افزایش خطر ابتلا به دیابت در افراد مبتلا به آپنه خواب

مهرناز زاوه
افراد میان‌سال و مسنی که شب‌ها مشکلات تنفسی هم‌چون خر و پف یا وقفه تنفسی خواب دارند، اغلب قند خون بالایی داشته و خطر پیشرفت دیابت نوع ۲ در آنها به مراتب بیشتر از افرادی است که خواب عمیقی دارند.

افراد میان‌سال و مسنی که شب‌ها مشکلات تنفسی هم‌چون خر و پف یا وقفه تنفسی خواب دارند، اغلب قند خون بالایی داشته و خطر پیشرفت دیابت نوع ۲ در آنها به مراتب بیشتر از افرادی است که خواب عمیقی دارند.
تحقیقات اخیر در این زمینه نشان می‌دهد بیمارانی که دچار دیابت هستند، خطر شیوع اختلالات خواب در آنها نسبت به سایر افراد بیشتر است. با این همه، هنوز اطلاعات درست و مدارک دقیقی در این رابطه در دست نیست که نشان دهد آیا علائم وقفه‌های تنفسی که مسبب اختلالات خواب است بعدا باعث افزایش دیابت نوع دو خصوصا در افراد بزرگسال می‌شود یا نه.
وقفه تنفسی خواب یعنی وقفه‌هایی حین خواب که طی آن مجاری هوا بسته شده و تنفس فرد برای لحظاتی به طور کامل قطع می‌شود. گاهی اوقات تنفس این افراد با صدای خرخر بلند و یا صدای خفه‌ای همراه است. این وقفه‌های مکرر خواب که ممکن است بیش از ۳۰ بار در یک ساعت رخ دهد، منجر به خواب‌آلودگی در روز شده و خطر فشار خون بالا، حمله قلبی، سکته مغزی، نارسائی قلبی، ضربان قلب ناموزون و دیابت را هم زیاد خواهد داد.
در این رابطه، محققان بر روی ۵۸۸۸ فرد بزرگسال بین سال‌های ۱۹۸۹ تا ۱۹۹۳ که در آن سال‌ها، میانگین سنی‌شان ۶۵ سال به بالا بود تحقیقاتی انجام دادند. هیچ‌یک از آنها مشکل دیابت نوع ۲ نداشتند. این افراد طی این دوره باید اعلام اعلام می‌کردند که آیا دچار وقفه تنفسی خواب شده‌اند یا نه و یا هم‌خانه‌ای یا شریک‌شان از صدای خرخر آنها نالیده یا آنکه در طول روز حالت خواب‌آلود داشته‌اند یا نه. از طرفی محققان علائم بی‌خوابی مانند دشواری در خوابیدن، بیدار شدن مکرر در شب و یا زود بیدار شدن و عدم توانایی در خواب مجدد را هم در آنها بررسی کردند.
نتایج نشان داد افراد مسن‌تری که خرخر می‌کردند، یا دچار وقفه تنفسی خواب بوده یا در طول روز حالت خوب‌آلوده داشتند، قند خون آنها نسبت به افراد طبیعی بیشتر بود. از طرفی آنها دچار مقاومت انسولین بودند که به معنای آن است که میزان تولید انسولین آنها بیشتر از مقدار طبیعی بوده و بدن آنها کمتر می‌توانست برای کنترل میزان قند خون از آن استفاده کند. در واقع افرادی که دچار وقفه تنفسی خواب بودند تقریبا دو برابر بیشتر از افراد عادی، دیابت در آنها پیشروی داشت و این میزان در افرادی که خرخر می‌کردند، ۲۷ درصد بود. خطر بروز دیابت در افرادی که دچار خواب‌آلودگی در روز بودند حدودا ۵۰ درصد بیشتر از افراد عادی گزارش شد.
منبع: thehealthsite 

ارتباط آپنه خواب با دندان قروچه

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ