آیا مصرف مکمل‌های ملاتونین برای رفع مشکلات خواب موثر است؟

مهرناز زاوه
اگر همیشه برای خوابیدن با مشکل روبرو هستید، احتمالا به سراغ مکمل‌های ملاتونین می‌روید. با وجود این، بی‌شمار بطری دارو برای این مشکل وجود دارد که قفسه‌های داروخانه‌ها را پر کرده است. اما واقعا چقدر در مورد آنها اطلاعات دارید؟

اگر همیشه برای خوابیدن با مشکل روبرو هستید، احتمالا به سراغ مکمل‌های ملاتونین می‌روید. با وجود این، بی‌شمار بطری دارو برای این مشکل وجود دارد که قفسه‌های داروخانه‌ها را پر کرده است. اما واقعا چقدر در مورد آنها اطلاعات دارید؟
ملاتونین چیست؟
ملاتونین هورمونی است که توسط مغز منتشر شده و به تنظیم ریتم ساعت شبانه‌روزی بدن کمک می‌کند. در واقع این هورمون توسط غده صنوبری ترشح می‌شود که در کفِ مغز قرار داشته و با نور تنظیم می‌شود. این هورمون، هورمونی طبیعی است که به خواب ما کمک می‌کند و زمانی که نور جایی کم باشد یا اصلا نور نداشته باشد مثل شب‌ها، زمانی است که بیشتر میزان ملاتونین ما ترشح می‌شود.
آیا قرص‌های ملاتونین، واقعا امن و مطمئن هستند؟
از آنجایی که این قرص‌ها به تأیید سازمان دارو و غذای آمریکا FDA نرسیده‌اند، شاید گفتن این مسئله دشوار باشد که بگوییم آیا مواد نگهدارنده و افزودنی به این قرص‌ها اضافه می‌شود یا نه.
پروفسور سانجی کوتار در این باره می‌گوید: «برخی مصرف‌کنندگان این قرص‌ها تا حدودی دچار واکنش‌های آلرژیک شده‌اند، البته نه واکنش‌هایی مربوط به ملاتونین، بلکه به خاطر مواد نگهدارنده یا افزودنی این قرص‌ها.» او معتقد است تحقیقات انجام‌شده روی حیوانات نشان می‌دهد که بین ملاتونین و افسردگی، مشکلات تناسلی و مشکلات ایمنی‌شناختی ارتباط‌هایی وجود دارد. در شرایطی که این نتایج روی انسان مورد آزمایش قرار نگرفته است، از طرفی تحقیقات معتبر و موثقی هم در این زمینه انجام نشده تا بتواند امنیت طولانی‌مدت قرص‌های ملاتونین را نشان دهد.
با این حال محققان می‌گویند هیچ عوارض جانبی مهمی در ارتباط با مصرف مکمل‌های ملاتونین گزارش نشده است. از طرفی این محققان به این مسئله هم اشاره نکردند که اگر مقدار زیادی از این مکمل را مصرف کنید، احساس خواب‌آلودگی و سردرد خواهید داشت یا حافظه کوتاه‌مدتتان با مشکلاتی روبرو می‌شود. البته این عوارض، عوارضی شایع اما بسیار خفیف است.
وقتی بحث ملاتونین در میان باشد، مصرف کمتر آن تأثیر بیشتری خواهد داشت چرا که بدن شما خودش آن را تولید می‌کند. متخصصان توصیه می‌کنند که اگر تصمیم دارید آن را امتحان کنید بهتر است نیم میلی‌گرم از آن را مصرف کنید.
پروفسور کوتار توصیه می‌کند که اگر واقعا می‌خواهید خوابتان شرایط ایده‌آلی پیدا کند، سعی کنید در طول هفته و خصوصا آخر هفته، برنامه خواب منظمی داشته باشید، مصرف لوازم الکتریکی را که امواج آبی از خود منتشر می‌کنند یک تا دو ساعت قبل از خواب پایان دهید و یک منبع نوری شفاف برای استفاده در صبح‌ها خریداری کنید تا باعث شود بدنتان بتواند ساعت درونی خودش را تنظیم کند.
منبع: thehealthsite

نوشیدن شیر قبل از خواب خوب است یا بد؟

حالات رایج خواب چگونه بر سلامتی‌تان تاثیر می‌گذارند؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ