زگیل‌درمانی سنتی!

از دیدگاه طب سنتی عامل اصلی عود زگیل، تجمع بلغم غلیظ و سفت شده به تنهایی یا توأم با سودا در پوست است، بنابراین تا زمانی که بدن خود را از این مواد پاکسازی نکنید، زگیل مجدد بروز خواهد کرد.

دچار زگیل شدهاید و با درمانهای طب رایج نمیتوانید از شر آن خلاص شوید؟

زگیلدرمانی سنتی!

الودکتر: زگیل ازجمله بیماریهای شایع پوستی است که در طب رایج نوعی ویروس شناخته شده است که با تماس پوستی از شخصی به شخص دیگر انتقال مییابد. ویروس زگیل درست مانند تبخال بعد از اولین ورود به بدن، برای همیشه و بهطور خاموش در آن باقی میماند؛ حتی اگر برجستگیهای پوستی حاصل از آن برطرف شوند. در این صورت هر بار که دفاع سیستم ایمنی پایین بیاید، ویروس بیدار شده و ضایعات خود را روی پوست نمایان میکند. طب سنتی علاوه بر این نظریه، توجیه دیگری هم برای ایجاد ضایعات زگیل دارد. از دیدگاه این طب عامل اصلی عود زگیل، تجمع بلغم غلیظ و سفت شده به تنهایی یا توأم با سودا در پوست است، بنابراین تا زمانی که بدن خود را از این مواد پاکسازی نکنید، زگیل مجدد بروز خواهد کرد. دکتر قدیر محمدی، متخصص طب سنتی و عضو هیات علمی دانشکده طب سنتی تبریز، در این مورد بیشتر توضیح میدهد.                                                                 

محمد ستاری

دکتر قدیر محمدی، متخصص طب سنتی، عضو هیات علمی دانشکده طب سنتی تبریز

 علت بروز زگیل چیست؟

افزایش خطر زگیل با تجمع بلغم و سودا در پوست

زگیل در طب سنتی، «ثؤلول» نام دارد و به انواع مختلفی تقسیم میشود؛ ازجمله زگیل میخ مانند، خارمانند، معکوس، نوک تیز و… علت اصلی این ضایعه از دیدگاه طب سنتی، تجمع بلغم غلیظ و سفت شده به تنهایی یا همراه با خلط سودا در پوست است. درحالی که طب رایج عامل آن را فقط ویروس میداند. بهطور کلی باید در نظر داشت که هر زمان سیستم ایمنی ضعیف شود، ویروسهای نهفته در بدن شروع به تکثیر و فعالیت میکنند. اغلب افراد، تبخال زدن براثر ترسی ناگهانی یا شنیدن خبری ناگوار را تجربه کردهاند. این موضوع نشان میدهد که قدرت سیستم ایمنی بدن بر اثر استرس، ترس و اضطراب کاهش پیدا میکند، بنابراین برای جلوگیری از عود ضایعات پوستی ویروسی باید تا حد امکان از قرار گرفتن در این وضعیتها خودداری کرد. همچنین باید قدرت سیستم ایمنی بدن را با تغذیه صحیح و حفظ سلامت روحی، روانی و جسمانی افزایش داد. رعایت بهداشت فردی و عمومی نیز اهمیت ویژهای دارد. طب رایج هم این موضوع را مورد بررسی قرار داده است. درواقع ویروس زگیل میتواند خیلی آسان در محیطهای مرطوب مثل استخر، حمام، جکوزی و سونا بین افراد منتقل شود.

زگیل چگونه درمان میشود؟

مرحله اول: گیاهدرمانی

حکمای طب سنتی درمانهای متعددی را برای زگیل ذکر کردهاند که از میان آنها بعضی قابل دسترس و گروهی دیگر کمیاب هستند. یکی از درمانهای رایج، استفاده از مخلوط سیاهدانه کوبیده شده و سرکه است. این ماده را میتوان هر روز بهطور مکرر روی زگیل مالید تا از بین برود. مخلوط نمک و سرکه نیز میتواند همین عملکرد را داشته باشد. از آنجایی که جنس این ضایعات از بلغم غلیظ خشک شده یا سودای مخلوط با بلغم است، مرطوب نگه داشتن آنها میتواند به درمان کمک کند. برای این منظور باید ضایعه را بهطور مکرر با روغن گل سرخ یا چربی مرغ خانگی (مرغی که در خانه پاک کرده و چربی آن را جدا میکنید) آغشته کنید.

ادامه این مطلب را می توانید در شماره 146 مجله «سیب سبز» که هم اکنون روی کیوسک است بخوانید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ