کم‌خونی می‌تواند خطر زوال عقل را افزایش دهد

maryam01
تحقیقات نشان می‌دهد خطر ابتلا به زوال عقل در افراد مسنی که از کم‌خونی رنج می‌برند، بالاتر است.

تحقیقات نشان می‌دهد خطر ابتلا به زوال عقل در افراد مسنی که از کم‌خونی رنج می‌برند، بالاتر است. معمولا کم‌خونی در ۲۳ درصد از افراد مسن رخ می‌دهد. دکتر کریتین یافی در این‌باره می‌گوید: ما دریافتیم خطر بروز زوال عقل در افرادی که کم‌خونی دارند ۶۰ درصد بیشتر است. بعد از کنترل سایر عوامل نظیر بیماری‌ها و اطلاعات جمعیت‌شناختی، این خطر هم‌چنان بین ۴۰ تا ۵۰ درصد وجود داشت.
او در ادامه گفت: کار گلبول‌های قرمز حمل و رساندن اکسیژن به تمام نقاط بدن است. وقتی دچار کم‌خونی هستید، اکسیژن کمتری به سلول‌های مغزی‌تان رسانده می‌شود. ما فکر می‌کنیم که نکته‌‌ اصلی این ارتباط، به میزان کمِ اکسیژنی مربوط می‌شود که به مغز می‌رسد.
همان‌طور که می‌دانید کم‌خونی می‌تواند سلامت و تندرستی کلی فرد را هم تضعیف کند. یکی از عواملی که منجر به کم‌‌خونی می شود کمبود آهن است. البته بیماری‌های همچون سرطان، مشکلات کلیوی و برخی بیماری‌های مزمن هم ممکن است به خاطر آن رخ دهد.
دکتر سَم گاندی معتقد است: یکی از نگرانی‌های شاخص درباره‌ی شیوع بیماری آلزایمر این است که که برخی پزشکان بی‌آنکه بخواهند عوامل برگشت‌پذیر اولیه‌ی این بیماری را شناسایی کنند، مستقیما به سراغ درمان بیماری می‌روند. 
او در ادامه گفت: ما باید همواره به دنبال علل برگشت‌پذیر و قابل درمان زوال عقل باشیم، عواملی نظیر افسردگی، کمبود غذایی، اختلالات غده‌ی درون‌ریز و اختلالات متابولیسمی، پیش از آنکه به آلزایمر تبدیل شود.
(منبع: allhealthsite)

چه میوه هایی برای درمان کم خونی مناسب است؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ