نکاتی برای فهمیدن بهتر برچسب ارزش غذایی-قسمت دوم

مهرناز زاوه
آیا می‌دانید چه تعداد اسم‌های مختلف برای قندها روی برچسب‌های ارزش غذایی استفاده می‌شود؟ برخی از افراد می‌گویند ۵۶ تا و برخی دیگر معتقدند این تعداد بیش از ۱۰۰ اسم است.

در ادامه‌ی قسمت اول نکاتی را آورده‌ایم که به کمکشان می‌توانید خودتان را از گرفتار شدن در دام باورهای غلط درباره سلامت و ترکیباتی که برایتان مضر است نجات دهید.
۸.هر چیزی که به «…وُز» ختم شود، ‌قند است
آیا می‌دانید چه تعداد اسم‌های مختلف برای قندها روی برچسب‌های ارزش غذایی استفاده می‌شود؟ برخی از افراد می‌گویند ۵۶ تا و برخی دیگر معتقدند این تعداد بیش از ۱۰۰ اسم است. تولیدکنندگان تلاش می‌کنند تا بر جنگی که علیه قند وجود دارد غلبه کرده و این کار را با نوشتن لیست این کلمات کلیدی انجام می‌دهند و ما هم نخواهیم فهمید که داریم چه میزان مواد قندی می‌خوریم. یکی از ساده‌‌ترین راه‌ها برای درک این مسئله که آیا قندی در غذا وجود دارد یا نه، این است که روی برچسب ارزش غذایی به دنبال کلمه‌ای باشید که به «…وُز» ختم می‌شود. مانند ساکاروز، دکستروز، گلوکز، فروکتوز، لاکتوز، مالتوز. هم‌چنین حواستان به کلماتی نظیر نکتار یا شربت هم باشد. 
۹.گزینه «بدون قند» همیشه هم بهترین گزینه نیست
«بدون قند» هم یکی دیگر از ادعاهای بازار است. در واقع این به معنای محصولی تصفیه‌شده است، بنابراین کمپانی‌ها هم‌چنان قادر خواهند بود از شربت‌ها و شیرین‌کننده‌های طبیعی مانند خرما، ملاس (یا شیره چغندر) یا عسل استفاده کنند. از طرفی این گزینه می‌تواند به معنای واقعی کلمه بدون شکر باشد که در آن از شیرین‌کننده‌های صنعتی یا بدون کالری استفاده شده است. این شیرین‌کننده‌های غیرمغذی (در واقع شیرین‌کننده‌هایی که هیچ اثری بر قند خون نداشته و اغلب هیچ کالری‌ای ندارند) هم‌چنان باعث تحریک مزه آن محصول شده و به خاطر همان احساس اشباع بودن خواهید داشت. توصیه ما، پرهیز از شیرین‌کننده‌های صنعتی است که برای معده مضر است. اگرچه گاه‌گداری استفاده از شیرین‌کننده‌های طبیعی مانند آبمیوه‌ها بلامانع است.
۱۰.«بدون شیرین‌کننده مصنوعی» اغلب باز هم شیرین شده است
اگر روی برچسبی دیدید که جلوی میزان قندش نوشته شده صفر و روی برچسبش هم درشت نوشته شده بدون مواد شیرین‌کننده مصنوعی، باید گفت که به احتمال زیاد کمپانی تولیدکننده آن از شیرین‌کننده‌های طبیعی غیرمغذی مانند عصاره میوه مانک یا استویا استفاده کرده است. این مسئله تنها زمانی مشکل‌ساز خواهد بود که در واکنش به الکل‌های قند مانند اریتریتول یا گزیلیتول معده‌تان دچار مشکل شود یا آنکه بهتر است در کل از خوردن شیرین‌کننده‌های غیرمغذی پرهیز کنید.
۱۱.بعضی از چربی‌ها، دوست شما هستند
هرچند تحقیقات زیادی در دهه‌های اخیر این مسئله را نادیده گرفته که چربی‌های اشباع شده نقش مهمی در بیماری قلبی ایفا می‌کند، با این حال باید گفت چربی هم‌چنان می‌تواند سبب التهاب شده و میزان کلسترول را تغییر دهد. و اگرچه دستورالعمل‌های غذایی اغلب چربی‌های چندگانه غیراشباع را جزو چربی‌های خوب می‌دانند، با این حال دو نوع چربی چندگانه غیراشباع وجود دارد: امگا۳ (که جزو چربی‌های مفید برای قلب و ضدالتهاب است) و امگا۶ (که جزو چربی‌های محرک التهاب محسوب می‌‌شود). بهتر است از خیر مصرف چربی‌های ترانس بگذرید، میزان مصرف چربی‌های اشباع‌شده را کم کرده و به دنبال محصولاتی حاوی چربی‌های چندگانه اشباع‌نشده باشید و مصرف چربی‌های تک‌اشباع‌نشده را که چربی‌های سالمی هستند افزایش دهید.
۱۲.«بدون چربی‌ ترانس» همیشه حقیقت ندارد
حواستان به غذاهایی باشد که رویش نوشته شده: «بدون چربی» یا حاوی «چربی کم». زمانی که تولیدکنندگان می‌خواهند چنین ترکیب خوشمزه و اشباع‌کننده‌ای را تولید کنند، اغلب باید آن را با قند و نمک فراوان و یا مواد طعم‌دهنده صنعتی جایگزین سازند. پیش از خرید هر محصولی بهتر است تمام ترکیبات درج‌شده روی آن را چک کنید. 
۱۳.مصرف روغن‌های سبزیجات را به حداقل برسانید
فرقی نمی‌کند که هدف تولیدکننده پر کردن فضای برچسب با ترکیبات ارزان بوده و یا بخواهد زمان نگهداری آن محصول را در قفسه بالا ببرد، در هر حال آنها روغن سبزیجات مانند سویا، ذرت، آفتابگردان، یا روغن نخل را به محصولاتشان اضافه می‌کنند و این خودش یک مشکل است. این روغن‌های سبزیجات حاوی میزان زیادی چربی‌های التهابی یعنی امگا۶ بوده و میزان چربی امگا۳ ضدالتهابی آنها کم است. به خاطر میزان هاضمه محصولات در آمریکا، این نوع روغن‌ها به وفور یافت می‌شود، و میزان مصرف متوسط امگا۶ به امگا۳ در افراد نسبت ۲۰ به ۱ است در شرایطی که باید ۱ به ۱ باشد. بنابراین توصیه می‌شود میزان مصرف محصولات حاوی این نوع روغن را کم کنید. 
منبع: eatthis 

روش‌هایی برای حذف ۵۰۰ کالری در روز

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ