داروهای ضدافسردگی، خطر آب ‌مروارید را شدیدا افزایش می‌دهد

maryam01
از ۳۵ میلیون آمریکایی ۶۵ سال به بالا، حدود ۷ میلیون نفرشان از افسردگی رنج می‌برند و میلیون‌ها نفر از آنها تحت درمان داروهای ضدافسردگی از جمله بازدارنده‌های بازجذب سروتونین (SSRIs) مانند پروزاک، پاکسیل، لکزاپرو و زولوفت هستند. سالانه بیش از ۲۲۰۰۰ نفر به خاطر مصرف داروهای بازدارنده‌ی بازجذب سروتونین، جان خود را از دست می‌دهند. این داروها دارای عوارض جانبی بدی بوده که بعضی‌هاشان برای افراد مسن بسیار خطرناک است. تحقیقات جدید نشان می‌دهد که مصرف این داروها خطر بروز آب‌ مروارید را که عامل خطرزایی برای چشم است تشدید می‌کند.

از ۳۵ میلیون آمریکایی ۶۵ سال به بالا، حدود ۷ میلیون نفرشان از افسردگی رنج می‌برند و میلیون‌ها نفر از آنها تحت درمان داروهای ضدافسردگی از جمله بازدارنده‌های بازجذب سروتونین (SSRIs) مانند پروزاک، پاکسیل، لکزاپرو و زولوفت هستند. سالانه بیش از ۲۲۰۰۰ نفر به خاطر مصرف داروهای بازدارنده‌ی بازجذب سروتونین، جان خود را از دست می‌دهند. این داروها دارای عوارض جانبی بدی بوده که بعضی‌هاشان برای افراد مسن بسیار خطرناک است.
تحقیقات جدید نشان می‌دهد که مصرف این داروها خطر بروز آب‌ مروارید را که عامل خطرزایی برای چشم است تشدید می‌کند. آب‌ مروارید، تیرگی عدسی چشم است که روی بینایی تأثیر می‌گذارد. در واقع با پیشرفت آب‌مروارید، به مرور بینایی از بین رفته و در نتیجه نیازمند عمل جراحی خواهد بود. آب ‌مروارید در بین افراد مسن بسیار شایع است و عوامل زیادی وجود دارد که می‌تواند مشکلات بینایی شخص را بدتر کند از جمله تماس زیاد با دود سیگار، آلودگی هوا و مصرف زیاد الکل.
اخیرا محققان طی تحقیقاتی، حدود ۱۹۰۰۰ نفر از افراد ۶۵ ساله و بالاتر را مورد بررسی و آزمایش قرار دادند. سپس اطلاعات به دست آمده را با گروهی حدود ۱۹۰۰۰۰ نفر که تحت کنترل بودند مقایسه کردند. آنها به این نتیجه رسیدند که در مجموع، مصرف SSRIs ها تا ۱۵ درصد خطر آب‌مروارید را افزایش می‌دهد. البته این آمار واقعا نگران‌کننده است. وقتی در این آمار دقیق‌تر می‌شوید، می‌توانید پی ببرید که سه داروی اصلی در این میان، باعث افزایش خطر آب‌ مروارید می‌شوند: پاکسیل تا ۲۳ درصد، اِفِکسور تا ۳۳ درصد و لُووکس تا ۳۹ درصد.
 با این حال، خبر خوب این است که این افزایش خطر تنها با مصرف داروهای کنونی مرتبط است و در گذشته اینطور نبود. از طرفی همه‌ی داروهای ضدافسردگی هم منجر به بالا رفتن خطر آب ‌مروارید نمی‌شوند.
(منبع: allhealthsite)

راه‌هایی برای پیشگیری از افسردگی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ