گریپ فروت و فواید استثنایی آن برای سلامتی

alikarimi55
گریپ فروت میوه ای از خانواده مرکبات است که رایحه ای مشابه با پرتقال دارد و از اسانس آن برای رایحه درمانی استفاده می کنند. به کمک روشی که cold-pressing نامیده می شود، اسانس گریپ فروت را از غددی که بر روی پوست آن وجود دارد استخراج می کنند. اسانس گریپ فروت دارای خواص بسیاری […]

گریپ فروت میوه ای از خانواده مرکبات است که رایحه ای مشابه با پرتقال دارد و از اسانس آن برای رایحه درمانی استفاده می کنند. به کمک روشی که cold-pressing نامیده می شود، اسانس گریپ فروت را از غددی که بر روی پوست آن وجود دارد استخراج می کنند. اسانس گریپ فروت دارای خواص بسیاری است که می توان از آن برای مصارف درمانی استفاده کرد از جمله کاهش فشار خون و کاهش استرس. در ادامه این مقاله با موارد استفاده از اسانس گریپ فروت آشنا خواهید شد.

فواید اسانس گریپ فروت

کاهش اشتها

برای افرادی که اشتهای زیادی دارند این میوه می تواند گزینه ی خوبی برای غلبه بر این میل باشد. برای این مورد رایحه ی اسانس این میوه نیز مفید است. تحقیقی نشان داد که با قرار دادن موش ها در معرض بوی اسانس گریپ فروت به مدت 15 دقیقه و 3 بار در هفته، اشتها، غذای ورودی به بدنشان و وزن آن ها نیز کاهش یافت.

مطالعه ی دیگر ی که اخیرا انجام شد است نشان می دهد که اسانس گریپ فروت موجب فعالیت اعصاب معده جوندگان می شود در نتیجه اشتهای آن ها نیز کاهش می یابد. این اعصاب نقش مهمی در تولید اسید معده که برای هضم غذا به آن نیز است بازی می کنند.

تحقیق دیگری تاثیر لیمونن را مورد بررسی قرار داد. لیمونن ترکیب خاصی از اسانس این میوه می باشد. بوییدن این ترکیب تاصیری مشابه بر میزان اشتها و غذای ورودی به بدن می گذارد. این آزمایش ها تنها بر روی حیوانات انجام شده است. به مطالعه بیشتری در این زمینه و بررسی تاثیر آن بر انسان ها لازم است.

کمک به کاهش وزن با گریپ فروت

اسانس این میوه می تواند به کاهش وزن کمک کند اگر چه تحقیقات در این زمینه بسیار اندک است. یک آزمایش که بر روی موش ها صورت گرفت، نشان داد که بوییدن اسانس گریپ فروت موجب شکسته شدن بافت های چربی در بدن آن ها و در نتیجه نیاز کمتر به غذا شد. به صورت مشابه، سلول های چربی موش ها را در آزمایشگاه تحت تاثیر مستقیم اسانس گریپ فروت قرار دادند.

مشاهده کردند که این اسانس موجب ایجاد بافت های جدید چربی شد. به علاوه، استفاده همیشگی از اسانس گریپ فروت موجب بهبود کاهش وزن در افراد می شود. به عنوان مثال، زنانی که دچار یائسگی شده اند با ماساژ شکم به همراه اسانس گریپ فروت می تواند چربی های این ناحیه را از بین ببرند. شکم آن ها دو بار در روز و برای 5 روز در هفته با اسانس گریپ فروت 3 درصد ماساژ داده شد.

در انتهای هفته ششم مشاهده شد که نه تنها چربی های شکمی از بین رفته اند بلکه دور کمر آن ها نیز کوچک تر شده است. با این وجود، استفاده از دیگر روغن ها به شما این کمک را می کند که تاثیر اسانس گریپ فروت را بیشتر احساس کنید. در نظر داشته باشید که شواهد در مورد تاثیر تاثیر اسانس گریپ فروت بر لاغری بسیار اندک است و به مطالعه بیشتری برای تایید این گفته ها  دستاورد ها نیاز است. افزون بر این، مصرف مکمل های اسانس ها با دوزهای زیاد برای انسان ها توصیه نمی شود.

ایجاد تعادل روحی

به دلیل عوارض جانبی برخی از دارو ها که برای درمان اضطراب و افسردگی مورد استفاده قرار می گیرند، برخی از مردم به دنبال راه های جایگزینی هستند. مطالعات نشان داده اند که رایحه درمانی ممکن است برای ایجاد تعادل روحی و از بین بردن اضطراب مفید باشد. در حال حاضر، تحقیقات اندکی به بررسی تاثیر اسانس گریپ فروت در این زمینه پرداخته است. با این وجود، مطالعاتی که بر روی اسانس مرکبات صورت گرفته است نتایجی مشابه را اعلام کرده اند. ترکیب موثر در این میوه ها لیمونن می باشد.

تاثیرات آنتی باکتریالی و آنتی میکروبی

اسانس این میوه دارای خاصیت آنتی باکتریالی و آنتی میکروبی است. نتایج آزمایشگاهی نشان داده اند که اسانس این میوه می تواند در برابر باکتر های استافیلوکوکوس آرئوس، انتروکوکوس فائه کالیس و اشرشیا کلی از فرد محافظت کند. تحقیقات نشان داده اند که اسانس گریپ فروت می تواند در برابر گروهی از باکتری های که درمان آن ها بسیار سخت می باشد و نسبت به آنتی بیوتیک ها مقاوم هستند از خود واکنش نشان دهند.

در نهایت، این اسانس می تواند به جلوگیری از مشکل معده به دلیل وجود باکتری اچ. پیلوری بپردازد. به عنوان مثال، تست های آزمایشگاهی که بر روی 60 اسانس صورت گرفت نشان داد که گریپ فروت های سفید دارای خواصی هستند که  می توانند در برابر باکتری اچ. پیلوری مقاومت کنند.

اسانس این میوه ممکن است بتواند در برابر برخی از قارچ ها مقاومت کند از جمله کاندیدا آلبیکانس، که یک مخمر است و موجب عفونت در انسان ها می شود به ویژه در افرادی که دارای سیستم ایمنی بدن ضعیفی هستند.

فواید گریپ فروت

این میوه نوعی میوه مرکباتی است که به دلیل طعم شیرین و ترشی که دارد معروف است. این میوه غنی از مواد مغذی، آنتی اکسیدان و فیبر می باشد که آن را تبدیل به یکی از سالم ترین مرکبات کرده است. تحقیقات نشان داده اند که این میوه می تواند فواید فوق العاده ای برای سلامتی داشته باشد از جمله، کاهش وزن و کاهش بیماری های قلبی. در ادامه با خواص گریپ فروت برای سلامتی آشنا خواهید شد.

دارای مواد مغذی بسیار اما کم کالری

این میوه یکی از سالم ترین غذاهای رژیم غذایی است. علت آن این است که مواد مغذی بسیاری دارد اما، کم کالری می باشد. در واقع، یکی از کم کالری ترین میوه ها است. این میوه مقدار کمی فیبر به اضافه 15 مواد معدنی و ویتامین برای بدن تامین می کند.

مواد مغذی که مقدار آن ها بیش از متوسط است را در ادامه مشاهده خواهید کرد:

کالری: 52

کربوهیدرات: 13 گرم

پروتئین: 1 گرم

فیبر: 2 گرم

ویتامین C: 64 درصد از نیاز روزانه

ویتامین A: 28 درصد از نیاز روزانه

پتاسیم: 5 درصد از نیاز روزانه

تیامین: 4 درصد از نیاز روزانه

فولات: 4 درصد از نیاز روزانه

منیزیم: 3 درصد از نیاز روزانه

افزون بر این، این میوه منبع خوبی از آنتی اکسیدان های قوی گیاهی می باشد که فواید زیادی برای سلامتی دارند.

گریپ فروت و سیستم ایمنی بدن

مصرف این میوه برای سلامتی سیستم ایمنی بدن بسیار مفید است. علت این امر بالا بودن مقدار ویتامین C در آن است. ویتامین C خاصیت آنتی اکسیدانی دارد و از سلول ها در برابر باکتری ها و ویروس های مضر محافظت می کند. بعلاوه، تحقیقات زیادی نشان داده اند که استفاده از ویتامین C می تواند به افرادی که دچار سرما خوردگی شده اند کمک کند که سریع تر دوران بازیابی را طی کنند.

ویتامین ها و مواد معدنی بسیاری در این میوه یافت می شود که برای سیستم ایمنی مفید هستند از جمله ویتامین A، که از بدن در برابر التهاب و عفونت محافظت می کند. این میوه حاوی مقدار کمی ویتامین B، زینک، مس و آهن می باشد که وجود همگی با هم در این میوه به بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن کمک می کند. این مواد مغذی موجب یکپارچگی پوست شما می شوند که نتیجه آن جلوگیری از ایجاد عفونت است.

کمک به کنترل اشتها

این میوه حاوی مقدار کمی فیبر می باشد، 2 گرم در یک گریپ فروت متوسط. محققان نشان دادند که رژیم غذایی حاوی مقدار زیادی فیبر می تواند به فرد احساس سیری بیشتری بدهد. علت این امر این است که فیبر دیرتر هضم می شود و معده کمتر احساس خالی بودن می کند. بنابراین مقدار کافی فیبر مصرف کنید تا غذای کمتری بخورید و در نتیجه میزان کالری کمتری در طول روز وارد بدن خود کنید.

گریپ فروت و کاهش وزن

گریپ فروت یک غذای عالی برای کاهش وزن می باشد. این میوه دارای خواص زیادی می باشد که به کاهش وزن کمک می کنند به ویژه وجود فیبر در آن که به فرد احساس سیری می دهد و کالری ورودی به بدن را کاهش می دهد. افزون بر این، این میوه کالری کمی دارد اما آب زیادی در خود ذخیره دارد. وجود آب یک گزینه دیگر که برای کاهش وزن بسیار مفید است. افرادی که نیم ساعت قبل از غذا گریپ فروت تازه مصرف می کنند به طور چشمگیری بیشتر از دیگر افراد وزن کم خواهند کرد.

در واقع، افرادی که گریپ فروت مصرف کرده اند بعد از 12 هفته 1.6 کیلوگرم وزن کم کرده اند در حالی افرادی که این کار را انجام نداده اند موفق شده اند که تنها 0.3 کیلوگرم از وزن خود بکاهند. گریپ فروت به تنهایی موجب کاهش وزن نخواهد شد اما افزودن آن به رژیم غذایی می تواند این مسیر را کوتاه تر کند.

مفید برای دیابت

مصرف این میوه می تواند از ایجاد مقاومت به انسولین جلوگیری کند. مقاومت به انسولین موجب دیابت می شود. مقاومت انسولین زمانی اتفاق می افتد که سلول ها واکنش نسبت به انسولین را متوقف می کنند. انسولین هورمونی است که فرآیند های بسیاری را در بدن موجب می شود. به عنوان مثال، متابولیسم یا همان سوخت و ساز بدن اما بیشتر به دلیل نقش مهمی که در کنترل قند خون بازی می کند معروف است.

مقاومت انسولین موجب بالا رفتن قند خون و انسولین می گردد که این دو عامل خود باعث بیماری دیابت نوع دوم می شوند. مصرف این میوه می تواند به کنترل سطح انسولین بپردازد در نتیجه پتانسیل ابتلا به مقاومت انسولین را کاهش می دهد. در پژوهشی افرادی که نصف گریپ فروت تازه را قبل از غذا مصرف می کردند کاهش بسیار چشمگیری در سطح انسولین  و مقاومت انسولین در مقایسه با دیگر افراد تجربه کردند.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ