علائمی مانند استفراغ شدید، تعریق، سرگیجه و ضعف در افراد می شود. سازمان غذا و داروی آمریکا آمیگدالین (لاتریل یا ویتامین B17) را به عنوان نوعی درمان سرطان تایید نمی کند.

پژوهش چه می گوید؟

در یک بررسی انجام شده در سال 2015 مشخص شد به دلیل مسمومیت احتمالی سیانور همراه با مصرف مقادیر زیادی آمیگدالین همه اشکال لاتریل خطرناک است. نویسندگان این پژوهش اذعان می دارند خطر قابل توجهی از عوارض جانبی جدی ناشی از مسمومیت با سیانید پس از لاتریل یا آمیگدالین به ویژه پس از مصرف خوراکی وجود دارد، بنابراین تعادل ریسک و فایده لاتریل یا آمیگدالین به عنوان درمانی برای سرطان به طور واضح منفی است.

با این حال، مطالعه دیگری که در سال 2016 منتشر شد اثرات آمیگدالین را بر رشد سلول های سرطانی پروستات مشاهده کرد. این تحقیق نشان داد دوز ماده شیمیایی (بطور خاص 10 میلی گرم در میلی لیتر) فعالیت ضدتوموری قابل توجهی از خود نشان می دهد. تحقیقات بعدی دریافت حداکثر دوز قابل قبول آمیگدالین از طریق مصرف هسته زردآلو 0.37 گرم (یا سه عدد مغز کوچک) برای یک بزرگسال است.

دوزهای بالاتر می تواند از حداکثر دوز قابل قبول فراتر رفته و برای بزرگسالان سمی باشد. با این حال، اکثریت قریب به اتفاق تحقیقات و بررسی ها ادعا می کنند هسته زردآلو و آمیگدالین یا لاتریل دارای ویژگی مقابله با سرطان است.

یک مطالعه بررسی در سال 2006، با مطالعه 36 گزارش درباره استفاده از لاتریل برای مبارزه با سرطان نتیجه گرفتند این ادعا که لاتریل اثرات مفیدی برای بیماران مبتلا به سرطان دارد با داده های بالینی معتبر پشتیبانی نمی شود، همچنین آنها اذعان داشتند هیچ یك از مطالعات موردی “اثرگذاری لاتریل” را اثبات نكرده است.

بیشتر بخوانید:خطر دمنوش های گیاهی

میزان موفقیت در درمان سرطان

علیرغم ادعاهای حکایتی هیچ تحقیق تایید شده ای مبنی بر موفقیت ارتباط بین مصرف هسته زردآلو و درمان سرطان وجود ندارد، بنابراین گول درمان های سرطانی جعلی را نخورید.

در پایان

اگرچه هسته زردآلو حاوی مزایای تغذیه ای است که سلامت قلب و مغز را بهبود می بخشد، اما استفاده از هسته زردآلو به عنوان روش درمانی طبیعی سرطان هنوز قابل اتکا نیست. وجود آمیگدالین (معروف به لاتریل یا ویتامین B17) در هسته می تواند اثرات سوئی بر سلامتی داشته باشد. مصرف لاتریل منجر به بروز علائم مسمومیت با سیانید می شود. طبق مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC) ، این موارد عبارتند از:
سرگیجه
سردرد
تهوع و استفراغ
تنفس سریع و پی در پی
ضربان قلب سریع
بی قراری
ضعف
دوز بالای آن حتی می تواند منجر به آسیب قلب، مغز و اعصاب و حتی منجر به مرگ شود. قبل از شروع هر روش درمانی جایگزین برای سرطان با پزشک خود صحبت کنید.

اگرچه اثربخشی هسته زردآلو برای درمان سرطان ثابت نشده است، اما درمان های امیدوار کننده دیگری نیز وجود دارد که ممکن است برای شما مفید واقع شوند. در مورد گزینه های درمانی خود یا هر روش درمانی جایگزین دیگر با پزشک خود مشورت کنید. یک متخصص تغذیه مجاز نیز ممکن است بتواند رژیم های غذایی را برای تکمیل درمان برای شما تجویز کند.
مترجم: الهه زارعی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ