بیش از ۲۰ کیلو اضافه‌وزن دارید؟ ما ۱۰ راه برای شروع به شما معرفی می‌کنیم

مهرناز زاوه
از دست دادن ۵ کیلو ‌وزن اضافه کار دشواری است؛ اما هر کسی می‌تواند با اتخاذ یک رژیم غذایی سخت این کار را در عرض چند هفته انجام دهد. اما از دست دادن ۲۰ کیلو یا بیشتر یک ریسک بزرگ است.

از دست دادن ۵ کیلو ‌وزن اضافه کار دشواری است؛ اما هر کسی می‌تواند با اتخاذ یک رژیم غذایی سخت این کار را در عرض چند هفته انجام دهد. اما از دست دادن ۲۰ کیلو یا بیشتر یک ریسک بزرگ است. این مقدار کاهش وزن صرفا به تغییر رژیم غذایی محدود نمی‌شود. اما اعتماد به نفس خود را از دست ندهید. حتی سخت‌ترین موارد کاهش وزن نیز شدنی است. آنچه به آن نیاز دارید، تنها یک برنامه مشخص است که شما را در مسیر کاهش وزن همراهی کند.
تمرکز داشته باشید
قبل از اینکه به محتوای بشقاب خود فکر کنید، باید طرز فکرتان را درست کنید. کاهش ۲۰ کیلوگرم وزن به زمان نیاز دارد و معمولا مطابق انتظار پیش نمی‌رود. ممکن است بعضا با پیشرفت قابل‌توجهی مواجه شوید و بعد از آن با یک دوره رکود و درجا زدن روبرو شوید. اما توجه داشته باشید که کاهش وزن مثل یک پلکان نردبانی است.
کلی‌تر فکر کنید
شما نمی‌توانید صرفا یک رژیم غذایی جدید اتخاذ کنید و هیچ تغییر دیگری در زندگی خود اعمال نکنید. عواملی مثل خواب، ورزش و استرس با هم در ارتباطند. از این رو، وقتی یکی را نادیده می‌گیرید، سایر موارد تحت تاثیر قرار می‌گیرند. به عنوان مثال، شواهد نشان می‌دهند که خواب کمتر از حد مطلوب (کمتر از ۷ ساعت) ما را به پرخوری وا می‌دارد.
ترفندهای یک‌شبه را فراموش کنید
اگر می‌خواهید ۲۰ کیلوگرم وزن کم کنید، باید برنامه غذایی‌تان را با عادات روزمره زندگی‌تان مطابقت دهید. باید به نقطه‌ای برسید که در آن غذا خوردن بر اساس برنامه جدید به یک امر ناخودآگاه تبدیل شود و ذهن‌تان را درگیر خودش نکند. این کار به تلاش و زمان نیاز دارد. شما می‌توانید با صبر و حوصله خود را برای موفقیت آماده کنید. تنها کافی است تغییرات لازم را در رژیم غذایی جدیدتان اعمال کنید و آنها را به شکل عادات روزانه در بیاورید. تغییر ذهنیت به شما کمک می‌کند که از ترفندهای کاهش وزن یک‌شبه خودداری کنید که معمولا دوام زیادی هم ندارند.
یک عادت را مد نظر بگیرید
خود را درگیر عادات مختلف نکنید. حالا چه پای نوشیدن یک گالن آب در روز در میان باشد و چه کنار گذاشتن چیپس یا حذف شکر از قهوه یا چای صبحانه. تند رفتن در مسیر کاهش وزن شما را سرخورده می‌کند. پس با عادت‌های کوچک شروع کنید و به تدریج عادات جدیدی به آن اضافه کنید. اما مطمئن شوید که می‌توانید به آنها رسیدگی کنید.
احساساسات خود را دریابید
دستیابی به اهداف کاهش وزن حس فوق‌العاده‌ای دارد. اما بهتر است زیاد درگیر اعداد و ارقام نشوید. سعی کنید چند هدف ذهنی در راستای کاهش وزن تعیین کنید. می‌خواهید سبک‌تر شوید؟ انرژی بیشتری داشته باشید؟ آزادانه‌تر حرکت کنید؟ تمرکز کردن بر این معیارهای غیرقابل سنجش کمک می‌کند که با انگیزه بیشتری در مسیر کاهش وزن گام بردارید.
تنقلات را کنار بگذارید
قبل از حذف تنقلات بهتر است غذاهایی را که به آنها نیاز دارید به رژیم غذایی‌تان اضافه کنید. این تغییر برای بیشتر افراد شامل آب و سبزیجات می‌شود؛ سعی کنید روزی یک گالن آب بنوشید و ۷ تا ۸ وعده در روز سبزیجات مختلف بخورید. هر چقدر بیشتر از این موارد استفاده کنید، بیشتر احساس سیری خواهید کرد.
از غذاهای کامل استفاده کنید
ساده‌ترین راه برای سیر شدن چیست؟ غلات تصفیه‌شده را با غلات کامل که حاوی فیبر و پروتئین هستند جایگزین کنید. اما به جایگزین کردن نان سفید با نان گندم بسنده نکنید. نان گندم معمولا فیبر بیشتری دارد، اما از نظر میزان کالری با نان سفید تفاوتی ندارد.
از گیاهان بیشتری استفاده کنید
بیایید این ایده را کنار بگذاریم که گوشت تنها راه دریافت پروتئین باکیفیت است. تمام غذاهای گیاهی، پروتئین مصرفی شما را تامین می‌کنند. شاید باور نکنید، اما این مسئله حقیقت دارد. تامین پروتئین از طریق منابع گیاهی فواید بیشتری دارد. با این کار، کالری کمتری مصرف می‌کنید، اما از فیبر بیشتری برخوردار می‌شوید.
به اندازه وعده‌های غذایی خود توجه کنید
متخصصان تغذیه بر این باورند که حجم غذای مصرفی از اهمیت زیادی برخوردار است. از این رو، خوردن به شکل معقول و منطقی به کاهش وزن کمک می‌کند. اما وقتی پای چند غذای خاص به میان می‌آید، احتمال پرخوری افزایش می‌یابد. توجه به اندازه وعده‌های غذایی و رعایت آن کمک می‌کند در درازمدت به اهداف کاهش وزن خود دست یابید.
متحول شوید
هیچ‌کس نمی‌خواهد برنامه کاهش وزن خود را با خوردن چند تکه پیتزا به باد بدهد. نباید بگذارید یک لغزش کوچک شما را از مسیر پیشرفت باز دارد. وقتی یک روز بد دارید، احتمال دارد عقب‌نشینی کنید. اما باید آرامش خود را حفظ کنید و باور کنید که این امر بخشی از فرآیند یادگیری است. فکر کنید دارید برای اولین بار دوچرخه‌سواری یاد می‌گیرید. قطعا چندین بار می‌افتید تا یاد بگیرید چطور در کار دوچرخه‌سواری مسلط شوید.
منبع: prevention 

۸ راه میان‌بر برای آب کردن چربی شکمی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ