چه موقع باید عمل کاتاراکت انجام شود؟

کلینیک فوق تخصصی چشمخانه: کاتاراکت یک پدیده طبیعی در اثر افزایش سن است. شما نباید از شنیدن این که کاتاراکت دارید دچار ترس و دلهره شوید حتی در اوایل دهه پنجاه! در اثر افزایش سن عدسی طبیعی شفاف داخل چشم شروع به کدر شدن و سفت شدن می کند این عدسی که رویتر کاتاراکت نام دارد.

کلینیک فوق تخصصی چشمخانه:

کاتاراکت یک پدیده طبیعی در اثر افزایش سن است. شما نباید از شنیدن این که کاتاراکت دارید دچار ترس و دلهره شوید حتی در اوایل دهه پنجاه! در اثر افزایش سن عدسی طبیعی شفاف داخل چشم شروع به کدر شدن و سفت شدن می کند این عدسی که رویتر کاتاراکت نام دارد. شیوع کاتاراکت در افراد مختلف متفاوت است و حتی در یک فرد نیز ممکن است میزان کاتاراکت در دو چشم متفاوت باشد. به طور معمول سال ها طول می کشد که عدسی چشم به اندازه ای کدر شود که در دید ایجاد مشکل کند انواع مختلفی از کاتاراکت بر اساس محل کدورت قرار دارند اما در نوع معمول آن که در اثر افزایش سن ایجاد می شود، عدسی به طور یکنواخت دچار کدورت می شود که در قسمت مرکزی آن شدت کدورت بیشتر است و کاتاراکت نوکلئارا سکلروز نام دارد سایر انواع کاتاراکت که نسبت به کاتاراکت نوکلئارا سکلروز سریع تر پیشرفت می کنند، ناشایع تر هستند و در اثر شرایط خاصی غیر از سن ایجاد می شوند.


منظور از اینکه چه نوع کاتاراکت کاتاراکتی ایجاد شده است نوع درمان در همه انواع یکی است:
خارج کردن کاتاراکت از طریق جراحی و قرار دادن لنز مصنوعی داخل چشم.
پیشرفت های زیادی در سالیان متمادی در طراحی لنز ها ایجاد شده است که باعث می شود نتیجه دید بعد از عمل عالی باشد و نیازی به تعویض لنز داخل چشمی تا آخر عمر وجود نداشته باشد.

کاتاراکت ایجاد علایم متفاوتی می کند که شامل موارد زیر است:

  • ایجاد خیرگی نسبت به نور زیاد (glar )
  • مشکل در خواندن کلمات ریز کتاب یا نوشته های ریز تلویزیون
  • اشکال در دنبال کردن توپ در ورزش هایی مثل گلف و تنیس
  • اختلال در رانندگی هنگام شب
  • مشکل در دیدن علایم راهنمایی و رانندگی
  • مشکل در خیاطی کردن

اگرچه جراحی کاتاراکت یک عمل موفقیت آمیز با ریسک حدود 1-2 درصد است ولی کاملا بدون خطر نیست. بنابراین عمل جراحی فقط باید زمانی انجام شود که سود انجام عمل از خطر آن بیشتر باشد یعنی اگر علایم شما خفیف است و اختلالی در زندگی روزمره ی شما ایجاد نکرده است نیازی به عمل جراحی نیست. زمانی که اختلال دید شما به حدی رسید که احساس کردید فعالیت روزمره ی تان با مشکل مواجه شده است زمان مناسب برای جراحی است.
این شرایط در افراد مختلف متفاوت است بعضی از مردم با دید 2/5 دچار مشکل می شدند ولی برخی دیگر حتی با وجود دید بسیار کم مثلا 2/10 هنوز مشکلی در زندگی روزمره احساس نمی کنند.

بهترین اقدام در این شرایط چیست؟

بهترین کار در قدم اول برای بررسی زمان انجام جراحی، تعیین شماره  عینک است.
معمولاً در اثر کاتاراکت شماره عینک تغییر می کند و با تعویض عینک دید فرد تا مدت ها بهتر می شود. اگر با تعویض عینک دید فرد بهتر نشد می توان اقدام به عمل جراحی کرد معمولاً به تاخیر انداختن عمل جراحی کاتاراکت تا زمانی که فرد کاملاً آمادگی برای عمل داشته باشد ایجاد مشکل نمی کند مگر در موارد خاص مثل سیتروفی فوکس (یک نوع بیماری التهابی مزمن چشم) برخی انواع کلوکرم (آب سیاه)، ریتنو پاتی ناشی از دیابت و برخی دیگر از بیماری های چشمی که با تشخیص متخصص چشم باید عمل جراحی هر چه زودتر انجام شود به طور خلاصه، زمان انجام عمل جراحی را بیمار تعیین می کند بیمار با در نظر گرفتن نیاز های زندگی روزمره و اینکه تا چه میزان فعالیت های وی در اثر کاتاراکت دچار مشکل شده است باید زمان جراحی را تعیین کندزمانی که فرد آمادگی عمل جراحی را پیدا کرد و پزشک متخصص چشم در مورد نوع عمل جراحی و نوع لنز مورد استفاده در جراحی برای بیمار توضیحات لازم را خواهد داد.
روش استاندارد رایج برای کاتاراکت نیکو (phacoemulsication) است که در این روش با استفاده از تکنولوژی دولترا سوند جراحی کاتاراکت انجام می شود.
به طور معمول زمان جراحی کاتاراکت کوتاه است و دوره ی بهبودی بعد از عمل نیز کوتاه می باشد. در شرایطی که پزشک قبل از عمل توضیحات کافی را در مورد عمل به بیمار داده باشد بیشتر بیماران از انجام عمل بسیار راضی هستند. بیماری که قبل از عمل آگاهی کامل داشته باشد و مراقبت های بعد از عمل را به خوبی رعایت کند بهترین نتیجه را از عمل خواهد داشت.

کلینیک فوق تخصصی چشمخانه:

مجموعه کلینیک‌های فوق تخصصی چشم‌پزشکی «چشمخانه» با بهره‌گیری از برترین چشم‌پزشکان ایران، پیشرفته‌ترین تجهیزات و گسترده‌ترین پوشش‌دهی بیمه، آماده‌ی ارائه تمامی خدمات تشخیصی درمانی حوزه‌ی «چشم‌ پزشکی» به هم‌وطنان می‌باشد. «چشمخانه» با داشتن دو شعبه‌ی فعال در میدان ونک و بیمارستان تریتا واقع در منطقه ۲۲ تهران و برخورداری از کارنامه‌ای درخشان با بیش از ۱۷۰ هزار عمل جراحی و کسب بهترین نتایج، موجبات رضایتمندی طیف بی‌شماری از بیماران و مراجعه‌کنندگان را فراهم آورده است. 

آدرس و شماره های  تماس چشمخانه یک:

آدرس: تهران، خیابان ولیعصر، بالاتر از میدان ونک، خیابان والی نژاد، پلاک ۳2

02188677695
تلفن گویا: 02143083

آدرس و شماره تماس کلینیک چشمخانه دو ( بیمارستان ترتیا)

تهران، بزرگراه همت، بعداز تقاطع بزرگراه آزادگان، روبروی دریاچه چیتگر 

تلفن گویا: ۴۷۲۴۱۹۰۰-۰۲۱

وب سایت: www.cheshmkhaneh.com

cheshmkhaneh

cheshmkhaneh

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ