آیا تغذیه می تواند با افسردگی در ارتباط باشد؟

samiira
افسردگی در حال گسترش است و علاوه بر ذهن روی جسم افراد نیاز اثر می‌گذارد. نتایج تحقیقات نشان داده است که افسردگی سبب افزایش خطر بیماریهای قلبی نیز می‌شود اما چرا افسردگی رو به افزایش است. دلیل ایجاد افسردگی در افراد هنوز کاملا مشخص نیست.

تغذیه ای مناسب برای پیشگیری از افسردگی

بعضی‌ از دانشمندان بر این عقیده هستند که ژن افسردگی به صورت نسل به نسل و به شکل قویتری بین انسانها انتقال داده شده است.  همینطور شاید سبک زندگی‌ افراد و افزایش مشکلات زندگی‌ باعث ایجاد این حس می‌شود.

 آیا تغذیه می تواند با افسردگی در ارتباط باشد
احتمال اینکه افسردگی با تغذیه در ارتباط باشد بسیار زیاد است. اگر چه که مکانیسم عمل آن کاملا مشخص نیست. دیده شده که  افراد افسردهانتخاب‌های تغذیه اشتباه بیشتری دارند مثلا مصرف شیرینی‌ و شکلات را افزایش می‌دهند. اما از آخرین تحقیقات انجام شده به نظر می‌رسد که افسردگی با میزان التهاب در بدن نیز در ارتباط است.

چرا که دیده شده که سطح نشانه‌های التهاب در بدن افراد افسرده بالاتر است. به همین دلیل دانشمندان حدس می‌زنند که بین سطح التهاب در بدن و افسردگی باید رابطه معنا داری وجود داشته باشد.

رژیم ضد التهاب
اگرچه دانش در این زمینه هنوز کامل نشده است اما دنبال کردن رژیم غذایی حاوی مواد ضد التهاب می‌تواند در کاهش علائم افسردگی و پیشگیری از آن مفید باشد.

انواع چربی‌ها و روغن‌ها
مصرف اسیدهای چرب امگا-۳ که از چربی‌های خوب و مفید برای بدن هستند، به کاهش التهاب در بدن کمک می‌کند،

اسیدهای چرب امگا-۳ که یکی از فاکتورهای ضدالتهاب بسیار قوی هستند، در مواد غذایی مانند ماهی سالمون، تخم‌کتان، گردو،  برخی ماهی‌های دریاهای آزاد وجود دارند. استفاده از مکمل‌های روغن ماهی  یا روغن تخم‌کتان که حاوی اسیدهای چرب امگا-۳ هستند، می‌تواند به کاهش التهاب کمک کند.

پروتئین
پروتئین یکی از مواد ضروری و مورد نیاز بدن برای بسیاری از واکنش‌های حیاتی در بدن است.

شما می‌توانید برای دریافت پروتئین کافی مواد غذایی مثل، انواع ماهی و غذاهای دریایی، انواع مغزها، انواع دانه‌ها، غلات و حبوبات را مصرف کنید. مصرف گوشت قرمز نیز می‌تواند سبب افزایش التهاب شود، بنابراین باید مصرف انواع گوشت‌های قرمز و پرچرب را کاهش دهید.

 اما نکته مهم دیگر این است که رژیم غذایی می‌تواند حاوی مواد التهاب زا باشد، که باید مصرف این مواد غذایی محدود شود.

به عنوان مثل خوردن گوشت قرمز و به ویژه کباب که روی ذغال تهیه شده است، غذاهای حاوی مواد نگاه دارنده و همینطور بسیاری تولیدات کارخانه‌ها که حاوی روغن ترانس یا غیر استاندارد و مواد افزودنی است همه مواد التهاب زا دارند که سلامت بدن شما و همینطور میزان التهاب و به پیامد آن احتمال بروز افسردگی را بالا می‌برد.

درمان خانگی برای افسردگی با یادداشت‌های روزانه

منبع: سلامتی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ