۷ روش برای جلوگیری از شعله‌ور شدن بیماری کرون

مهرناز زاوه
شعله‌ور شدن بیماری کرون می‌تواند یک شکست واقعی باشد، خصوصا اگر مدتی را بدون علائم گذرانده باشید. ولی مطمئن باشید که روش‌های زیادی برای کاهش ناراحتی و سرعت بخشیدن به روند درمان این بیماری وجود دارد که در ادامه به آنها می‌پردازیم.

شعله‌ور شدن بیماری کرون می‌تواند یک شکست واقعی باشد، خصوصا اگر مدتی را بدون علائم گذرانده باشید. ولی مطمئن باشید که روش‌های زیادی برای کاهش ناراحتی و سرعت بخشیدن به روند درمان این بیماری وجود دارد که در ادامه به آنها می‌پردازیم.

1. با پزشک‌تان مشورت کنید

مصرف داروهای تجویزی پزشک بهترین راه کنترل بیماری کرون است. عود کردن دوباره بیماری نشانه آن است که باید در مورد داروهایتان تجدید نظر کنید. پس اگر نتیجه نمی‌گیرید، یک نوبت جدید بگیرید و با پزشکتان مشورت کنید. بعضی از بیماران باید به طور همزمان چند داروی مختلف مصرف کنند تا از شر شدت گرفتن بیماری کرون در امان بمانند.

2. از مسکن استفاده کنید

متاسفانه اثربخشی بیشتر داروهای بیماری کرون به زمان نیاز دارد؛ بنابراین اگر حین مصرف دارو دچار اسهال، دل‌درد، تهوع و تب شده‌اید، حتما مسکن بخورید تا از شر علائم ناراحت‌کننده کرون خلاص شوید. داروهای زیر بهترین گزینه‌ها هستند:

  • استامینوفن (تایلنول) برای درد و تب
  • بالنئول، دسیتین و پماد ویتامین آ.د برای درد مقعد و سوزش
  • لوپرامید برای اسهال

قبل از خرید و مصرف هرگونه دارویی بهتر است با پزشکتان مشورت کنید. چون بعضی از داروهای بدون نسخه از جمله داروهای ضد التهابی مانند ایبوپروفن (ادویل)، ناپروکسن و آسپرین علائم شما را تشدید می‌کنند یا با داروهای دیگر تداخل دارند.

3. به خودتان برسید

ابتلا به یک بیماری مزمن مثل بیماری کرون به این معنی است که بدن‌تان به کالری بیشتری نیاز دارد. اما کاهش اشتها و شکم‌درد ناشی از این بیماری می‌تواند غذا خوردن را به کاری ناراحت‌کننده بدل کند. برخی از انواع بیماری کرون با جذب پروتئین، چربی، کربوهیدرات، ویتامین و مواد معدنی شما را از دریافت این مواد غذایی محروم می‌سازند.

از این رو، تغذیه خوب در دوران بیماری اهمیت زیادی دارد. خوب غذا خوردن کمک می‌کند که احساس بهتری داشته باشید و از عوارض آتی مانند پوکی استخوان نیز در امان باشید. همچنین، بسیاری از داروها زمانی اثر می‌کنند که خوب غذا بخورید.

4. مراقب عوامل محرک باشید

هیچ‌گونه شواهدی مبنی بر این امر وجود ندارد که مواد غذایی باعث تشدید التهاب در دستگاه گوارش شما می‌شوند؛ با این حال، محققان بر این باورند که برخی از مواد غذایی باعث دل‌درد و اسهال می‌شوند. عارضه عدم تحمل غذا در بیماران مبتلا به کرون یک اختلال منحصر به فرد است که پیامدهای آن از فردی به فرد دیگر متفاوت است.

رایج‌ترین محرک‌های غذایی عبارتند از:

  • کافئین
  • نوشیدنی‌های گازدار
  • لبنیات (اگر عدم تحمل لاکتوز دارید)
  • غذاهای سرخ‌کردنی و چرب
  • آجیل و دانه‌ها
  • سبزیجات خام

توجه داشته باشید: غذا خوردن با محدودیت‌های زیاد در زمان شعله‌ور شدن بیماری می‌تواند منجر به سوءتغذیه شود. بنابراین باید تا حد امکان از خوردن غذاهای ناسالم اجتناب کنید. یک دفترچه یادداشت مخصوص برای مواد غذایی مصرفی‌تان داشته باشید و در آن از علائم مربوط به مصرف هر یک از مواد غذایی بنویسید. خوردن غذای زیاد و پرحجم نیز می‌تواند علائم بیماری کرون را تشدید کند. اگر شما هم این مشکل را دارید، سعی کنید هر سه تا چهار ساعت یک وعده کوچک بخورید.

5. مکمل بخورید

افراد مبتلا به بیماری کرون در معرض خطر کمبود ویتامین و مواد معدنی هستند؛ از این رو، معمولا به آنها توصیه می‌شود که روزانه یک عدد مولتی ویتامین بخورند. همچنین ممکن است مکمل‌های زیر برایتان تجویز شوند:

  • کلسیم
  • اسید فولیک
  • آهن
  • منیزیم
  • پتاسیم
  • ویتامین ب-12
  • ویتامین دی

افراد مبتلا به بیماری کرون بیشتر در معرض خطر کاهش تراکم استخوان قرار دارند؛ از این رو، بهترین کاری که می‌توانند بکنند این است که از مواد غذایی سرشار از کلسیم در رژیم غذایی خود استفاده کنند. اگر به لبنیات حساسیت دارید، ماست بخورید زیرا کمتر از سایر محصولات لبنی لاکتوز دارد.

6. مایعات بنوشید

اسهال و خونریزی رکتوم (راست‌روده) در زمان شعله‌ور شدن بیماری می‌تواند باعث از دست رفتن آب بدن شود. از دست رفتن آب بدن به نوبه خود شما را در معرض خطر ابتلا به سنگ کلیه قرار می‌دهد. برای اطمینان از اینکه به اندازه کافی می‌نوشید، باید به ازای هر نیم کیلو از وزنتان یک و نیم اونس مایعات در روز بنوشید.

7. خودتان را با شرایط وفق دهید

ابتلا به یک بیماری مزمن مثل بیماری کرون به این معنی است که دائما باید خود را با شرایط جدید وفق دهید. بیرون رفتن، دیدن دوستان و ادامه یک زندگی عادی بهترین کاری است که می‌توانید برای کنترل شرایط پیش رو بکنید. قبل از بیرون رفتن، چند دست لباس تمیز بردارید و دستمال مرطوب‌تان را هم همراهتان داشته باشید. همچنین سعی کنید از برنامه‌های موبایلی برای پیدا کردن نزدیک‌ترین سرویس‌های بهداشتی استفاده کنید.

منبع: healthguides

جلوگیری از اشتباهات رایج در رابطه با بیماری کرون

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ