پیشگیری از سرطان سینه با رژیم غذایی (قسمت دوم)

پانته آ توتونپیان
دکتر محمدرضا وفا، متخصص تغذیه به شما می‌گوید چه غذاهایی تاثیر مهمی در جلوگیری از این بیماری ترسناک دارند و آیا باید محدودیت خاصی در مصرف برخی خوراکی‌ها داشته باشید یا خیر...

قسمت اول این مقاله را از اینجا بخوانید…

به نوشیدنی‌های‌تان اهمیت‌دهید

در میان انواع نوشیدنی‌هایی که می‌توانید مصرف کنید ما فقط آب را پیشنهاد می‌کنیم. نوشیدنی‌های دیگر حتی آبمیوه هم به دلیل افزودنی‌هایی که دارند به هیچ عنوان نوشیدنی مناسبی برای استفاده همیشگی محسوب نمی‌شوند، البته احتمال وجود افزودنی در نوع طبیعی و دست‌ساز این آبمیوه‌ها وجود ندارد. درنهایت بعد از آب می‌توانید به قهوه هم فکر کنید. تحقیقات نشان داده احتمال ابتلا به سرطان سینه در زنانی که روزانه یک لیوان قهوه مصرف می‌کنند کمتر از خانم‌هایی است که اصلا در برنامه غذایی‌شان قهوه نمی‌خورند. محققان معتقدند اثر حفاظتی قهوه در سرطان سینه مربوط به فیتواستروژن‌های موجود در این نوشیدنی است.

 

سویا بخورید اما نه زیاد!

از 10 نفر از دوستان‌تان درباره منافع سویا سوال کنید تا ببینید چه جواب‌های متفاوتی خواهید شنید. شاید این جواب‌های متفاوت به این دلیل باشد که لوبیای سویا، شیر سویا یا موادی که حاوی سویا هستند زیاد خوشمزه نیستند. مطالعات نشان داده‌اند که مواد شیمیایی شبیه استروژن رشد سلول‌های سرطان سینه را در حیوانات تحریک می‌کند، اما برخی مطالعات نشان می‌دهد که این مورد درخصوص لوبیای سویا صادق نیست و این لوبیا چنین اثری ندارد و حتی ممکن است در این مورد به زنان کمک کند. در سال 2012 مشخص شد مصرف متعادل این خوراکی‌های حاوی سویا برای زنانی که مبتلا به سرطان سینه هستندهم مفید است. خوردن 10 تا 20 میلی‌گرم از خوراکی‌های حاوی سویا می‌تواند خطر ابتلا را کاهش دهد. تحقیقات نشان داده است اگر مصرف سویا بیشتر از 30 گرم در روز باشد، می‌تواند مشکلاتی ایجاد کند، بنابراین زیاده‌روی در مصرف آن هم مناسب نیست.

 

کالری دریافتی را محاسبه کنید

اگر فردی زمینه بروز سرطان سینه و البته مشکلات هورمونی مبنی بر ابتلا به سرطان سینه را داشته باشد با دریافت کالری زیاد خطر بروز سرطان سینه را بالا می‌برد. زنانی که بعد از یائسگی دچار اضافه وزن می‌شوند 50 درصد بیشتر در خطر ابتلا به سرطان سینه قرار دارند. خبر خوب اینکه تغذیه از غذاهای کلیدی می‌تواند شما را لاغر نگه‏ دارد و از سرطان پیشگیری کند، پس شرط تناسب اندام را فراموش نکنید

آجیل بیشتری بخورید

همان‌طور که گفته شده هورمون استروژن در ابتلا به سرطان سینه و حتی تحریک برخی تومورهای سینه عامل مهمی به حساب می‌آید. گردو با کمک استرول‌های گیاهی خود‌گیرنده‌های استروژن را مهار کرده و با مکانیسم ویژه‌ای می‌تواند از سرطان سینه پیشگیری کند. براساس تحقیقات مختلفی که انجام شده، مصرف روزانه گردو سرعت رشد سرطان سینه را تا 50درصد کم می‌کند. حتی در صورت وجود تومور در سینه این خوراکی می‌تواند رشد تومور را به تاخیر بیندازد. مصرف گردو در کاهش احتمال بروز این سرطان حتی در افرادی که زمینه مستعد ژنتیک برای ابتلا به این سرطان دارند هم تاثیر زیادی دارد پس بهتر است روزانه به‌طور متوسط 30 تا 60گرم گردو را در رژیم غذایی‌تان قرار دهید.

منبع: مجله ی سیب سبز

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ