درباره کم‌خونی داسی شکل بیشتر بدانید

مهرناز زاوه
کم‌خونی داسی شکل یک بیماری بسیار حاد و جدی بوده که به طور غیرعادی به نحوی گلبول‌های قرمز خون را شکل می‌دهد که در رگ‌های خونی کوچکتر سد ایجاد کنند و همین از جریان خون جلوگیری کرده و به بروز درد خصوصا در استخوا‌ن‌ها می‌انجامد.

کم‌خونی داسی شکل یک بیماری بسیار حاد و جدی بوده که به طور غیرعادی به نحوی گلبول‌های قرمز خون را شکل می‌دهد که در رگ‌های خونی کوچکتر سد ایجاد کنند و همین از جریان خون جلوگیری کرده و به بروز درد خصوصا در استخوا‌ن‌ها می‌انجامد. اندام‌های مهم بدن مانند مغز، قلب و کلیه‌ها نیازمند جریان دائمی خون هستند تا بتوانند به درستی کار کنند؛ کمبود اکسیژن می‌تواند مشکلات جدی و حتی مرگ به همراه داشته باشد.
علائم این بیماری می‌تواند از عفونت خفیف و بدون درد تا دردهای شدید باشد. تاکنون پزشکان نتوانسته‌اند پیش‌بینی کنند که این عفونت بر روی چه کسانی تأثیرات شدیدی خواهد داشت. اگرچه بیمارانی که علائم کم‌خونی داسی شکل (SCT) دارند در زندگی روزانه‌شان دچار عفونت خاصی نمی‌شوند، اما نشانه‌های این بیماری زمانی خود را نشان می‌دهد که افراد بخواهند بچه‌دار شوند.
استیگما (انگ) کم‌خونی داسی شکل
با وجود پیشرفت‌های زیاد از دهه‌ی ۷۰ میلادی تا امروز، نشان‌گذاری افراد مبتلا به این بیماری همچنان با توجه به یک سری چالش‌ها ادامه داشته و این نه به خاطر مسائل اجتماعی اقتصادی، بلکه بیشتر به خاطر دشواری‌های مدیریت بیماری‌های مزمن در شرایط دستیابی به امکانات برای حفظ سلامتی است. افرادی که دچار کم‌خونی داسی شکل هستند دارای شرایطی توأم با فقر بوده و در نتیجه امکانات لازم جهت حفظ و مراقبت از سلامت برایشان محدودتر است. تأثیر استیگما (انگ) می‌تواند مستمر بوده و در فرد نوعی حس تبعید از یک جهان سالمتر به جا بگذارد و یا احتمال دارد شخص به خاطر عدم حمایت و یا دریافت خدمات سلامت با بی‌مهری روبرو شود.
(منبع: NHS)

چه میوه هایی برای درمان کم خونی مناسب است؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ