صابئین مندائی چه کسانی هستند؟

پانته آ توتونپیان
اعتقادات دین مندائی، آیین صائبین ، نظر اسلام در مورد مندائیان و اطلاعات جالب دیگری که می خواهید درباره ی دین مندائی بدانید را در این مطلب بخوانید.

منداییان چه کسانی هستند؟

پیروان آیین مندائی،جزو اقلیت های مذهبی کشورهایی نظیر سوریه،عراق و ایران هستند و از آیین یحیای تعمید دهنده پیروی می کنند.افراد پیرو آیین مندائی یا مندائیان با نام صابئین هم شناخته می شود.برخی منابع، پیروان آیین مندائی را با فرقه ی مغتسله مرتبط می دانند.اساسی ترین آیین این فرقه غسل تعمید است.دین مندائی جزو مکتب های گنوسی است.در ایران،مندوئیان به عنوان یک اقلیت دینی ناشناخته یا کمتر شناخته شده در قسمت جنوب غربی ایران زندگی می کنند.


آیا مندائیان همان ستاره پرست ها هستند؟

در بعضی سنت‌های اسلامی آنان را به اشتباه ستاره‌پرست دانسته‌اند. اما ایشان خود را پیروان یحیای پیامبر می‌دانند؛ و این حقیقت اصلی است؛ چراکه عده‌ای از ستاره پرستان اهل حران از ترس خلیفه مسلمین که با آنان اتمام حجت کرده بود خود را به دلیل اغماضی که قرآن نسبت به صابئین روا داشته بود صابئی خواندند.

اعتقادات مندائیان چیست؟

پیروان دین مندائی یا صائبین به خدا،روز قیامت،نماز و روزه اعتقاد دارند. آنها در سال سی و چهار روز روزه می گیرند. تمامی اعمال مربوط به دین مندائی با آب گره خورده است.خط صابئین از ۲۳ حرف تشکیل شده و لهجه آن در اعداد لهجه‌های آرامی شرقی می‌باشد که هم‌ریشه با زبان‌های عبری و سریانی است.

آیین دینی صابئین مندائی :

صابئین در روزهاى یکشنبه در آب جارى کارون تعمید می کنند. قبله شان سمت شمال آسمانى است . نمازشان رکوع و سجود ندارد.  سه بار در روز نماز می خوانند. ازدواج دارند اما طلاق ندارند. هیچ عضو جدید نمی پذیرند. روحانیون شان براى شعائر دینى پولى دریافت نمی کنند بلکه خود صاحب شغل هستند. بیشتر صابئین به زرگرى و نقره کارى مشغولند. عید نوروز را جشن می گیرند . به غذاهاى گیاهى و ماهى علاقه دارند . ذبح شان با چاقو است و شایعه اینکه آنها حیوانات را خفه میکنند حقیقت ندارد. 

آیا در قرآن به صابئین اشاره شده است؟

در قرآن نیز نه تنها به اهل کتاب بودن یحیی اشاره شده بلکه در سه آیه نام صابئین هم‌تراز پیروان ادیان آسمانی قرار گرفته‌است، مانند سوره حج آیهٔ هفده. نام کتاب منداییان «گنزا رباً» یا «گنج آسمانی» ست که به زبان مندایی از تیره سامی و شاخه آرامی شرقی نگاشته شده‌است. در دین منداییان یا همان صابئین مغتسله که در خوزستان به صبی معروف هستند پنداره‌هایی همانند آنچه در جهان‌بینی زرتشت به چشم می‌خورد وجود دارد، مانند اصالت نور و پاکی آن در برابر تاریکی گمراه کننده.

ازدواج در دین صابئین

مجرد ماندن در دین مندائی گناه محسوب می شود.افرادی که به دین مندائی اعتقاد دارند باید به عنوان وظیه ازدواج کنند.قبل از ازدواج،عروس و داماد مندائی تعمید داده می شوند.در دین صابئین چیزی به نام طلاق وجود ندارند.اما زن و شوهر در صورتی که متفقا موافق باشند می توانند اقدام به متارکه کنند. گنزا ربا(کتاب آسمانی) صابئین شرط و شروط زیادی برای ازدواج غیر از انتخاب آگاهانه و مبتنی بر محبت قایل نشده است.

یکی از قسمت های جالب عروسى آنها این است که روحانى سر عروس و داماد را سه بار به آهستگى به هم متصل می کند که نمادى از وصل روحانى آنهاست.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ