کدامیک سرطان‌زاتر است؛ توتون یا تنباکو؟

مهرناز زاوه
مصرف محصولات حاوی تنباکو طرفداران زیادی دارد. با این که استفاده از دود تنباکو از سیگار کمتر است، اما در بین گروه‌های کثیری از افراد خصوصا در بین مردان و جوانان بسیار شایع است.

مصرف محصولات حاوی تنباکو طرفداران زیادی دارد. با این که استفاده از دود تنباکو از سیگار کمتر است، اما در بین گروه‌های کثیری از افراد خصوصا در بین مردان و جوانان بسیار شایع است. آمار نشان می‌دهد که ۷.۱ درصد از مردان در آمریکا تنباکو را می‌جوند، یا دود و پودر آن را از راه دماغ استنشاق می‌کنند.
از سال ۲۰۰۰ شیوع مصرف سیگار کاهش یافته اما افزایش مصرف دود تنباکو در بین جوانان در ایالات متحده هنوز به طور نسبی ادامه دارد. این مصرف می‌تواند عامل سرطان باشد، چرا که تأثیرات مضری بر سلامتی فرد داشته که هر یک می‌تواند عامل سرطان تلقی شود.
محصولات کم دود دارای عامل سرطان‌زا هستند
تحقیقات قبلی نشان داده که میزان بالای مصرف مواد سمی از جمله مواد سرطان‌زا، در بین مصرف کنندگان دود تنباکو بسیار بالاست اما هنوز تحقیقات بیشتری باید در این زمینه انجام شود. در همین ارتباط، محققان حدود ۲۳۶۸۴ فرد شرکت‌کننده را در آزمایش ملی سلامت و تغذیه در سطحی گسترده و در سالهای ۱۹۹۹ تا ۲۰۱۲ مورد بررسی قرار دادند. آنها میزان مصرف سیگار و دود تنباکو را در بین شرکت‌ کنندگان بررسی کرده و آنها را به چهار دسته تقسیم کردند: ۱۶۳۱۳ نفر که تنباکو مصرف نمی‌کردند، ۴۸۸ نفر که فقط مصرف‌ کننده‌ی دود تنباکو بودند، ۶۷۹۱ نفر فقط سیگار می‌کشیدند و ۹۲ نفر هم سیگار و هم دود تنباکو مصرف می‌کردند.
نتایج تحقیقات آنها نشان داد که میزان کوتینین-بیومارکر یا نشانگر زیستی تماس با نیکوتین- در بین مصرف کنندگان دود تنباکو در مقایسه با افرادی که فقط سیگار می‌کشیدند بیشتر بود. تماس با این نشانگر زیستی NNK در بین افرادی که فقط دود تنباکو مصرف می‌کردند در مقایسه با افرادی که فقط سیگار می‌کشیدند بیشتر گزارش شد.
(منبع: webmd)

تاثیر قلیان بر ناتوانی جنسی مردان

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ