چطور شاد باشیم+ تغذیه مناسب جهت جلوگیری از افسردگی

a.mahammadi
بعضی مشکلات جسمی علائمی شبیه افسردگی دارند بنابراین با آزمایش، تشخیص و درمان این بیماریها ، علائم افسردگی از بین می رود.

سلام بهی هستم کارشناس ارشد رواشناسی بالینی

مخاطبین سایت الودکتر پرسیده اند که چطور شاد باشیم و برای جلوگیری از احساس افسردگی چه تغذیه ای مناسب است؟

نکته اولی که خدمت شما بگویم این است که بعضی مشکلات جسمی علائمی شبیه افسردگی دارند بنابراین با آزمایش، تشخیص و درمان این بیماریها ، علائم افسردگی از بین می رود. بیماریهایی مثل فشارخون، تیروئید، کم خوانی و در بعضی مواقع مصرف مواد مخدر یا دارو.

نکته دوم این است که کلا شادی باعث کاهش احساس افسردگی می شود اما شادی دو نوع است یکی شادی که براثر لذت بردن بدست می آید مثل اینکه شما از غذای خاصی لذت می برید، از طبیعت لذت می برید، در نتیجه احساس شادی در شما بیشتر می شود در نتیجه حس افسردگی می آید پایین و خلقتان بالا می رود. دوم شادی هست که از رضایت بدست می آید این نوع شادی، شادی عمیقی است و اتفاقا برای جلوگیری از افسردگی موثرتر واقع می شود.

 و اما چه غذاهایی بخوریم؟ من بعضی موارد را خدمتتان عرض می کنم:  بادام، کشمش سیاه، دمنوش هایی مثل هل و زغفران، دارچین، بهارنارنج، بادرنجبویه، جوانه هایی مثل جوانه گندم، ماش، شبدر، و کلا غذاهای پرپروتئین اینها باعث می شود سروتونین بدن شما زیاد شود در نتجه حس افسردگی پایین می آید.

و اما چه غذاهایی نخوریم؟ کلا ترشی بطور مداوم خورده نشود، ترشی های صنعتی پرهیز شود، شیرین کننده مصنوعی که آسپارتان دارد مثلا در آدامس های اینها پرهیز شود، مرغ ماشینی، گوشت گاو، غذاهای مانده که سودازا هستند اینها خلق را پایین می آورند در نتیجه حس افسردگی را زیاد می کنند.

 دو نکته بگویم: یکی اینکه شناخت احساسات و افکار تاثیر عمده ای برای نجات از حالتهای افسردگی دارد و کلا احساس افسردگی. نکته دوم این است که احساس افسردگی با اختلال افسردگی متفاوت است. اختلال افسردگی بیماری است که برای درمان باید به روانپزشک و روانشناس مراجعه کنید.

موفق باشید، خدانگهدار

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ