سبزی کوفته شامل چیست؟

کوفته یکی از غذاهای خوشمزه ای که طرفداران بسیاری را دارد و روش پخت آن متفاوت است و تمرین بسیاری را می خواهد. برای پخت کوفته از سبزی هم استفاده می شود، سبزی کوفته شامل سبزی های خاصی است که عطر خاصی را به کوفته می دهد. اگر تابحال کوفته نپخته اید و نمی دانید سبزی کوفته شامل چیست، ما در این مقاله برای شما سبزی کوفته را نوشته ایم.

کوفته به عنوان یکی از غذاهای سنتی ایران شهرت بسیاری دارد. در پخت کوفته مواد مختلفی استفاده می شود که یکی از آنها سبزی است. سبزی کوفته شامل سبزی های معطر است که علاوه بر افزودن عطر دلپذیر به آن خواص بیشماری برای سلامتی دارند. در ادامه ضمن توضیح سبزی کوفته با جزئیات طرز تهیه آن نیز توضیح داده می شود.

سبزی کوفته شامل چیست؟

یکی از غذاهای خوشمزه ای که طرفداران بسیاری را دارد کوفته است که روش پخت آن متفاوت است و تمرین بسیاری را می خواهد. برای پخت کوفته از سبزی هم استفاده می شود، سبزی کوفته شامل سبزی های خاصی است که عطر خاصی را به کوفته می دهد. اگر تا به حال کوفته نپخته اید و نمی دانید سبزی کوفته شامل چیست، ما در این مقاله برای شما سبزی کوفته را نوشته ایم.

هر آنچه باید درباره سبزی کوفته بدانید

برای اینکه با سبزی کوفته آشنا شوید ابتدا برایتان سبزی کوفته را شرح می دهیم و سپس طرز پخت کوفته را به طور مفصل توضیح می دهیم.

سبزی کوفته

سبزی کوفته شامل جعفری، تره، نعنا، ریحان، ترخون و پیازچه است. اگر ریحان نداشتید می توانید از گشنیز استفاده کنید. سبزی کوفته را باید دقیقا هنگام پخت از تره بار تهیه کنید تا عطر آن در کوفته بیشتر باشد.

طرز تهیه کوفته

مواد لازم:

گوشت چرخی کم چربی 0.5 کیلو

پیاز 1 عدد

برنج 1.5 لیوان

نخود 1 لیوان

لپه 1 استکان

سبزی خرد شده 0.5 کیلو

تخم مرغ 1 عدد

رب به میزان لازم

کشمش به مقدار لازم

نمک و فلفل و ادویه به میزان لازم

جعفری

جعفری تازه حاوی ویتامین C، پتاسیم، کلسیم، منیزیم، فسفر و سدیم است. جعهفری به عنوان منبع بسیار خوب از ویتامین A، k و  E، تیامین، ریبوفلاوین، نیاسین، ویتامین ب 6، فولات، آهن و زینک است، همچنین جعفری به عنوان منبع خوبی از ترکیبات ناپایدار مانند میریستیسین، لیمونن و آلفا توژن شناخته می شود و برگ های آن نیز حاوی انرژی، کربوهیدرات، چربی و پروتئین است.

تره

سبزی تره ساقه ندارد و به نام گندزا نیز شهرت دارد. تره برای درمان همه عفونت ها، یبوست دائمی، ترش کردن غذا و سوء هاضمه، رفع چاقی و تسکین درد مفاصل و نقرس گزینه مفیدی محسوب می شود.

نعنا

مقدار آنتی اکسیدان برگ های نعناع در مقایسه با سایر گیاهان بسیار زیاد است. روغن نعناع شامل اسیدهای فنولیک، فیتواسترول، ساپونین، تری ترپین، فلانوئید، کاروتنوئید و آنتوسیانین است. از دیگر مزایای نعناع می توان به آرام بخشی و بهبود علائم آسم در افراد مبتلا اشاره کرد.

ریحان

از مزایای ریحان خوش بو می توان به هضم کنندگی، باز کردن رگ ها و مجاری، خوشبو سازی بازدم، خوشبو کردن بدن، اشتهاآوری، رفع درد بدن و بهبود جذام اشاره کرد.

ترخون

آنتی اکسیدان های موجود در برگ های ترخون به مبارزه با رادیکال های آزاد در بدن کمک می کنند، همچنین از بدن در مقابل هر گونه بیماری مراقبت می کند. آنتی اکسیدان موجود در برگ های ترخون از رشد سلول های سرطانی جلوگیری می کند. این امر از طریق مکانیسم مبارزه با رادیکال های آزاد در بدن رخ می دهد.

پیازچه

پیازچه ضمن تولید پروتئینی به نام رودوپسین دارای مقدار زیادی ویتامین A است. رودوپسین برای شبکیه چشم برای جذب نور گزینه بسیار ضروری محسوب می شود، بنابراین ضمن تقویت بینایی مانع شب کوری می شود.

علاوه بر این، ویتامین A موجود در پیازچه از اختلالات چشم مانند آب مروارید و زخم های قرنیه محافظت می کند. در صورت مصرف پیازچه نیاز روزانه بدن به ویتامین A به میزان 2،6 تا 3،4 درصد برآورده می شود که البته این میزان به جنسیت فرد نیز بستگی دارد.

نکات کوفته:

_ بهتر است برنج نیم دانه معطر باشد. اگر برنج نیم دانه بود نیاز به زدن آن در دستگاه 123 نیست. در غیر اینصورت فقط به مدت 4 تا 5 ثانیه برنج و کمی از لپه خیس کرده را به دستگاه بزنید طوریکه برنج مثل آرد نشود.

_ سبزی کوفته شامل ترخان، مرزه، تره، شبید، ریحان و نعناست اگر ریحان نداشتید می توانید از گشنیز و شبید بیشتری استفاده کنید.

_ نخود را از شب قبل خیس کنید و به دستگاه بزنید.

_ اگر گوشت از حد دستور بیشتر شود کوفته در هنگام پخت باز می شود.

_ برای مواد وسط کوفته می توانید از پیاز داغ و کشمش کمی تفت داده شده، آلبالو، مغز گردو، آلو استفاده کنید.

_ رب را در هنگام کامل شدن پخت اضافه کنید وگرنه مانع از پخته شدن کوفته می شود.

طرز تهیه:

پیاز را رنده کنید. به همراه برنج، نخود، نمک، فلفل، ادویه، تخم مرغ و سبزی به گوشت اضافه کنید و آنقدر ورز دهید تا کاملاً به دست بچسبد. حال کمی کشمش اضافه کنید.

آب، روغن، پیاز داغ و لپه را به نقطه جوش برسانید.

از مواد کوفته به اندازه یک نارنگی برداشته، گرد کنید و وسط آن را گود کرده و از مواد وسط کوفته (که در نکات بالا بیان شد) داخلش گذاشته و دوباره گرد کنید. عمل گرد کردن را چند بار در دست انجام دهید. کوفته ها را در آب و لپه و پیاز داغ در حال جوش بیندازید.

مقدار آب به میزانی است که کامل روی کوفته ها را بگیرد. و در هنگام پخت کامل بایستی 1/3 کوفته آب باقی مانده باشد.

وقتی کوفته ها مغز پخت شد. رب (مقدار رب باید زیاد باشد.) را در کمی روغن تفت دهید و به آب کوفته اضافه کنید.

این کوفته بسیار لذیذ است و برای ایجاد تنوع در وعده نهار یا شام گزینه بسیار خوبی است. کوفته را می توانید با نان و سبزی همراه ماست یا زیتون میل کنید. نوش جان!

مواد لازم:

گوشت چرخی(ران گوسفند) 500 گرم
لپه 100 گرم
پیاز 1عدد
تخم مرغ 3 عدد
کره 100 گرم
مرزه 2 قاشق چایخوری
رب 1 قاشق غذاخوری
پیاز داغ 1 عدد
روغن و زعفران به میزان لازم
گردو، آلو، زرشک به میزان لازم
نمک، فلفل و ادویه به مقدار کم

طرز تهیه:

لپه و نصف پیاز را در قابلمه بریزید تا بپزد.

نصف دیگر پیاز را با گوشت، چرخ کنید. گوشت را 2 بار با نصف پیاز چرخ کنید و 2 بار هم با لپه و پیاز پخته چرخ کنید. نمک، فلفل و ادویه را مخلوط کرده و ورز دهید.

نصف مرزه، نمک، فلفل، ادویه و کره را با مواد بالا مخلوط کنید و مجددا ورز دهید.

در یک کاسه بزرگ، پارچه توری بیاندازید. مقدار کمی از مواد کوفته را کنار بگذارید و بقیه مواد کوفته را روی توری بریزید. با گوشه های توری آن را کاملاً گرد کنید. در چهار طرف کوفته گرد شده، چهار گردوی نیم شده فرو کنید.

داخل کوفته را گود کنید، گردو، زرشک، تخم مرغ پخته درسته و آلو را داخل کوفته گذاشته و مجددا گرد کنید. سر پارچه توری را گره بزنید.

کوفته در داخل پارچه توری را در قابلمه قرار دهید.

رب را کمی تفت دهید و با مواد کوفته که قبلاً کنار گذاشته اید به همراه زرشک، آلو، پیاز داغ و مابقی مرزه به آب کوفته اضافه کنید. ریختن زعفران در آب کوفته را فراموش نکنید. شعله را کم کنید و درب قابلمه را بگذارید.

در هنگامی که کوفته پخت و جاافتاد بایستی 1/3 مقدار اولیه، آب داشته باشد.

کوفته را با ترشی بادمجان، لیته، زیتون، سبزی خوردن بر سر سفره آورید.

بسیاری از خانواده ها کوفته را دوست دارند و در برنامه غذایی هفتگی خود می گنجانند. اگر تاکنون کوفته تبریزی را نخورده اید پیشنهاد می کنیم حتما آن را امتحان کنید تا هم از مزه خوب و هم از خواص فراوان آن بهره ببرید.

بیشتر بخوانید:روش‌های خانگی برای درمان ریفلاکس نوزادان

نکات پخت کوفته

گوشت مصرفی در تهیه کوفته تبریزی بهتر است از تلفیق گوشت گوسفندی و گوشت گوساله انتخاب شود. نسبت استفاده گوشت‌ها نصف و نصف خواهد بود.
سبزی مورد استفاده در تهیه کوفته تبریزی شامل: تره، مرزه، شوید، جعفری، ترخون می‌باشد.
در صورت استفاده از چرخ‌گوشت برای ترکیب مواد، برای اینکه مواد به راحتی از چرخ گوشت رد شوند و به دیواره‌های چرخ نچسبند، قبل از چرخ کردن آن‌ها کمی فلفل سیاه روی آن‌ها بپاشید.
آب پیاز باید کاملا گرفته شود.
هنگام اضافه کردن کوفته‌ها به قابلمه سس، حرارت می‌بایست پایین باشد.
برای پخت کوفته بهتر است چند دقیقه اول درب قابلمه باز باشد سپس درب آن را بگذارید.
در صورت تمایل می‌توانید مواد کوفته را به 10 قسمت تقسیم نمایید و هر کوفته را به طور جداگانه پر کنید. در این صورت نیازی به استفاده از تنظیف نخواهد بود. همچنی می‌توانید ران مرغ پخته شده را جایگزین تخم مرغ برای مواد میانی کوفته کنید که در این صورت کوفته شاخ‌دار خواهید داشت.

برنج نیم دانه معطر در پخت کوفته گزینه بهتری محسوب می شود. در صورت نیم دانه بودن برنح نیازی به میکس کردن آن نیست. در غیر اینصورت به مدت 4 تا 5 ثانیه برنج و کمی از لپه خیس کرده را داخل دستگاه ریخته، اما دقت داشته باشید برنج مانند آرد نشود.

سبزی کوفته شامل ترخون، مرزه، تره، شوید، ریحان و نعنا است که در صورت نبود ریحان می توان از گشنیز یا شوید بیشتر استفاده کرد.

نخودی را که از شب قبل خیس کرده اید نیز به دستگاه اضافه کنید.

در صورت استفاده بیش از حد گوشت باعث باز شدن کوفته حین پخت می شود.

به طور معمول از موادی مانند پیاز داغ، کشمش کمی تفت داده شده، آلبالو، مغز گردو و آلو برای مواد داخلی کوفته استفاده می شود.

رب را بعد از پخت کامل اضافه کنید زیرا استفاده زودهنگام از آن مانع پخت کوفته می شود.

دلایلی که باعث وا رفتن کوفته می‌شود:

متعادل نبودن نسبت مواد اولیه
پختن کامل لپه و برنج
مقدار لپه بیش از حد
چرب بودن بیش از حد گوشت
درست ورز ندادن مایه کوفته
استفاده از یک عدد سیب زمینی باعث می‌شود که احتمال وارفتن کوفته به حداقل برسد.

خواص درمانی سبزی کوفته

از خواص درمانی سبزی کوفته می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ضدسرطان
  • خوشبوکننده دهان
  • تقویت استخوان
  • درمان اختلالات تنفسی
  • دفع سنگ کلیه
  • بهبود عملکرد دستگاه گوارش
  • کاهش کلسترول خون
  • آرامش اعصاب

بیشتر بخوانید:گراس یا سیگاری چیست و چه عوارضی دارد ؟

گزارش: الهه زارعی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ
نظرات
آیناز

آیناز

1399-02-07 - 14:21 پاسخ

عالی😍😊😉 بود

آیناز

آیناز

1399-02-07 - 14:20 پاسخ

عالی😍😊😉 بود