راهکارهایی برای کاهش وزن افراد مبتلا به فیبرومیالژیا-قسمت دوم

مهرناز زاوه
وقتی دچار فیبرومیالژیا باشید، سطح مواد شیمیایی شادی‌بخش موجود در مغز مانند دوپامین و نوراپی نفرین به شکل قابل‌توجهی کاهش می‌یابد و شما را دچار افسردگی می‌کند. ورزش منظم با انتشار اندورفین به رفع این وضعیت کمک می‌کند و خلق و خوی شما را بهبود می‌بخشد.

در ادامه‌ی قسمت اول شما را با نحوه مقابله با فیبرومیالژیا که منجر به افزایش وزن می‌شود بیشتر آشنا می‌کنیم.
۴. آنقدر افسرده هستید که نمی‌توانید ورزش کنید
درد عضلانی و سایر علائم فیبرومیالژیا می‌توانند شما را از زندگی ناامید کنند. درد مزمن در نهایت باعث احساس سرخوردگی و افسردگی می‌شود. وقتی دچار فیبرومیالژیا باشید، سطح مواد شیمیایی شادی‌بخش موجود در مغز مانند دوپامین و نوراپی نفرین به شکل قابل‌توجهی کاهش می‌یابد و شما را دچار افسردگی می‌کند. ورزش منظم با انتشار اندورفین به رفع این وضعیت کمک می‌کند و خلق و خوی شما را بهبود می‌بخشد.
راه‌حل: یک متخصص مراقبت‌های بهداشتی پیدا کنید که افسردگی را به عنوان جزئی از علائم فیبرومیالژیا به رسمیت بشناسد و برای آن دارو تجویز کند. از آنجایی که استرس ناشی از این بیماری باعث تشدید افسردگی می‌شود، سعی کنید به ورزش‌های بدنی-روانی مانند یوگا روی بیاورید که به کاهش استرس نیز کمک می‌کنند. برای این کار به مربیانی مراجعه کنید که تجربه کار با بیماران مبتلا به فیبرومیالژیا را داشته باشند. صبور باشید. عادت کردن به یک برنامه ورزشی هفته‌ها طول می‌کشد.
۵. همیشه میل به خوردن شیرینی دارید
آیا شما هم از آن دست  افرادی هستید که برای رهایی از درد فیبرومیالژیا به خوردن مواد غذایی پرکربوهیدرات و شیرین روی می‌آورند؟ این غذاها باعث ترشح انسولین می‌شوند؛ هورمونی که روی چربی انباشته می‌شود. قند یک ماده اعتیادآور است و اشتهای کاذب شما را افزایش می‌دهد. کمبود ویتامین یا مواد معدنی، از جمله ویتامین B، منیزیم و کروم نیز ممکن است میل شما را به خوردن برخی مواد غذایی افزایش دهد و سوخت و ساز بدن را کندتر سازد.
راه‌حل: به عنوان یک اقدام پیشگیرانه، مولتی‌ویتامین مصرف کنید تا سطح انرژی‌تان بالا باشد. سودا را کنار بگذارید، میوه را جایگزین شیرینی‌جات کرده و برچسب روی محصولات غذایی را با دقت بخوانید. محصولاتی که حاوی ترکیباتی با پسوند ose-، مثل ساکاروز و فروکتوز هستند، مضرند.
۶. احساس و ضعف و بی‌حالی می‌کنید
آیا اغلب حین راه رفتن به جایی خیره می‌شوید؟ کدری مغزی یکی از علائم رایج فیبرومیالژیا است. کم‌کاری تیروئید اغلب به عنوان مظنون اصلی شناخته می‌شود. بیش از ۲۶ میلیون امریکایی از کم‌کاری تیروئید رنج می‌برند. در حالیکه تشخیص بیماری در کمتر از یک‌سوم آنها به درستی انجام می‌گیرد. کمبود ید نیز از علائم مشترک فیبرومیالژیا در بین بیماران است.
کمبود ید باعث کاهش انرژی می‌شود و زمانی که خسته می‌شوید، عضلات سفت می‌شوند. به این فکر کنید که تمام روز پشت میز نشسته‌اید و عضلات گردن و شانه‌تان گرفته است. گرفتگی عضلات شانه و گردن بعضا منجر به سردرد می‌شود.
راه‌حل: به یک پزشک آشنا به فیبرومیالژیا مراجعه کنید و از او بخواهید سطح دو هورمون تیروکسین (T4) تریودوتیرونین (T3) را در تیروئید شما اندازه‌گیری کند. درمان تیروئید سوخت و ساز بدن را تنظیم می‌کند. عدم درمان این عارضه، در دراز مدت باعث کاهش وزن می‌شود.
از دکترتان بخواهید برایتان مکمل‌هایی مثل آلفا لیپوئیک اسید (یک آنتی‌اکسیدان) و ریبوز (یک مولکول قندی) تجویز کند که ممکن است سوخت و ساز بدن شما را افزایش دهند. ریبوز، قلب تولید انرژی در بدن است. آلفا لیپوئیک اسید نیز با تبدیل قند خون به انرژی شما را پرنشاط نگه می‌دارد.
۷. نمی‌دانید چطور بهتر غذا بخورید
در بسیاری از خانم‌ها، مصرف میوه و سبزیجات و حذف غذاهای فرآوری‌شده از رژیم غذایی باعث کاهش علائم فیبرومیالژیا می‌شود. اما آزمایشات زیادی برای اثبات این مدعا لازم است. هنوز مطالعات بسیاری برای یافتن یک رژیم غذایی خاص برای بیماران مبتلا به فیبرومیالژیا در دست انجام هستند.
راه‌حل: از مصرف تمام غذاهای حاوی مواد نگهدارنده یا رنگ‌های مصنوعی خودداری کنید.
یک رژیم غذایی پاک و طبیعی کمک می‌کند که سالم باشید؛ هیچ‌وقت برای شروع دیر نیست: به جای قند و شیرین‌کننده‌های مصنوعی از عسل استفاده کنید. بیشتر از گوشت و مرغ بدون هورمون، گوشت گاو علف‌خوار و میوه و سبزیجات استفاده کنید. تا می‌توانید آب بنوشید؛ نوشیدن آب کمک می‌کند که از شر سموم بدن خلاص شوید.
چقدر درباره بیماری فیبرومیالژیا می‌دانید؟
آنطور که بقراط در یونان باستان توصیفش کرده، فیبرومیالژی یکی از قدیمی‌ترین اسرار پزشکی جهان است. این بیماری پیچیده که با گرفتگی عضلانی مزمن، درد تاندون و رباط، خستگی و لمس شدن بدن همراه است، حدود ۲٪ درصد از شهروندان آمریکایی را تحت تاثیر قرار داده است که بسیاری از آنها خانم هستند.
منبع:‌ lifescript

نکاتی درباره‌ فیبرومیالژیا که تا به حال کسی بهتان نگفته

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ