آخرین تحقیقات درمورد ام.اس

تحقیقات جدید نشان می دهد که MS، شایع ترین بیماری التهابی سیستم عصبی مرکزی، ناشی از عدم تعادل در فلور روده* است. فلور روده ممکن است کلیدی برای درک چگونگی توسعه مولتیپل اسکلروزیس باشد. پیش فرض های اولیه این بود که MS یک مشکلی است که اغلب دارای بیشترین احتمال ژنتیکی بوده و پزشکان را وادار به بررسی دقیق در DNA می کرد.

با این وجود تحقیقات جدید نشان داده است که بیماری های خودایمنی مانند مولتیپل اسکلروزیس با ترکیبی از عوامل محیطی و ژنتیکی همراه است که کاتالیزور آن می تواند توازن میکروبیوم روده باشد.

این یافته می تواند به عصب شناسان کمک کند تا برنامه های درمانی بهتری  برای بیماران MSطراحی کنند و مهمتر از همه، برنامه های پیشگیرانه  ساده و طبیعی را طراحی کنند؛ این یافته را باید بیشتر مورد تأیید قرار داد. مولتیپل اسکلروزیس (MS) یک بیماری است که به سیستم عصبی مرکزی حمله می کند. سلول های T که یک زیر مجموعه از گلبول های سفید هستند، به سلول های عصبی آسیب می رسانند 

و غلافی را که این سلول ها را احاطه کرده است، از بین می برند. همانطور که این سلول ها می میرند، امواج عصبی دیگر نمی توانند منتقل شوند. بیمارانی که با این شرایط تشخیص داده می شوند، ضعف عضلانی عمومی، بی حسی، مشکلات حافظه، اختلالات بینایی و مشکلاتی در تعادل را تجربه می کنند. کسانی که با موارد شدیدتری از بیماری تشخیص داده می شوند، اغلب در یک مرکز پرستاری نگهداری می شوند، زیرا دیگر نمی توانند به طور مستقل زندگی و عمل کنند. در حال حاضر هیچ درمانی برای این وضعیت وجود ندارد. دانشمندان بر این باورند که سلولهای T هر فرد توانایی نشان دادن رفتار نادرست را دارد، اما از طرف دیگرنیز، آسیب پذیری ژنتیکی، نشانه بروز بیماری را دیکته نمی کند.

 

پروفسور هارموت وکرل، استاد و کارشناس ارشد موسسه نوروفیزیولوژی ماکس پلانک، می گوید:  “بیش از 200 ژن دارای افزایش حساسیت به MS تا کنون شناسایی شده اند، اما برای این که MSتوسعه یابد، باید یک محرکی وجود داشته باشد. فلور طبیعی روده، یکی از عوامل و محرک های مشکوک است. برای اثبات این نظریه، محققان دانشگاه لودویگ ماکسیملیان مونیخ، موسسه ایمونوبیولوژی و اپی ژنتیک ماکس پلانک در فرایبورگ و دانشگاه کالیفرنیا (سان فرانسیسکو) و مونستر، 50 زوج از دوقلوهای یکسان آلمانی را مشاهده کردند، که یکی از آنها به MS مبتلا بود، در حالی که جفت دیگر آن را نداشت. محققان اعلام کردند که این مسئله، هر گونه تنوع ژنتیکی در مطالعه آنها را از بین می برد. تجزیه و تحلیل متقابل عوامل مختلف، تفاوت های ظریف، اما فوق العاده متمایز بین دوقلوها را نشان می دهد. جذاب ترین این عوامل، نمایه میکروبیوم روده بود.

یک ایمونولوژیست در موسسه ماکس پلانک، که یکی از محققین در این مطالعه بود، گفت: “با این حال، جالب ترین اتفاق زمانی افتاد که ما موشهای اصلاح شده ژنتیکی را که در شرایط استریل نگهداری می شدند، با میکروبیوتای انسانی پرورش دادیم. تیم ما متوجه شد که موش هایی که در معرض فلور روده بیماران مبتلا به MS قرار داشتند، دارای ضایعات مغزی شبیه به MS شدند.”

دانشمندان می گویند با مشاهده مدل های حیوانی، آنها هر گونه عوامل مخدوش کننده ای که ممکن است در آزمایش های انسانی نتیجه گیری شود، (مانند عادات غذا خوردن فردی و غیره) را حذف کردند. این نتایج، رابطه بین فلور روده و فعال سازی سلول های T را روشن می کند.

تیم تحقیق سریع متوجه شد که در نهایت بدست آوردن این مفهوم به معنای درمان بیماری نیست. برای انجام هرگونه روش یا درمان جدید تشخیصی مطالعات بیشتری مورد نیاز است. به هرحال، این مطالعه اهمیت پیگیری یک شیوه زندگی سالم را، به ویژه در حفظ تعادل میکروبیوم روده ، مشخص می کند.

 

 

1- یک نگاه کوتاه به مولتیپل اسکلروزیس

زنان دو تا سه برابر بیشتر احتمال ابتلا به مولتیپل اسکلروزیس و عود آن دارند.

مولتیپل اسکلروزیس می تواند بر هر کسی و در هر سنی اثر داشته باشد.

میانگین سن برای شروع علائم MS برای اولین بار، بین سنین 30 تا 35 سالگی است.

این شرایط بیشتر در بین قفقازها و در میان قوم اروپایی شمالی یا مرکزی رایج است.

برآورد شده است که در حدود 200 مورد جدید MS در هر هفته در ایالات متحده تشخیص داده می شود.

 روده ی انسان، جای بیش از 100 تریلیون باکتری است که به آنها فلور روده یا جانوران روده می گویند. فلور روده انسان حاوی انواع مختلفی از باکتری ها است. بسیاری از این باکتری ها برای گوارش بهینه مواد غذایی مفیدند. دسته ای از این باکتری ها که به باکتری های پروبیوتیک شناخته می شوند، علاوه بر کمک به گوارش، مولکول های پیچیده و ترکیباتی مانند ویتامین ها و آنتی – بیوتیک های مختلف را تولید می کنند که برای بدن مفید است.

برگردان: سیما آزادفلاح

هرگونه کپی برداری و استفاده از این مطلب با ذکر نام و منبع الو دکتر مجاز می باشد

چه‌کار کنیم که ام‌اس نگیریم؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ