آیا پسوریاسیس می‌تواند سبب ابتلا به بیماری قلبی شود؟

مهرناز زاوه
تحقیقات نشان می‌دهد افرادی که دچار پسوریاسیس هستند، خطر رسوب کلسیم در سرخرگ‌های آنها در مقایسه با افرادی که دیابت دارند به مراتب بیشتر است؛ این رسوبات نشان‌دهنده خطر بروز بیماری قلبی است.

تحقیقات نشان می‌دهد افرادی که دچار پسوریاسیس هستند، خطر رسوب کلسیم در سرخرگ‌های آنها در مقایسه با افرادی که دیابت دارند به مراتب بیشتر است؛ این رسوبات نشان‌دهنده خطر بروز بیماری قلبی است.
محققان با مقایسه افرادی در سنین ۵۰ سالگی که دچار پسوریاسیس یا دیابت بوده یا در کل بیماری خاصی نداشتند دریافتند که رسوب متوسط تا شدید کلسیم یا تصلب شرایین حدود پنج برابر در افرادی که دیابت یا پسوریاسیس داشتند نسبت به سایرین بیشتر گزارش شد.
این حقیقت که افرادی که پسوریاسیس دارند و دچار رسوب کلسیم هستند بسیار شبیه افرادی هستند که دیابت دارند می‌تواند اطلاعات زیادی را به دست دهد. افرادی که دیابت نوع ۲ دارند باید به طور مرتب بابت بیماری قلبی چک‌آپ انجام دهند، که البته این مسئله برای افرادی که پسوریاسیس هم دارند توصیه می‌شود.
پسوریاسیس که از ویژگی‌های بارز آن بروز لکه‌های نقره‌ای و قرمز توأم با خارش بر روی پوست است نوعی بیماری خودایمنی بوده که ۲ درصد افراد در آمریکای شمالی و اروپا دچار آن هستند. اما دیابت شیوع بیشتری داشته و حدود ۹ درصد از جمعیت ایالات متحده مبتلا به آن هستند. 
یکی از عوامل خطرزا برای پسوریاسیس و دیابت که گفته می‌شود نقش مهمی در افزایش خطر بیماری قلبی هم ایفا می‌کند التهاب مزمن است که باعث افزایش میزان رسوبات سرخرگی می‌شود. محققان در این زمینه، ۳۸۷ فرد را در سنین ۵۰ سالگی مورد بررسی قرار دادند. شرکت‌کنندگان پسوریاسیس متوسط تا شدید داشته اما دیابت یا بیماری‌های التهابی قلبی نداشتند، یا مثلا دیابت نوع ۲ داشته اما پسوریاسیس یا بیماری‌های التهابی نداشته یا اصلا نه دیابت داشتند، و نه پسوریاسیس و نه بیماری‌های التهابی.
حداقل در نیمی از افراد هر گروه هیچ نوع نشانی از رسوبات کلسیم در سرخرگ کرونری مشاهده نشد اما در ۱۹ درصد از آنهایی که پسوریاسیس داشتند این رسوبات به میزان بالایی در آنها مشاهده شد در شرایطی که ۲۰ نفر از افراد هم دیابت داشتند و تنها ۴ نفر بودند که هیچ بیماری‌ای نداشتند.
افرادی که پسوریاسیس داشتند میزان بروز خطر سایر بیماری‌های قلبی مانند چاقی در آنها در مقایسه با افرادی که دیابت داشتند کمتر دیده شد. و زمانی که محققان کوشیدند تا آن نوع عوامل را با هم مطابقت دهند، خصوصا شاخص حجم بدن، دریافتند که ارتباط بین دیابت و رسوب کلسیم کرونری دیگر چندان بارز نبوده اما این ارتباط نسبت به پسوریاسیس هم‌چنان وجود داشت.
منبع: thehealthsite 

کارهایی که می‌توانید برای کنترل پسوریاسیس انجام دهید

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ