لزوم اسکن سالانه برای شناسایی سرطان ریه در افراد سیگاری

maryam01
اخیرا طی یک برنامه ی دولتی اعلام شد افرادی که خطر بروز سرطان ریه در آن‌ها بسیار بالاست باید سالانه به منظور شناسایی این بیماری، آزمایشهای سیتیاسکن از ریه ی خود انجام دهند. گفته می‌شود که این حرکت می‌تواند میزان مرگ و میر سالانه را به خاطر سرطان ریه کاهش دهد. در واقع آزمایش سیتی اسکن می‌تواند باعث شناسایی علائم سرطان شود که با اشعه ی ایکس مشخص نشده و مسلما در این شرایط سرطان قابل درمان خواهد بود. شواهد نشان می‌دهد که انجام این برنامه می‌تواند سالانه تا ۱۴ درصد از مرگ و میر به دلیل سرطان ریه پیشگیری کند، یعنی از هر ۱۰۰۰۰۰ نفر ۵۲۱ نفر.

اخیرا طی یک برنامه ی دولتی اعلام شد افرادی که خطر بروز سرطان ریه در آن‌ها بسیار بالاست باید سالانه به منظور شناسایی این بیماری، آزمایشهای سیتیاسکن از ریه ی خود انجام دهند. گفته می‌شود که این حرکت می‌تواند میزان مرگ و میر سالانه را به خاطر سرطان ریه کاهش دهد.
در واقع آزمایش سیتی اسکن می‌تواند باعث شناسایی علائم سرطان شود که با اشعه ی ایکس مشخص نشده و مسلما در این شرایط سرطان قابل درمان خواهد بود. شواهد نشان می‌دهد که انجام این برنامه می‌تواند سالانه تا ۱۴ درصد از مرگ و میر به دلیل سرطان ریه پیشگیری کند، یعنی از هر ۱۰۰۰۰۰ نفر ۵۲۱ نفر.
همانطور که می‌دانید سرطان ریه سومین سرطان شایع در ایالات متحده است و بیش از سایر سرطان‌ها، سالانه جان ۱۶۰۰۰۰ نفر را می‌گیرد. اکثر این نوع سرطان‌ها را می‌توان در صورت شناسایی و تشخیص به موقع با جراحی درمان کرد، اما در حال حاضر حدود ۹۰ درصد از بیمارانی که سرطان ریه دارند جان خود را به خاطر عدم تشخیص به موقع از دست می‌دهند.
در سال ۲۰۰۴ محققان به این نتیجه رسیدند که شواهد بیشتری برای شناسایی این مسئله مورد نیاز است تا به طور کامل بگویند آیا سیتی اسکنهای سالانه هیچ مزیتی برای شناسایی این سرطان دارد یا نه. آن‌ها در تحقیقی، حدود ۵۰۰۰۰ موردی که در معرض این سرطان بوده و یا افراد ۵۵ تا ۷۴ سالهای را که سیگار زیاد می‌کشیدند مورد ارزیابی قرار دادند. شرکت کنندگان که در ابتدای این تحقیق سرطان ریه نداشتند، به طور تصادفی برای انجام آزمایشهای سالانه با سیتیاسکن و یا آزمایش اشعه ی ایکس سینه انتخاب شدند. بعد از شش تا هفت سال، حدود ۶. ۲ درصد از این افراد در گروهی که آزمایش اشعه ی ایکس انجام دادند و ۷۵. ۱ درصد از آنهایی که در گروه سیتی اسکن بودند جان خود را به خاطر سرطان ریه از دست دادند.
 (منبع: medicinenet)

سرطان ریه میتواند تا بیش از ۲۰ سال ناشناخته و مخفی بماند

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ