جلوگیری از بروز چاقی در کودکان با شیر مادر

مهرناز زاوه
چاقی در دوران کودکی با تأثیرات ناخوشایند و نامطلوب مختلف سلامتی همراه است، مانند کاهش ظرفیت ریه و حبابک‌های ریه، کم شدن عملکرد متابولیسم که به اختلالات رشد و تکامل کودک منتهی می‌شود، کاهش فعالیت‌های فیزیکی که می‌تواند منجر به کاهش حجم استخوانی و مشکلات مفاصل شود، دیابت نوع ۲ ، فشار خون بالا و سرطان.

افزایش ثابت میزان چاقی در کودکان آمریکایی زنگ خطری برای همه خصوصا والدین تلقی می‌شود. به نظر می‌رسد آن دسته از افرادی که شدیدترین و قوی‌ترین اقدامات را به طور پیوسته در این زمینه انجام می‌دهند این رشد همه‌گیر را انکار می‌کنند. زمانی که عوامل خارجی، مسئله‌ی افزایش سلامت کودک را به معضلی بسیار دشوار تبدیل می‌کند، شناسایی جنبه‌های محیطی و غذایی مرتبط با چاقی کودک اهمیت فراوانی می‌یابد. ادعای رایجی که در این زمینه وجود دارد این جمله است: او فقط استخوان‌های درشتی دارد، و همین جمله می‌تواند وزن نامتعادل کودک را تا حد زیادی توجیه کند.
چاقی در دوران کودکی با تأثیرات ناخوشایند و نامطلوب مختلف سلامتی همراه است، مانند کاهش ظرفیت ریه و حبابک‌های ریه، کم شدن عملکرد متابولیسم که به اختلالات رشد و تکامل کودک منتهی می‌شود، کاهش فعالیت‌های فیزیکی که می‌تواند منجر به کاهش حجم استخوانی و مشکلات مفاصل شود، دیابت نوع ۲ ، فشار خون بالا و سرطان. این مشکلات شایع برای سلامتی تنها بر روی کودکان تأثیر نمی‌گذارد، بلکه می‌تواند عموم مردم را دچار مشکل کند. آمار نشان می‌دهد که افزایش سریع چاقی در کودکان می‌تواند طول عمر را در آمریکا و در آینده ۲ تا ۵ برابر کاهش دهد. این مسئله باعث می‌شود که نسل کودکان ما اولین نسلی باشند که نسبت به والدین خود زودتر می‌میرند.
شیر مادر
پرستاری از کودک یکی از مؤثرترین روش‌هایی است که مادر می‌تواند از آن طریق به کودک غذا بدهد و در واقع کامل‌ترین غذای کودک محسوب می‌شود. بنابراین چرا تنها ۳۵ درصد از کودکان تنها در شش ماهه‌ی اول تولد، شیر مادر خورده و تنها حدود ۱۶ درصد آنها در تمام سال شیر می‌خورند؟ برخی‌ معتقدند که این میزان کم به خاطر این عوامل است: سیل زیاد مادرانی که کار می‌کنند، مراقبت رو به افزایش و شیردهی در فضای عمومی، کمبود منبع تأمین شیر کافی و یا آموزش ضعیف در زمینه‌ی شیر دادن مادران. بارزترین دلایل آن هرچه که باشد، برای سلامت نسل‌های آینده بسیار ضروری است تا میزان کودکانی که شیر مادر خورده‌اند در آن افزایش یابد.
شیر مادر دارای میزان مناسب و کافی از چربی، قند، آب و پروتئین است که کودکان برای رشد و تکامل مناسب به آن نیازمندند. تحقیقات اخیر نشان داده است که پادتن‌هایی در شیر مادر وجود دارد که به کودکان کمک می‌کند تا در برابر باکتری‌ها و ویروس‌ها در امان باشند و در نتیجه احتمال بروز و پیشرفت عفونت‌های گوش، اسهال و بیماری‌های تنفسی در این کودکان بسیار کمتر است. از طرفی در این تحقیق آمده است نوزادانی که شیر مادر می‌خورند میزان افزایش وزن بیش از حد آنها بسیار کم است.
سایر تحقیقات گویای آن است که مصرف شیر مادر برای مدت زمانی بیش از شش ماه باعث می‌شود که کودکان در سنین بالاتر کمتر به مشکلات اضافه وزن مبتلا شوند. تحقیقات گوناگون نشان می‌دهد که کاهش خطرات مربوط به اضافه وزن و چاقی در کودکان به عواملی همچون وضعیت اقتصادی اجتماعی، وزن زمان تولد، جنسیت و مدت زمان مصرف شیر مادر ارتباط دارد.
(منبع: parenting)

تاثیر محیط و فعالیت‌های داخل خانه در چاقی کودکان

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ