چطور بهترین روغن زیتون را بخریم-قسمت دوم

مهرناز زاوه
هرگز روغن زیتون را نزدیک اجاق گاز نگذارید. روغن زیتون باید به صورت در بسته در بوفه و به دور از نور و گرما نگه داشته شود تا احتمال اکسیداسیون آن به حداقل برسد و عمر مفید محصول افزایش یابد.

در ادامه‌ی قسمت اول نکاتی را آورده‌ایم که با در نظر گرفتن آنها می‌توانید بهترین روغن زیتون را بخرید.
۵. مبداء روغن زیتون را بشناسید
روغن زیتون خوب در سراسر جهان تهیه می‌شود؛ از یونان گرفته تا تونس، آفریقای جنوبی، استرالیا، امریکای جنوبی و البته ایتالیا. هر منطقه‌ای روغن زیتون خاص خود را تهیه می‌کند. اسپانیا بزرگ‌ترین تولید‌کننده روغن زیتون در جهان است. محصولات اسپانیایی به واسطه عطر و طعم دلپذیرشان شهرت دارند. از سوی دیگر، محصولات یونانی طعم و مزه تندتری دارند و سرشار از آنتی اکسیدان هستند.
روغن زیتون امریکایی هم قابل چشم‌پوشی نیست. ۹۰ درصد از روغن زیتون ایالات متحده در کالیفرنیا تهیه می‌شود. تگزاس و جورجیا هم محصولات خوبی تولید می‌کنند. در محصولات کالیفرنیا، زیتون معمولا ظرف مدت ۲۴ ساعت پس از برداشت آسیاب می‌شود.
۶. گواهینامه استاندارد محصول را شناسایی کنید
تولیدکنندگانی که به کیفیت محصولات خود توجه می‌کنند، اغلب محصول‌شان را به تایید سازمان‌های استاندارد می‌رسانند. برچسب استاندارد نشان می‌دهد که روغن زیتون عرضه شده از حداقل استانداردهای کیفی لازم در زمان عرضه برخوردار است. اما برچسب استاندارد متضمن تازگی محصول نیست. اگر در بسته‌‌بندی محصول دقت نشود، حتی روغن زیتون‌های بسیار عالی هم خراب خواهند شد.
۷. گول قیمت را نخورید
تولید یک لیتر روغن زیتون به ۷ لیتر زیتون نیاز دارد، بنابراین طبیعی است که روغن زیتون ارزان نباشد. برداشت‌های ضعیف اخیر در یونان، اسپانیا و ایتالیا، همراه با افزایش تقاضا برای روغن زیتون در سراسر جهان، باعث شده که قیمت این محصولات افزایش یابد. با این حال، برچسب قیمت بالا هم متضمن کیفیت بالای محصول مورد نظر شما نخواهد بود.
شما می‌توانید یک روغن زیتون فوق العاده خوب را با قیمتی معقول از یک تولیدکننده کوچک خریداری کنید. اما قیمت پایین می‌تواند حاکی از کیفیت پایین هم باشد. 
۸. روغن زیتون را بر اساس نیازهای خود بخرید
اینکه می‌گویند نباید از روغن زیتون فوق خالص برای پخت و پز استفاده کنیم، یک باور غلط است. روغن زیتون‌های با کیفیت فوق خالص، نقطه دود ۴۱۰ فارنهایت دارند، در نتیجه گزینه خوبی برای پخت و پز با حرارت متوسط هستند. اما باید در مصرف روغن زیتون فوق خالص صرفه جویی کنید و از آن صرفا به عنوان چاشنی یا روی سالاد استفاده کنید. روغن زیتون‌های فیلترنشده کمی مصنوعی به نظر می‌رسند، اما آنتی اکسیدان بیشتری دارند. خیلی‌ها از این محصولات برای تهیه سس استفاده می‌کنند.
توجه به فصل برداشت از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است؛ این فصل در نیمکره شمالی از اکتبر تا فوریه و در نیمکره جنوبی از آوریل تا آگوست را در بر می‌گیرد.
۹. محصولی را بخرید که از آن استفاده می‌کنید
اگر یک ظرف روغن زیتون بزرگ خریده‌اید، باید سریع آن را مصرف کنید در غیر این صورت به لحاظ اقتصادی ضرر خواهید کرد. بهتر است همیشه بطری‌های کوچک بخرید تا قبل از اینکه فاسد شود آن را به طور کامل استفاده کنید. این مسئله در مورد خرید روغن زیتون‌های فوق خالص فیلتر نشده که قرار است به عنوان چاشنی استفاده شوند هم صدق می‌کند.
۱۰. روغن زیتون را در ظروف مناسب نگه‌داری کنید
وقتی روغن زیتون را به خانه آوردید، آن را در یک ظرف مناسب نگهداری کنید تا خراب نشود. هرگز روغن زیتون را نزدیک اجاق گاز نگذارید. روغن زیتون باید به صورت در بسته در بوفه و به دور از نور و گرما نگه داشته شود تا احتمال اکسیداسیون آن به حداقل برسد و عمر مفید محصول افزایش یابد. شما می‌توانید با نگهداری روغن زیتون در یخچال یا فریزر، تاریخ انقضای محصول را به تعویق بیاندازید. سرما باعث می‌شود که روغن به حالت جامد در بیاید، اما به محض اینکه روغن را در دمای اتاق بگذارید سریعا به حالت مایع بر‌می‌گردد. هرقدر هم که ظرف روغن زیتون‌تان بزرگ باشد، بهتر است در مصرف روغن زیتون زیاده‌روی نکنید. یک مقدار کم روغن زیتون تاثیر زیادی دارد. هر قاشق چای‌خوری روغن زیتون حدودا دارای ۴۰ کالری و ۵ گرم چربی است. بنابراین در مصرف روغن زیتون منطقی باشید.
منبع: lifescript

اشتباهات رایج در مصرف روغن زیتون

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ