دلایل شکست خوردن یا موفق نشدن عمل ایمپلنت دندان

سمانه حسنی
  شما برای انجام ایمپلنت دندان چه نیاز به تعویض یک دندان یا چند دندان داشته باشید، ایمپلنت های دندانی و ایمپلنت های All on مانند ایمپلنت all on 4  می توانند لبخندی زیبا و طبیعی به شما هدیه دهند و در عین حال کیفیت زندگی شما را افزایش دهند. این روش همچنین زمانی که […]
  شما برای انجام ایمپلنت دندان چه نیاز به تعویض یک دندان یا چند دندان داشته باشید، ایمپلنت های دندانی و ایمپلنت های All on مانند ایمپلنت all on 4  می توانند لبخندی زیبا و طبیعی به شما هدیه دهند و در عین حال کیفیت زندگی شما را افزایش دهند. این روش همچنین زمانی که به درستی انجام شود، می تواند یک سابقه موفقیت استثنایی داشته باشد. با این حال، برخی از عوامل می توانند باعث شکست ایمپلنت دندان شوند. و اگرچه نادر است، اما زمانی که اتفاق می افتد، می تواند باعث ناراحتی شدید شود و حتی منجر به عوارض بیشتر شود و ما در این مقاله سعی میکنیم شما را نسبت به عوامل و دلایل مهم شکست این عمل آگاه کنیم.

علائم شکست ایمپلنت دندان چیست؟

سه علامت رایج وجود دارد که نشان می دهد ایمپلنت شکست خورده است: ۱. درد یا ناراحتی شدید ۲. تورم یا التهاب لثه ها ۳. ایمپلنت شل می شود یا در دهان حرکت می کند ایمپلنت دندان به دلایل مختلفی از جمله عوامل سلامت عمومی بیمار، استاندارد مراقبت های بعد از عمل و مهارت و شایستگی دندانپزشک ممکن است با شکست مواجه شود.

در زیر 6 دلیل اصلی برای شکست ایمپلنت دندان آورده شده است:

شماره 1 نامناسب بودن ایمپلنت:

یکی از جنبه های چالش برانگیز دندانپزشکی ایمپلنت، قرار دادن ایمپلنت به گونه ای است که به طور کامل توسط استخوان احاطه شود. گاهی اوقات موقعیت ایده آل در استخوان، موقعیت ایده آل برای ایمپلنت نیست. بنابراین ایمپلنت و استخوان ممکن است در نهایت ناهم تراز شوند. هنگامی که ایمپلنت با استخوان هماهنگ نباشد، تاج‌ها غیرطبیعی به نظر می‌رسند، لثه‌ها عقب می‌روند و فلز خاکستری تیره ایمپلنت در اطراف لثه قابل مشاهده است. فرآیند برداشتن می تواند به استخوان و دندان های مجاور آسیب برساند. به همین دلیل بسیار مهم است که آن را در اولین بار درست انجام دهید. و همینطور انتخاب دندانپزشکی با دانش و تجربه برای ارائه بهترین نتایج مهمترین وظیفه شماست.

شماره 2 قالبگیری های ضعیف:

قالب ها توسط دندانپزشک قالب گیری می شوند و برای ساخت روکش ها به آزمایشگاه ارسال می شوند. اگر قالب ها دقیق نباشند، دندان های جایگزین ممکن است به درستی جا نشوند. فقط یک ناهماهنگی ظریف می تواند باعث ایجاد فاصله بین تاج و لثه شود که به اندازه کافی ظاهر و عملکرد دندان ها را به خطر می اندازد. این مشکل می تواند باکتری ها را به لثه ها راه دهد و در نهایت منجر به عفونت شود. عفونت قابل درمان است اما ممکن است نیاز به جایگزینی ایمپلنت باشد. اساساً هزینه درمان را دو برابر می کند. عامل دیگر چسب است که تاج دندان جدید را روی پایه ایمپلنت می‌چسباند که در صورت نشت روی لثه نیز می‌تواند باعث عفونت شود. به همین دلیل است که مهارت دندانپزشک ایمپلنت بسیار مهم است. آنها باید برای انجام دقیق عمل تحت بزرگنمایی بالا راحت باشند، که به نوبه خود، هرگونه شکاف یا اشتباه را کاهش می دهد.

شماره 3  پری ایمپلنتیت و سایر عفونت ها:

پری ایمپلنتیت یکی از دلایل اصلی شکست ایمپلنت دندان است. بحث در مورد اینکه آیا باید به عنوان یک بیماری طبقه بندی شود یا به عنوان یک عارضه به دلیل قرار دادن جسم خارجی در حفره دهان، وجود دارد. صرف نظر از این، گاهی اوقات یک پاسخ التهابی می تواند مدت کوتاهی پس از اتمام عمل رخ دهد که ناشی از تشکیل باکتری در دهان است. پری ایمپلنتیت می تواند به لثه و استخوان اطراف ایمپلنت آسیب برساند و به طور بالقوه منجر به از دست دادن استخوان بعدی یا شکست ایمپلنت شود. در حالی که این بیماری قابل درمان است، اما در اغلب موارد، ایمپلنت نیاز به تعویض دارد. افرادی که بیشتر مستعد ابتلا به عفونت باکتریایی یا پری ایمپلنتیت هستند، بیماران دیابتی، سیگاری ها و کسانی هستند که بهداشت دهان و دندانشان نامناسب است.

شماره 4 انسجام یکپارچه ناموفق:

استئواینتگراسیون اصطلاحی است که برای توصیف توسعه پیوند ساختاری بین استخوان و ایمپلنت تیتانیوم تازه وارد شده استفاده می شود. این فرآیند معمولاً از چند هفته تا چند ماه طول می کشد. گاهی اوقات ایمپلنت به طور کامل با استخوان فک ادغام نمی شود. این می تواند باعث شل شدن ایمپلنت شود یا حتی ممکن است بیفتد. دلیل اصلی این امر، استخوان ناکافی برای قرار دادن ایمپلنت است. تراکم استخوان و سلامت کلی استخوان شما در مورد دندانپزشکی ایمپلنت مهم است. ارزیابی سلامت استخوان کاری است که دندانپزشک ایمپلنت قبل از عمل انجام می دهد. اگر استخوان کافی وجود ندارد، یک روش پیوند استخوان یا لیفت سینوس یک گزینه برای ایجاد مجدد شرایط صحیح برای کاشت ایمپلنت است.

شماره ۵ آسیب عصبی:

در حالی که آسیب عصبی نادر است، زمانی که ایمپلنت خیلی نزدیک به اعصاب اطراف دهان ثابت شود، ممکن است یک عارضه اتفاق بیفتد. بروز این امر برای دندانپزشکان بی تجربه ایمپلنت دندان یا زمانی که دندانپزشک از برنامه ریزی درمانی به عنوان بخشی از فعالیت خود استفاده نمی کند، بیشتر است. برنامه درمانی چیزی است که به دندانپزشک کمک می کند تا تمام عواملی را که می تواند روی روش ایمپلنت تاثیر بگذارد، شناسایی کند، مانند شناسایی محل ایده آل ایمپلنت در رابطه با ساختارهای مهم و اعصاب در دهان. آسیب عصبی معمولاً زمانی نشان داده می شود که بی حسی، درد طولانی مدت یا احساس سوزن سوزن شدن در اطراف لثه ها، لب ها، گونه ها یا زبان وجود داشته باشد.

شماره ۶ شکست خود ایمپلنت:

علیرغم اینکه از یک فلز قوی ساخته شده است، ممکن است پست فلزی ایمپلنت شل شود. وقتی پست ایمپلنت شل می شود، این حرکت می تواند باعث شکستگی ایمپلنت شود. به لطف پیشرفت‌های فناوری ایمپلنت، امروزه کمتر این اتفاق می‌افتد، با این حال، شکست همچنان ممکن است رخ دهد. به ویژه با ارائه دهندگان ارزان قیمت ایمپلنت دندان و آزمایشگاه های ضعیف، که ممکن است از مواد نامرغوب استفاده کنند، که منجر به عوارضی میشود که موفقیت ایمپلنت شما را تحت تاثیر قرار می دهد.

اگر به شکست ایمپلنت دندان مشکوک هستید چه باید کرد؟

در مرحله اول، اگر بعد از عمل ایمپلنت دندانی، عفونتی مانند پری ایمپلنتیت را تجربه می کنید، درمان عفونت بدون نیاز به برداشتن ایمپلنت ممکن است. معمولاً التهاب با تمیز کردن کامل درمان می شود. هرچه زودتر مشکل تشخیص داده شود، شانس بیشتری برای درمان آن وجود دارد. در صورت آسیب به استخوان اطراف ایمپلنت، این مورد نیز قابل درمان است. اما درمان شامل برداشتن استخوان و سپس انجام پیوند استخوان است تا بتوان ایمپلنت را به درستی انجام داد. بسته به میزان آسیب، ممکن است نیاز به برداشتن تاج و ایمپلنت باشد. اصلاح ایمپلنت های ناموفق می تواند مشکل باشد. فرآیند برداشتن می تواند به استخوان و دندان های مجاور آسیب برساند.

آیا برای برداشتن گام بعدی آماده اید؟

مهم نیست که کجا روش کاشت دندان خود را انجام دهید، مهم است که از خطرات آن اطلاع داشته باشید و دندانپزشک منتخب شما مهارت و تجربه لازم برای به حداقل رساندن خطرات را داشته باشد و در عین حال سرمایه گذاری ارزشمندی در سلامت دندان شما تضمین کند. اگر علاقه مند به کاشت ایمپلنت دندان هستید، یا اگر به شکست ایمپلنت دندان مشکوک هستید، می توانید ارزیابی ایمپلنت دندان را در دندانپزشکی دکتر میلاد عشقی رزرو کنید و شخصاً با دکتر میلاد عشقی صحبت کنید. برای این کار فقط با ما تماس بگیرید.  
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ