چگونه به کودک دبستانی‌تان در انجام تکالیف مدرسه کمک کنید-قسمت دوم

مهرناز زاوه
اگر بتوانید به کودک نشان دهید که یادگیری علاوه بر اهمیتی که دارد، یک سرگرمی است، توانسته‌اید به او یاد دهید که کسب علم و دانش چیزی است که در طول زندگی از آن لذت خواهند برد.

در قسمت اول شما را با راهکارهایی برای کمک به کودکتان در انجام تکالیف مدرسه آشنا کردیم. در اینجا ادامه مطلب را می‌خوانیم.
وقتی بچه‌ها بزرگ‌تر می‌شوند، به حجم تکالیف مدرسه‌شان افزوده می‌شود؛ تا حدی که ممکن است مدیریت آنها برایشان سخت باشد. در این مواقع این راهبردها موثر خواهند بود:
در کنارش باشید: لازم نیست بالا سرشان باشید، کافی است هرازگاهی به آنها سر بزنید. اگر او از حل کردن مسئله‌های ریاضی خسته شده، اجازه بدهید کمی استراحت کند تا با ذهنی باز برای انجام تکالیف برگردد. بعضا تمام آنچه کودک به آن نیاز دارد، کمی تنفس  است.
با معلمان در ارتباط باشید: در طول دوران مدرسه با معلم‌ها در تماس باشید تا از عملکرد تحصیلی فرزندتان مطلع شوید، مخصوصا اگر او در انجام تکالیف مشکل دارد. جلسات اولیا و مربیان را از دست ندهید. معلم‌ها از اتفاقات داخل کلاس به شما می‌گویند تا زمینه موفقیت کودک را در خانه فراهم کنید.
مهارت‌های مطالعاتی را فراموش نکنید: مهارت‌های مطالعاتی اغلب مورد بی توجهی قرار می‌گیرند. وقتی دارید به فرزندتان می‌آموزید که چگونه درس بخواند، به او یاد دهید که از راهبردهای مطالعاتی موثر، مانند فلش کارت، یادداشت برداری و هایلایت کردن متن استفاده کند.
کودک را به کمک گرفتن از سایرین ترغیب نمایید: اکثر معلمان قبل یا بعد از مدرسه در دسترس‌اند تا در صورت نیاز به دانش آموزان خود کمک کنند. شما می‌توانید فرزندتان را به کمک گرفتن از سایرین تشویق کنید. اما به خاطر داشته باشید که در مدرسه کودکان را به ازای دانستن پاسخ صحیح مورد تشویق قرار می‌دهند و هیچ کس دوست ندارد به خاطر ندانستن پاسخ صحیح از پاداش باز بماند. کودک را به خاطر تلاش و سخت کوشی‌اش تحسین کنید.
برای شناسایی مشکلات درسی کودک منتظر گزارش معلمان نباشید: هرچه سریع‌تر به مشکلات کودک رسیدگی کنید، احتمال بیشتری دارد که او به مسیر درست برگردد.
نارضایتی کودک از انجام تکالیف مدرسه
نارضایتی و گله‌مندی مداوم در حین انجام تکالیف نشانه وجود یک مشکل بزرگ است. در برخی از موارد، کودک نیازمند آن است که عادات مطالعاتی جدید را فرا بگیرد. مطمئن شوید که کودک تکالیفش را به درستی انجام می‌دهد. برای این کار می‌توانید یک دفترچه یادداشت برایش تهیه کنید تا نوبت انجام تکالیف روزانه‌اش را در آن یادداشت کند. اگر موضوعات خاصی وجود دارد که کودک را دچار مشکل کرده، یادداشتی برای معلم بنویسید و در آن به مشکل فرزندتان اشاره کنید تا مورد رسیدگی قرار بگیرد.
اما در صورتی که کودک به طور مداوم در فهم مطالب درسی و انجام تکالیفش با مشکل مواجه شود، احتمالا از مشکلات دیگری مانند ضعف یادگیری، اختلال کم توجهی-بیش فعالی (ADHD) و یا مشکل بینایی و شنوایی رنج می‌برد. شما می‌توانید با بررسی تکالیف کودک و صحبت کردن با معلم او از وجود مشکلات این چنینی مطلع شده و سریعا برای رفع شان اقدام نمایید.
کسب موفقیت در کمک به کودکانی که در انجام تکالیف مشکل دارند، مستلزم آن است که بدانید چه زمانی مداخله کنید. به کودک اطمینان دهید که در مواقع ضروری در کنارش هستید. با این حال، به او بیاموزید که باید به طور مستقل از پس مشکلاتش برآید. تشویق را به نمرات کودک محدود نکنید، تلاش و ممارست او نیز باید تحسین شوند.
با نشان دادن عشق و علاقه شخصی‌تان به امر یادگیری برای کودک یک الگو باشید. وقتی کودک تکالیف درسی‌اش را انجام می‌دهد، شما هم به کارهای شخصی‌تان بپردازید؛ کتاب بخوانید، مجله‌ای بردارید یا روزنامه‌ای ورق بزنید، نامه بنویسید، لیستی از مایحتاج خانه تهیه کنید یا از مهارت‌های ریاضی‌تان برای محاسبه هزینه‌ها بهره بگیرید. اگر بتوانید به کودک نشان دهید که یادگیری علاوه بر اهمیتی که دارد، یک سرگرمی است،  توانسته‌اید به او یاد دهید که کسب علم و دانش چیزی است که در طول زندگی از آن لذت خواهند برد.
منبع: teenshealth

پیدا کردن ورزشکار درون کودک

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ