کف لگن کدام ناحیه از بدن است و وظیفه ی آن چیست؟

qazalkharaji
ناحیه ی کف لگن در واقع همان ناحیه ایست که وظیفه ی دفع ادرار، مدفوع و فعالیت جنسی را به عهده دارد. بسیاری از افراد هیچگونه آشنایی با این ناحیه ی مهم از بدنشان ندارند و تنها زمانی متوجه آن می شوند که دچار مشکلات و بیماری هایی در این ناحیه شوند.

در این ناحیه عضلات مهمی وجود دارند که ضعف، اسپاسم  و یا عدم عملکرد به موقع آن ها باعث ایجاد انواع و اقسام بیماری ها نظیر بی اختیاری ادراری، یبوست عملکردی، مقاربت دردناک و … می شود.

داشتن عضلات قوی در این ناحیه به کنترل مثانه و روده کمک می کند و در صورتی که این عضلات ضعیف شوند ارگان های داخل لگن حمایت کافی خود را از دست می دهند و در نتیجه فرد در کنترل ادرار، مدفوع و گاز دچار مشکل می شود.

چه عواملی باعث اختلال عضلات این ناحیه می شوند؟

-زایمان

-چاقی

-زور زدن زیاد برای انجام دفع مدفوع در نتیجه ی یبوست

-فشار های روحی و استرس کاری زیاد

-سو استفاده ی جنسی

-سرفه ی مزمن

-ورزش های شدید

-سن بالا

-چاقی

اعمال جراحی در ناحیه ی کف لگن

-بیماری های عصبی

عضلات کف لگن چگونه هستند؟

عضلات این ناحیه به صورت یک لایه ی گسترده در کف لگن قرار دارند و ارگان های این ناحیه را حمایت می کنند. ارگان هایی که توسط این عضلات حفظ می شوند شامل مثانه و انتهای روده ی بزرگ(رکتوم) در هر دو جنس و واژن در زنان است.

عضلات کف لگن شبیه یک ترامپولین در قدام به استخوان شرمگاهی و در خلف به دنبالچه (قدام به خلف) و از یک استخوان نشیمنگاهی در یک سمت به استخوان نشیمنگاهی سمت مقابل اتصال دارند. این عضلات دقیقا شبیه یک ترامپولین به سمت بالا و پایین حرکت می کنند.

با اینکه عضلات کف لگن همانند سایر عضلات قابل مشاهده نیستند، اما می توان به صورت آگاهانه آن ها را کنترل کرد دقیقا شبیه عضلات ناحیه ی بازو، پا و یا هر قسمت دیگری از بدن که تحت کنترل ارادی است.

وظایف اصلی عضلات کف لگن چیست؟

-حمایت از ارگان های موجود در لگن

-کنترل ادرار و مدفوع

-فعالیت جنسی

-حمایت جنین حین بارداری

-کمک به ثبات کمر با کمک عضلات ناحیه ی شکم و کمر

چگونه عضلات این ناحیه را تقویت کنیم؟

عضلات ناحیه ی کف لگن هم مثل تمام عضلات سایر نواحی بدن می توانند قوی تر شوند و عملکرد بهتری داشته باشند. نکته ی مهم برای تقویت این عضلات توانایی تمایز آن ها از سایر عضلات موجود در این ناحیه مثل عضلات باسن و ران است.

برای انجام تمرینات موثر بر عضلات این ناحیه می توانید از فیزیوتراپیست خود کمک بگیرید. آن ها با انجام معاینات دقیق و بررسی این ناحیه با توجه به مشکل و نیاز شما درمان ها ی متعدد از جمله تمرین درمانی و بایوفیدبک تراپی را انجام ، و همچنین توصیه های لازم برای داشتن سبک زندگی صحیح را به شما ارایه می دهند.

برگردان: فیزیوتراپیست غزل خراجی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ