نکات برجسته در مورد انجماد موفقیت آمیز مواد غذایی

samiira
با استفاده از راهنمایی های ما، نگرانی های خود را از غذاهای فریزی و منجمد بیرون بیاورید، چون این راهنمایی ها به صرفه جویی در زمان، پول و تلاش در آشپزخانه می انجامد.

 فرقی نمیکند که شما فقط یک قفسه در یخچال خود داشته باشید یا یک فریزر کامل چند طبقه داشته باشید، زیرا اصول یک انجماد موفقیت آمیز یکسان و مشابه است.

1- قبل از انجماد، غذاها را سرد کنید.

هنگامی که غذاها هنوز گرم هستند،منجمد کردن آنها، فقط دمای فریزر را افزایش می دهد و می تواند منجر به یخ زدگی سایر غذاها شود.

2- مواد غذایی بیرون آورده شده از فریزر، فقط درصورت پخت، میتوانند دوباره منجمد شوند.

هنگامی که یخ مواد غذایی فریز شده، باز میشود، باکتریها بخصوص در دمای اتاق، میتوانند به سرعت زیاد شوند. اگر شما مواد غذایی را به سرعت منجمد کرده باشید، باکتریها زنده می مانند و بیشتر احتمال دارد تا در ذوب شدن بعدی، آسیب رسان باشند  .با این حال اگر شما مواد غذایی منجمد را همراه با غذاهایی مانند گوشت خرد شده بپزید، آن را تبدیل به سس پاستا و ماکارانی کرده و دوباره فریزر کنید، مشکلی نیست؛ چون باکتریها در طی فرآیند پخت و پز کشته میشوند.

3- یک فریزر پرشده و کامل، از نظر اقتصادی به صرفه تر و ارزان تر است.

از آنجا که هوای سرد نیاز به گردش زیاد ندارد، بنابراین نیاز به انرژی کمتری نیز دارد. اگر فضای زیادی دارید، بطری های پلاستیکی را پر از آب کنید و برای پرکردن شکاف ها و فضاهای خالی از آن استفاده کنید. متناوبا و از طرف دیگر، فریزر را با مواد روزمره ای که شما مجبور به استفاده از آن هستید، مانند نان برش داده شده یا نخود یخ زده پر کنید.

4- بسته بندی درست

اطمینان حاصل کنید که غذاها را به درستی بسته بندی کرده اید، یا آنها را در ظروف دردار محکم یا در کیسه های زیپ دار قرار دهید، در غیر این صورت غذای شما ممکن است دراثر سرمای فریزر سوخته و ازبین برود.

5- کنترل قسمت بندی

غذاها را در مقادیر درست و مناسب منجمد کنید. مطمئنا شما نمیخواهید ، زمانی که فقط سه نفر هستید، یک بسته بندی از خورش را به اندازه ای بزرگ بگذارید تا مجبور شوید هشت بار غذا بخورید.

6- اگر درمورد غذایی شک دارید، آن را بیرون بیاورید.

بر خلاف تفکری که بسیاری از مردم دارند، انجماد باکتری ها را نمی کشد. اگر شما مطمئن نیستید که چه مدت از زمان یخ زدگی ماده غذایی یا غذای تهیه شده شما گذشته و یا اینکه نگران و کمی دودل هستید که آیا این ماده غذایی قبلا یک بار ذوب شده یا نه، شانس خود را از دست ندهید و آن را بیرون بیاورید.

7- مواد غذایی تازه

شما می توانید هرآنچه را که در انجماد قرار داده اید خارج کنید، اما مطمئن باشید که قطعا کیفیت غذای شما را بهبود نخواهد داد. غذای قدیمی را منجمد نکنید، زیرا شما نمی خواهید آن را هدر دهید؛ نقطه انجماد اولین گام برای نگه داری غذاست.

8- برچسب های دوست داشتنی و مهربان

ممکن است در یک لحظه حیرت زده شوید، اما تا زمانی که شما برچسب دارید، ممکن نیست محتوای ظرف خود را فراموش کنید؛ دراینصورت شما علاوه بر محتوی، زمان منجمد شدن را نیز خواهید دانست. برچسب آبی را برای غذاهای خام و برچسب قرمز را برای غذاهای پخته شده خریداری کنید. شما مجبور نیستید مقاله ای بنویسید، فقط برچسب غذا را به روشنی برچسب گذاری کنید. شما می توانید از حروف اختصاری بزرگ استفاده کنید، به عنوان مثال یک «م.پ» به معنی ماهی پخته شده، «گ.پ» به معنی گوشت پخته شده و یا «س.خ» به معنی سبزیجات خام و یا هر چیزدیگر. همیشه تاریخ انجماد آن را اضافه کنید.

9- ذوب کردن یخ زدگی فریزر یک ضرورت است.

یک فریزر یخ زده، ناکارآمد است، بنابراین اگر یخچال یا فریزر شما یخ بسته است، باید یخ های آن را دوب کرده و آن را تمیز کنید. درمورد غذاها نگران نباشید؛ بیشتر مواد یخ زده، تا زمانی که فریزر یخ زدایی می شود، میتوانند برای چند ساعت در یخچال باقی بمانند.

10- در مواقع اضطراری

اگر یک قطعی برق وجود داشته باشد یا فکر می کنید فریزر در برخی موارد خاموش شده است، درب آن را باز نکنید. غذاها باید به همان صورت یخ زده در حدود 24 ساعت در فریزر باقی بمانند، این مدت، زمان لازم را برای برطرف کردن مشکل به شما می دهد.

11- چه چیزهایی را نمیتوان منجمد کرد

اکثر مواد ترکیب نشده، می تواند منجمد شود؛ با این حال، برخی از غذاها به سادگی برای منجمد کردن مناسب نیستند:

تخم مرغ های خام – دراثر انجماد، پوسته آنها شکسته و ترک برمی دارند.

تخم مرغ های پخته شده –  مانند لاستیک می شوند.

سبزیجات با محتوای آب بالا-  مانند کاهو، خیار، جوانه لوبیا و تربچه، مرطوب و مانند خمیر می شوند.

گیاهان نرم – مانند جعفری، ریحان و پیازچه که برای اضافه کردن در کنار ظروف مناسب است اما برای اضافه شدن به عنوان یک چاشنی مناسب نیستند.

سس هایی با پایه تخم مرغ – مانند سس مایونز، زیرا انجماد باعث جداسازی و دلمه بستن آن می شود.

ماست ساده، پنیر کم چرب، کرم تک و پنیر خامه ای، چون دراثر انجماد آب می اندازند.

12- چه چیزهایی برای انجماد عالی هستند؟

تمام این موادی که روزانه استفاده می شوند را میتوان به خوبی منجمد کرد:

کره و مارگارین را می توان برای مدت 3 ماه منجمد کرد.

پنیر رنده شده می تواند تا 4 ماه منجمد بماند و می تواند به صورت مستقیم از فریزر بیرون آورده واستفاده شود.

بیشتر نانها، به جز انواع نان فرانسوی، به مدت 3 ماه به خوبی منجمد میشوند. نان تکه شده را می توان به صورت یخ زده نیز تست کرد.

شیر را به مدت 1 ماه میتوان منجمد کرد. برای خروج از انجماد، آن را در یخچال بگذارید و قبل از استفاده، آن را خوب تکان دهید.

شیرینی خشک را میتوان برای مدت 6 ماه منجمد کرد و تنها 1 ساعت طول می کشد تا آب شود.

13-پخت و پز در حالت یخ زده

مدیریت پخت مواد فریزری یک برنامه پیشرونده و برنامه ریزی شده است، اما برخی از غذاها را میتوان مستیما از فریزر بیرون آمده، طبخ کرد. هنگام پخت غذا های منجمد، از درجه حرارت پایین تریاستفاده کنید تا از ذوب شدن آن شروع کنید، سپس درجه حرارت را برای پحتن غذا افزایش دهید. این غذاها عبارتند از:

سوپ، خورش ها، سیب زمینی و غذاهای تهیه شده از گوشت و آرد

کباب ها، گراتن ها و پای سیب زمینی

اگر در پایان تهیه یک غذا اضافه شود، فیله ماهی نازک، ماهی کوچک، سوسیس، برگرها و غذاهای دریایی را نیز میتوانید اضافه کنید.

13- غذاهایی که هرگز نباید در حالت یخ زده پخته شوند:

انواع ماکیان به صورت خام، مفاصل بزرگ گوشت.

14- باغ سبزیجات بهاری خود را تازه نگه دارید.

انجماد بهترین راه برای نگهداری موادی است که در فصل خود فراوانند، چون در زمانی که این مواد وجود ندارد، میتوان از منجمد شده آن لذت برد. سبزیجات، هنگامی که به درستی منجمد شوند، همه عطر و طعم و مواد مغذی خود را حفظ می کند. بهترین روش برای نخود فرنگی، گیاهان رونده، کاسه ای، لوبیا، مارچوبه و کلم بروکلی ، انجماد است. در یک ظرف بزرگ آب، یک مشت از سبزیجات را به مدت 30 ثانیه جوش می دهیم. این باعث می شود  آنها در هنگام یخ زدن، قهوه ای نشوند. با استفاده از یک ملاقه سوراخ دار، آنها را بیرون آورده و به درون یک کاسه آب به شدت سرد منتقل کنید. پس از سرد شدن، سبزیجات را خشک کرده، و روی یک سینی که با کاغذ آشپزخانه پوشیده شده است، پراکنده سازید.با همان سینی بسته بندی کنید و یا به درون یک کیسه فریزر ریخته و به فریزر انتقال دهید. سبزیجات را از حالت یخ زده به درون یک ظرف بزرگ آب جوش بیندازید. اگر تمایل دارید مزه آن حفظ شود، آنها را بخارپز نکنید.

 

برگردان: سیما آزادفلاح

هرگونه کپی برداری و استفاده از این مطلب با ذکر نام و منبع الو دکتر مجاز می باشد


چگونه مواد غذایی را فریز کنیم؟!


 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ