طرز تهیه لازانیا

zahra
طرز تهیه لازانیای گوشت، روش پخت لازانیا بدون فر، درست کردن لازانیای لقمه ای و فوت و فن های پخت لازانیا را در این مقاله به شما می گوییم. شما می توانید از این غذای خوشمزه هم برای خانواده و هم جشن تولدها و مهمانی ها تهیه و نوش جان کنید.

طرز تهیه لازانیای گوشت، روش پخت لازانیا بدون فر، درست کردن لازانیای لقمه ای و فوت و فن های پخت لازانیا را در این مقاله به شما می گوییم. شما می توانید از این غذای خوشمزه هم برای خانواده و هم جشن تولدها و مهمانی ها تهیه و نوش جان کنید.
 مواد لازم برای تهیه لازانیا گوشت

گوشت چرخ کرده نیم کیلو/ پیاز دو عدد متوسط/ رب گوجه ۴-۵ قاشق غذاخوری/ فلفل دلمه/ سس بشامل/ لازانیای نیمه آماده یک بسته/ پنیر موزارلا نیم کیلو و کمی پنیر پارمزان/ سس بشامل دو پیمانه/ ادویه لازانیا که داخل بسته اش هست و نمک و فلفل

طرز تهیه لازانیا

پیاز رو خرد می کنیم و با کمی روغن و زردچوبه تفت می دهیم. اونقدری که سبک و طلایی شود.

گوشت رو به پیاز ها اضافه می کنیم و مجددا با حرارت خیلی ملایم تفت می دهیم.

رب را در ظرفی جدا گانه در کمی روغن تفت می دهیم و به گوشت اضافه می کنیم. فلفل دلمه رابا پیاز تفت می دهیم و با ادویه ها به مواد اضافه کردم.

ظرفی رو که اندازه مناسبی داره و طاقت دمای فر رو هم داشته باشه انتخاب کنید. کف و دیواره هاش را کاملا چرب می کنیم. ابتدا یک لایه لازانیا رو می چینیم و روش کمی پنیر می ریزیم و بعد مواد گوشتی رو اضافه می کنیم. روی مواد گوشت سس بشامل رو پخش می کنیم و باز کمی پنیر روی سس می ریزیم و لایه ی بعدی لازانیا رو می چینیم.

کف ظرف رو جرب می کنیم و یک لایه برگ لازانیا رو می چینیم و کمی پنیر موزارلا می ریزیم و روش مواد رو می ریزیم. پنیرها را روی مواد می ریزیم. سس بشامل رو هم روش میریزیم و باز کمی پنیر، مراحل رو اونقدر ادامه می دهیم که ظرف پر شود.

مجددا لایه ها را تکرار می کنیم که ظرف پر شود. روی لایه ی آخر لازانیا مواد گوشتی را کامل پخش می کنیم و روی آن را با پنیر ها می پوشانیم. مواد گوشتی را به مقدار کافی روی لازانیاها بپوشانید که بعد از پخت گوشه ها خشک نشود.

روی لایه ی آخر هم مواد را می ریزیم و روی آن هم پنیر ها را می پاشیم بعد هم میذاریم توی فر با دمای ۲۰۰ درجه برای حدود ۴۰ دقیقه بپزد. البته فرها باهم متفاوت هستند و ممکن است در فر شما دمای کمتر و بیشتر طول بکشد.

طرز تهیه لازانیا بدون فر

مواد لازم برای لازانیا بدون فر

500 گرم گوشت چرخ شده / 2 بسته لازانیا/ 300 گرم سوسیس/ 500 گرم قارچ/ 1 عدد سس کچاپ/ 1 عدد  فلفل دلمه ای/ 500 گرم پنیر پیتزا/ 1 عدد پیاز خرد شده/ روغن به میزان لازم/ نمک و فلفل سیاه به میزان لازم

طرز تهیه لازانیا بدون فر

ابتدا پیاز خرد شده رادر تابه تفت داده تا طلائی شود سپس گوشت چرخ کرده را به آن اضافه تا خوب سرخ شود. فلفل دلمه ای نگینی را تفت می دهیم و بعد سوسیس های خرد شده را تفت داده و قارچ ها را به آن اضافه می کنیم بعد از کمی سرخ شدن همه مواد را با هم مخلوط کرده و نمک و فلفل را اضافه می کنیم. در قابلمه ای پر آب لازانیا ها را پس از پانزده دقیقه جوشیدن آبکش می کنیم و کنار می گذاریم.

در آخرین مرحله مخلوط کردن مواد داخل لازانیا سس کچاپ را به مواد اضافه و بمدت ده دقیقه درب مواد را بسته تا با هم ترکیب شوند.

در انتها تابه ای(تابه بزرگ کارال) را آماده و مقداری روغن در آن میریزیم سپس دو برگ لازانیا را بصورت بعلاوه روی یک سینی گذاشته مقداری مواد را همراه پنیر پیتزا روی آنها می ریزم و برای جمع کردن لایه ها باز بصورت یکی در میان مواد و پنیر پیتزا ریخته و جمع می کنیم (به حالت بقچه) و یکی یکی در تابه گذاشته و باز روی هر لازانیا پنیر می ریزیم و به مدت نیم ساعت درب تابه را با حرارت ملایم بسته تا آماده شود.

 می توان از سس سفید هم در مواد به همراه سس قرمز استفاده کرد که پر چرب تر خواهد شد سس قرمز کم چرب خواهد بود.

 نکته

 درب ظرف را تا انتها زیاد باز و بسته نکنید.

نکاتی برای درست کردن لازانیا

1. اگر میخواهید ورق های لازانیا در حین جوشاندن در آب به هم نچسبند، مقداری روغن و نمک داخل آب جوش بریزید.

2. هنگام جوشاندن لازانیا در قابلمه ورق ها را به کمک یک قاشق چوبی یا کفگیر به آرامی تکان دهید تا به هم نچسبند.

3. هنگامی که می خواهید ورقهای لازانیا را آبکشی کنید حتما آب سرد روی آنها بریزید. این کار باعث میشود حرارت داخل ورق های لازانیا کم شود و در حین پخت، ورق ها خمیر نشوند.

4. برای اینکه بعد از آبکشی، ورقها به هم نچسبند، آنها را یا روی لبه آبکش فلزی آویزان کنید یا این که  یک حوله تمیز پهن کنید و ورق ها را  روی حوله قرار دهید. این کار باعث می شود ورقها هنگام استفاده  به ظرف نچسبیده و خرد نشود.

5. اگر می خواهید لازانیای شما رژیمی باشد، هنگام آماده کردن لایه های لازانیا، به جای اینکه در هر لایه، پنیر بریزید، در مرحله آخر فقط روی مواد مقداری پنیر بریزید. از پنیرهای رژیمی هم می توانید استفاده کنید.

6. برای اینکه ورق های لازانیا بعد از پختن به ظرف نچسبد و به راحتی جدا شود، کف ظرف و دیواره-های آن را با مقداری روغن چرب کنید.

7. در دستور اصلی لازانیا از گوشت چرخ کرده  برای تهیه مواد داخل آن استفاده می شود. ولی برای تنوع در طعم لازانیا، می توانید آن را با مواد مختلف درست کنید.

8. بهتر است ترتیب قرار گرفتن ورق های لازانیا در ظرف به صورت حصیری باشد؛ یعنی یک لایه ورقهای لازانیا را به صورت عمودی داخل ظرف قرار داده و بعد از قرار دادن مواد روی آن، لایه بعدی را به صورت افقی روی مواد قرار دهید. این کار باعث می شود مواد از لابهلای ورق ها نریزد.

9. معمولا در بسته بندی های لازانیا یک یا دو بسته کوچک ادویه های مخصوص لازانیا قرار دارد. این ادویه جات را میتوانید در مرحله آخر روی مواد بریزید. در صورت تمایل می توانید از ادویه جات مورد علاقه تان مانند ادویه کاری یا ادویه های دیگر استفاده کنید.

10- سعی کنید مواد را یک دست خرد کنید تا هنگام برش زدن لازانیا به مشکل بر نخورید.

11- شما می توانید مواد اصلی را به دلخواه تغییر دهید. مثلا می توانید به جای سوسیس و کالباس و گوشت چرخ کرده، از کدو و بادمجان و سویا بدون گوشت چرخ کرده استفاده کنید ( لازانیای سبزیجات)  یا هر چیز دیگری که میل داشتید.

12- نکته ی وا نرفتن لایه های لازانیا استفاده از پنیر در زیر و روی تمام لایه هاست. این کار باعث می شود لایه ها به هم بچسبند.

در مورد سویا. برای دست یافتن به طعم بهتر سویا، پیشنهاد می کنیم از دو ساعت قبل سویا را به جای آب معمولی در شیر خیس کنید. این عمل هم باعث از بین رفتن بوی (به نظر بعضی ها) بد سویا می شود و هم طعم بهتری به سویا می دهد؛ و قبل از استفاده سویا را در آبکش بریزید و اجازه دهید کاملا خشک شود.

نکات تکمیلی در مورد لازانیا بدون فر

– لازانیا بدون فر جزو غذاهای دانشجویی است.

– زمان آماده سازی مواد اولیه و مایحتاج آن حدودا 20 دقیقه و زمان پخت و انتظار آن در حدود 1 ساعت و 0 دقیقه است.

لازانیا بدون فر را می توانید در وعده نهار – شام – سرو کنید.

توجه نمایید مقدار مواد اولیه و دستور تهیه برای 8 نفر مناسب است.

طرز درست کردن لازانیای لقمه ای:

یک روش دیگر و ساده تر (ساده تر هنگام خوردن البته ! ) برای تهیه لازانیا وجود دارد :

دو عدد نوار لازانیا را به صورت یک علامت + روی هم قرار دهید. وسط این + را کمی سس قرمز بریزید و با مایع لازانیا پر کنید و روی آن اورگانو و پنیر و … بپاشید و یکی یکی نوار ها را ببندید و در نهایت روی آن سس سفید مخصوص را بریزید و باقی مراحل که مثل همان روش قبلی است. البته اگر به مزه پنیر علاقه دارید یک ورق درسته پنیر روی آن بگذارید نتیجه بهتری خواهید گرفت. می توانید از یک چوب خلال برای ثابت نگه داشتن نوار ها استفاده کنید (در صورت نیاز)

قرار دادن یک لایه ضخیم پنیر ورقه ای مانع از زیادی سرخ و خشک شدن لازانیای لقمه ای می شود و در ضمن برای کسانی که به طعم پنیر علاقه دارند یک لقمه بسیار لذیذ به شمار می رود.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ