کم آبی در بدن باعث چاقی می شود!

toranj
چاقی با کم آبی در بدن رابطه مستقیم دارد.

به گزارش الودکتر: کم آبی در بدن تاثیر مستقیم بر چاقی دارد.

 کم آبی بدن باعث چاقی می شود

کم آبی جدی بدن می تواند به مشکلات گوارشی، کلیوی، خستگی، سردرد، مشکلات پوستی و مشکلات مثانه منجر شود. مصرف منظم آب علاوه بر افزایش متابولیسم، به احساس سیری طولانی مدت و کاهش وزن می انجامد. هنگامی که بدن کم آب است، به دلایل متعددی فرد دچار چاقی و بسیاری از بیماری ها
می شود؛ از جمله:

مشکلات گوارشی:کمبود آب بدن و مواد معدنی قلیایی مانند منیزیم و کلسیم به مشکلات هضم مانند گاستریت، زخم معده و ریفلاکس اسید منجر می شود.

کاهش متابولیسم:بدن برای سوزاندن کالری به آب نیاز دارد. اگر حتی به طور خفیف دچار کم آبی شوید، ممکن است روند سوخت و ساز بدنتان کند شود.

درمان کم آبی بدن
افزایش مصرف آب

اولین گام برای درمان کم آبی بدن افزایش مصرف مایعات است. برخی افراد فکر می کنند که باید احساس تشنگی کرده و سپس آب بنوشند. این در حالی است که همه بزرگسالان به 6 الی 8 لیوان آب در روز نیاز دارند. در مورد مصرف مایعات نکات زیر را در نظر داشته باشید.

    مقدار زیادی آب و مایعات شفاف را در طول روز بخورید.
    نوشیدنی های حاوی کربوهیدرات یا الکترولیت برای شما مناسب است.
    بستنی یخی تهیه شده از آب میوه و نوشیدنی های ورزشی برایتان مفید است.

طبق گفته محققان Institute of Medicine، مردان بالغ سالم که در آب و هوای معتدل زندگی می کنند نیاز به مصرف حدود 13 فنجان (3 لیتر) نوشیدنی در روز دارند. یک زن بالغ سالم نیاز به حدود 9 فنجان (2.2 لیتر) نوشیدنی دارد.

ORS خانگی

برای درمان کم آب بدن علاوه بر مصرف مایعات باید مواد معدنی از دست رفته بدن را نیز بازگردانید. یکی از راه های آسان برای رسیدن به این هدف مصرف محلول قندی نمکی (ORS) خانگی است.

    ½ قاشق چای خوری نمک و 6 قاشق چای خوری شکر را به 4 فنجان آب آشامیدنی اضافه کنید.
    آن را کاملا مخلوط کنید تا نمک و قند کاملا حل شوند.
    این ORS خانگی را چند بار در روز بنوشید تا زمانی که به طور کامل بهبود پیدا کنید.

ماست

ماست یک درمان موثر برای کم آبی ناشی از اسهال یا استفراغ است. این ماده یک منبع خوب الکترولیت می باشد. علاوه بر این، به آرامش معده و هضم غذا نیز کمک می کند.

    یک فنجان ماست ساده را چند بار در روز بخورید.
    می توانید از برنج پخته شده با ماست و کمی نمک نیز استفاده کنید.

میوه ها و سبزیجات آبدار

هنگامی که دچار کم آبی خفیف تا متوسط می شوید، مصرف خود را از میوه ها و سبزیجات غنی از آب افزایش دهید. در یک مطالعه که در سال 2009 در دانشگاه آبریند در اسکاتلند انجام شد، مشخص شده است که میوه ها و سبزیجات که دارای آب زیادی هستند، بدن را دو برابر بیشتر از یک لیوان آب مرطوب می کنند.

بنابراین توصیه می شود که از میوه ها و سبزیجات زیر بیشتر استفاده کنید:

    هندوانه
    طالبی
    گریپ فروت
    پرتقال
    توت فرنگی
    خیار
    انگور
    خربزه
    کرفس
    کاهو
    تربچه
    اسفناج
    کدو سبز
    گوجه فرنگی

موز

موز یکی دیگر از میوه هایی است که می توانید برای درمان کم آبی بدن از آن استفاده کنید. کم شدن آب بدن باعث از دست رفتن مواد معدنی مانند پتاسیم می شود. موز غنی از پتاسیم است و می تواند به بازگرداندن این ماده معدنی مهم به بدن کمک کند. علاوه بر این، موز کمک می کند تا عملکرد طبیعی عضلات که به دلیل از دست دادن بیش از حد آب در بدن رخ می دهد، بازگردد. پس در طول روز 1 تا 2 عدد موز بخورید.

آب نارگیل

مصرف یک لیوان آب نارگیل می تواند در درمان کم آبی بدن نقش داشته باشد. الکترولیت های زیاد در آب نارگیل آن را به یک نوشیدنی بسیار آبدار تبدیل کرده است. این نوشیدنی نسبتا کم کالری و کم قند است.

بر اساس یک مطالعه که در سال 2012 در مجله Journal of the International Society of Sports Nutrition منتشر شده مشخص گردید که آب نارگیل تاثیر مثبت تری از نوشیدنی های ورزشی دارد. هر روز یک لیوان آب نارگیل بنوشید تا هم پوستتان صاف بماند و هم بدنتان مرطوب شود. از آن جا که آب نارگیل به سرعت توسط سلول ها جذب می شود، نتایج آن به سرعت خود را نشان می دهند.

دوغ

با توجه به یافته های طب آیورودا، دوغ یک درمان خوب برای کم آبی خفیف است. این ماده حاوی مواد معدنی مورد نیاز بدن است که از طریق تعریق بیش از حد از دست رفته اند.

    چند بار در روز یک لیوان دوغ بدون نمک بخورید تا به بهبودی کامل برسید.
    می توانید یک لیوان دوغ را با نصف قاشق چای خوری پودر زنجبیل مخلوط کرده و مصرف کنید.

کم آبی بدن به چه مشکلاتی می‌انجامد؟
تاثیر وحشتناک کم آبی بدن که نمیدانستید!

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ