کودکان به خاطر استفاده از شبکه‌های اجتماعی، دچار مشکلات فیزیکی می‌شوند

مهرناز زاوه
اخیرا تیمی از محققان دانشگاه میزوری ثابت کردند کودکان و جوانان به شکل فیزیکی نسبت به شبکه‌های اجتماعی واکنش نشان داده و این شبکه‌ها اغلب باعث به وجود آمدن استرس در آنها می‌شود.

تحقیقات زیادی نشان داده است که روابط اجتماعی بر رفتار افراد بزرگسال و سلامت آنها تأثیر شاخصی دارد، اما ادراک بچه‌ها از شبکه‌های اجتماعی با استرس ارتباط نزدیکی دارد و اینکه این مسئله چگونه بر رشد آنها تأثیر می‌گذارد هنوز مورد بررسی چندانی قرار نگرفته است. اخیرا تیمی از محققان دانشگاه میزوری ثابت کردند کودکان و جوانان به شکل فیزیکی نسبت به شبکه‌های اجتماعی واکنش نشان داده و این شبکه‌ها اغلب باعث به وجود آمدن استرس در آنها می‌شود.
محققان بر این باورند که کیفیت و اندازه روابط اجتماعی که در این افراد شکل و پرورش پیدا می‌یابد می‌تواند تبعات روانشناختی مهمی برای سلامت فیزیکی و روانی جوانان به همراه داشته باشد. آنها می‌گویند کورتیزول و بزاق آلفا-آمیلاز در واکنش به فشار بیرونی یا تنش ترشح می‌شوند. یک بخش از سیستم عصبی خودکار را که انتشار کورتیزول در این سیستم خیلی سریع رخ می‌دهد می‌توان از طریق بزاق شناسایی و بررسی کرد؛ بنابراین سنجش کورتیزول یکی از نشانه‌های شاخص استرس در بدن است.
محققان در ادامه افزودند که واکنش‌های فیزیولوژیکی نسبت به استرس منجر به انتشار هورمون‌هایی مانند کورتیزول در این سیستم می‌شود. در این تحقیق، محققان می‌خواستند با استفاده از بیومارکر یا نشان‌گرهای زیستی مانند کورتیزول و آلفا-آمیلاز که می‌تواند میزان استرس را در جوانان مشخص کند، ارتباط بین استفاده از شبکه‌های اجتماعی شخصی در کودکان و نیز اندازه و تراکم این شبکه‌ها را بررسی کنند. آنها دریافتند میزان کورتیزول کودکانی که به خاطر حوزه‌ی وسیع و تراکم شبکه‌های اجتماعی تحت استرس بوده‌اند، بسیار زیاد منتشر شده که از طریق ترشح آلفا-آمیلاز بیشتر نسبت به آن واکنش نشان می‌دهند.
منبع: medicaldaily

۵+۳ نشانه مسمومیت با شبکه های اجتماعی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ