یک خانه مرتب و تمیز با رعایت ۱۸ راهکار جمعی

alodoctoradmin2
چگونه همیشه خانه‌ای مرتب و تمیز داشته باشیم بدون نگرانی از جابجا شدن لوازم خانه. ۱- یک روز را برای تمیزکاری منزل انتخاب کنید به گزارش اکالا، بهترین ایده و تجربه برای همیشه تمیز و مرتب بودن منزل، داشتن برنامه ریزی است. برنامه ریزی روزانه برای خانم خانه دار و شاغل می‌تواند به شما کمک […]

چگونه همیشه خانه‌ای مرتب و تمیز داشته باشیم بدون نگرانی از جابجا شدن لوازم خانه.

۱- یک روز را برای تمیزکاری منزل انتخاب کنید

به گزارش اکالا، بهترین ایده و تجربه برای همیشه تمیز و مرتب بودن منزل، داشتن برنامه ریزی است. برنامه ریزی روزانه برای خانم خانه دار و شاغل می‌تواند به شما کمک کند تا راحت‌تر فضای خانه را مرتب کنید. برای این که کار‌های خانه هر لحظه بیشتر نشود و خانه شما همیشه منظم به نظر برسد، باید یک روز در هفته را به تمیزکاری اساسی اختصاص دهید. اگر شاغل هستید، بهتر است آخر هفته‌ها و روز‌های تعطیل را برای این کار انتخاب کنید.

۲- همه اعضای خانواده را موظف به مرتب کردن تختخواب خود کنید

برای این که خانه شما همیشه تمیز و مرتب به نظر برسد، باید هم خودتان و هم همه اعضای خانواده به محض بیدار شدن تختخواب خود را مرتب کنید. زمانی که این کار به یک عادت تبدیل شود، اتاق خواب‌ها تا حد زیادی مرتب به نظر می‌رسند و از شلوغی و بی‌نظمی نیز جلوگیری می‌شود.

۳- هر روز ظرف‌ها را بشویید

مهم نیست برای شستشوی ظروف، آن‌ها را به صورت دستی می‌شویید یا در ماشین ظرفشویی قرار می‌دهید، به هر حال باید بعد از هر وعده غذایی ظرف‌ها را بشویید و یا در ماشین بگذارید. جمع شدن ظرف‌ها در ظرفشویی موجب کثیف و شلوغ به نظر رسیدن آشپزخانه می‌شود و از همین رو این موضوع نیاز به رسیدگی روزانه دارد.

۴- هر وسیله را بعد از برداشتن در جای خود قرار دهید

بهتر است بدانید رمز داشتن خانه‌ای مرتب این است که بعد از برداشتن هر چیزی آن را سر جای خودش بگذارید. باور کنید اگر خودتان این موضوع را رعایت کنید و به اعضای خانواده نیز یاد بدهید، خانه شما بسیار مرتب و خواهد شد. سعی کنید بعد از برداشتن کوچک‌ترین چیز‌ها آن‌ها را دوباره سر جای خودشان قرار دهید. قرار دادن یک لباس اضافه روی تخت، یک لیوان روی میز پذیرایی و جابجا کردن جای مبلمان می‌تواند موجب نامرتب به نظر رسیدن فضای خانه شود.

۵- روی کانتر و پیشخوان آشپزخانه را خلوت نگه دارید

برای این که خانه شما مرتب به نظر برسد، باید روی کانتر و پیشخوان آشپزخانه را تمیز و خلوت نگه دارید. قرار دادن لوازم اضافی روی کانتر موجب نامنظم به نظر رسیدن فضای خانه می‌شود. بهتر است همه لوازم اضافه را در کابینت‌ها بچینید و تا حد امکان فضای کانتر را شلوغ نکنید و هر روز با یک دستمال مرطوب روی کانتر را تمیز کنید.

۶- یک ساعت در روز را به تمیزکاری خانه اختصاص دهید

اگر به دنبال راهکار‌هایی برای داشتن خانه‌ای مرتب هستید، بهتر است از همین حالا برنامه ریزی کنید و ۱ ساعت در روز را به تمیزکاری منزل اختصاص دهید. اگر روزانه سطوح مختلف را پاک کنید، ظروف را بشویید، لباس‌ها را در لباسشویی بیندازید و یک تمیزکاری جزئی در خانه انجام دهید، حتی ممکن است در آخر هفته کار خاصی برای تمیزکاری منزل نداشته باشید. با این روش خیلی راحت می‌توانید از داشتن خانه‌ای منظم لذت ببرید.

۷- لوازم اضافه را جدا کنید

یکی از بهترین ترفند‌ها برای مرتب کردن خانه شلوغ جدا کردن لوازم اضافه است. داشتن لوازم اضافه‌ای که از آن‌ها استفاده نمی‌کنید، تنها موجب شلخته به نظر رسیدن منزل و اشغال فضای کمد‌ها و کابینت‌ها می‌شود. برای این که از شر شلوغی‌ها خلاص شوید، بهتر است همه لوازم اضافی منزل را جدا کنید و آن‌ها را در یک جعبه جداگانه قرار دهید. اگر به آن‌ها احتیاج دارید، می‌توانید لوازم اضافه را در انبار بگذارید. در غیر این صورت بهتر است لوازم اضافه منزل را اهدا کنید و یا آن‌ها را بفروشید و از شرشان خلاص شوید.

۸- در هفته ۲ بار همه سطوح را تمیز کنید

تجمع گرد و غبار روی سطوح و کثیف شدن شیشه و آینه‌ها موجب می‌شود تا خانه شما نامرتب به نظر برسد. از طرف دیگر گرد و خاک موجب ایجاد آلرژی و مشکلات تنفسی در طولانی مدت می‌شود. بهتر است هفته‌ای ۲ بار را به تمیزکاری کلیه سطوح منزل اختصاص دهید. در این روز‌ها کلیه میزها، قسمت داخلی شیشه‌ها، میز تلویزیون، انواع دکوری و آینه‌ها را تمیز کنید. برای این کار بهتر است از یک پارچه میکروفیبر مرطوب استفاده کنید تا جای لک خیسی روی سطوح باقی نماند.

۹- تمیز کردن دستشویی و حمام را فراموش نکنید

حمام و دستشویی از آن فضا‌هایی هستند که به خاطر رطوبت زیاد خیلی زود آلوده می‌شوند. برای خلاص شدن از شر آلودگی‌ها می‌توانید یک روز در میان مقداری ضدعفونی‌کننده یا مایع تمیز کنند روی سطوح دستشویی و کف دستشویی و حمام بریزید. ۱۵ دقیقه صبر کنید و بعد با یک برس سطوح را تمیز کنید. با این روش از شر میکروب‌ها و باکتری‌های سطوح و انتقال آلودگی‌ها به اعضای خانواده خلاص می‌شوید.

۱۰- کفش‌ها و لباس‌های خود را در کمد مخصوص بگذارید

بهتر است هم خودتان و همه اعضای خانواده هر روز بعد از ورود به خانه لباس‌های خود را در کمد مناسب قرار دهید و کفش‌ها را در جاکفشی بگذارید. رعایت کردن همین نکته ساده توسط همه افراد خانواده می‌تواند تا حد زیادی به مرتب شدن فضای خانه شما و جلوگیری از شلوغی کمک کند.

۱۱- لباس‌های کثیف را به طور مرتب بشویید

سعی کنید با توجه به مقدار لباس‌های کثیفی که در حمام با آن‌ها مواجه می‌شوید، برنامه مشخصی برای شستشوی لباس‌ها داشته باشید. به طور میانگین بهتر است ۳ روز در هفته را به شستن لباس‌ها اختصاص دهید و از جمع شدن لباس‌ها در حمام جلوگیری کنید. به خاطر داشته باشید که بعد از خشک شدن لباس‌ها به سرعت آن‌ها را تا کنید و در کشو‌های مخصوص قرار دهید.

۱۲- تمیزکاری یخچال را از یاد نبرید

برای این که یخچال شما همیشه مرتب باشد، باید هر روز داخل یخچال را بررسی کنید. میوه‌ها سبزیجات خراب و پلاسیده را دور بریزید و در صورتی که غذای مانده در یخچال دارید، آن را خارج کنید. فراموش نکنید که یخچال محل نگهداری انواع مواد غذایی است و نباید آلوده باشد؛ بنابراین می‌توانید هر زمان که لازم است سطوح داخل و بیرون یخچال را با یک دستمال مرطوب تمیز کنید.

۱۳- کمد‌ها و کابینت‌ها را مرتب کنید

اگر به دنبال راهکار‌هایی برای داشتن خانه‌ای مرتب هستید، پس بهتر است تمیز کردن کمد‌ها و کابینت‌ها را فراموش نکنید. برای این کار باید هر ماه چند روز را انتخاب کنید و کمد لباس‌ها، کشوی لوازم آرایشی بهداشتی و کابینت‌های آشپزخانه را مرتب کنید. تمیز کردن کمد‌ها و کابینت‌ها به شما کمک می‌کند تا لوازم اضافی را سریع‌تر شناسایی کنید و دور بریزید و فضای بیشتری برای جاسازی لوازم جدید داشته باشید.

۱۴- برای کتاب‌ها و مجله‌ها فضای مشخصی داشته باشید

اگر در طول روز مطالعه می‌کنید بهتر است هر بار پس از پایان مطالعه کتاب و مجله‌ها را به مکان خاصی منتقل کنید. اگر کتابخانه ندارید، بهتر است یک میز مشخص یا یک فضای کوچک را به جمع آوری کتاب‌ها اختصاص دهید و هر بار بعد از مطالعه کتاب‌ها را به جای خود برگردانید. با این روش دیگر لازم نیست هر بار برای پیدا کردن کتاب مورد نظرتان کل خانه را زیر و رو کنید.

۱۵- کوسن‌ها را سر جای خود بگذارید

شاید ساده به نظر برسد، اما جابه‌جا کردن کوسن‌های روی مبلمان می‌توان به فضای پذیرایی منزل شما نظم خاصی دهد و از به هم ریختگی آن جلوگیری کند. هر بار بعد از بلند شدن از روی مبل بهتر است نگاهی به کوسن‌ها بیندازید و آن‌ها را مرتب کنید. با این روش حتی اگر مهمان ناخوانده‌ای وارد خانه شد، فضای پذیرایی شما مرتب است.

۱۶- برای داشتن خانه‌ای مرتب حتما از اعضای خانواده کمک بگیرید

برای این که خانه شما همیشه مرتب به نظر برسد، باید هر یک از اعضای خانواده را مسئول انجام کاری کنید. مثلا به فرزندان کوچک خود یاد بدهید که هر شب اسباب‌بازی‌های خود را در یک سبد مشخص بریزید و بعد از برداشتن هر وسیله آن را سرجای خود قرار دهند. از همسرتان بخواهید تا در طول هفته چند بار منزل را با جاروبرقی تمیز کنید و شیشه‌ها را پاک کند. از فرزندان بزرگ‌ترتان نیز بخواهید تا هر روز اتاق خودشان را مرتب کنند و هر وسیله را سرجای خودش بگذارند تا فضای خانه همیشه مرتب بماند.

۱۷- تی زدن زمین را فراموش نکنید

اگر کف خانه شما سرامیک یا پارکت است، قطعا بعد از مدتی لکه‌های مختلفی روی آن ایجاد می‌شود که با جارو کشیدن از بین نمی‌رود. برای تمیز کردن کفپوش‌ها بهتر است در هفته حداقل ۲ بار کف تمام خانه را با یک طی مرطوب تمیز کنید. مطمئن باشید که برق افتادن کفپوش‌ها تاثیر فوق‌العاده‌ای بر تمیزتر به نظر رسیدن فضای خانه شما دارد.

۱۸- بخش‌های آلوده خانه را سریع‌تر تمیز کنید

برخی از قسمت‌های خانه معمولا بیشتر از سایر بخش‌ها کثیف می‌شوند. مثلا فرشی که در قسمت ورودی خانه قرار دارند، اتاق بچه‌های کوچک، سینک آشپزخانه و میز کنار پنجره ممکن است سریع‌تر از سایر قسمت‌ها کثیف شوند. بهتر است هر روز حداقل ۱۰ دقیقه برای تمیز کردن این بخش‌ها زمان صرف کنید تا آلودگی کمتری در فضای خانه ایجاد شود و خانه شما همیشه تمیز و مرتب به نظر برسد.

تمیز کردن منزل آنقدر‌ها که به نظر می‌رسد سخت نیست. مطمئن باشید با داشتن برنامه ریزی و کمک گرفتن از اعضای خانواده می‌توانید به راحتی فضای خانه را تمیز کنید و نظم بیشتری در خانه ایجاد کنید.

 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ