کاربرد روغن آووکادو برای درمان خشکی پوست

alikarimi55
پیش ازاین شاید از روغن آووکادو برای سرخ کردن یا تهیه سس سالاد خانگی استفاده کرده باشید اما آیا تا به حال فواید روغن آووکادو را برای پوست می دانستید؟ در طول تاریخ این روغن به دلایل خاصیت درمانی و ترمیم کننده اش مشهور شده است. استفاده موضعی یا خوراکی این روغن منبعی غنی از […]

پیش ازاین شاید از روغن آووکادو برای سرخ کردن یا تهیه سس سالاد خانگی استفاده کرده باشید اما آیا تا به حال فواید روغن آووکادو را برای پوست می دانستید؟ در طول تاریخ این روغن به دلایل خاصیت درمانی و ترمیم کننده اش مشهور شده است. استفاده موضعی یا خوراکی این روغن منبعی غنی از مواد مغذی فراهم می کند که می تواند به بهبود وضعیت پوست شما کمک کند. برای افراد تازه کار، این روغن حاصل از میوه،ط سرشار از اسید اولئیک ( اسید چرب امگا 9 غیر اشباع) و لینولئیک اسید (یک اسید چرب امگا 6) است. طیف گسترده ای از فواید این روغن جهت بهبود اختلالات ساده پوستی مثل خشکی تا نگرانی  جدی تر مانند پسوریازیس وجود دارد.

بیشتر بدانید: فواید شگفت انگیز آووکادو

مزایای روغن آووکادو برای پوست

احتمالاً تعجب می کنید که روغن آووکادو چگونه برای پوست شما مفید می باشد؟ راه های زیادی وجود دارد، از جمله:

1- مرطوب سازی  پوست خشک

به طور کلی روغن آووکادو یک مرطوب کننده عالی برای پوست است. این منبع غنی از مواد مغذی مانند ویتامین E و اسیدهای چرب مانند اسید اولئیک است. آیا این روغن برای پوست صورت مفید است؟ بسیاری از افراد کاربرد روغن آووکادو برای چین و چروک صورت و خشکی پوست را دوست دارند. در صنعت آرایشی، این روغن به دلیل توانایی نفوذ در پوست و جذب سریع آن، در اغلب محصولات صورت و بدن مورد استفاده قرار می گیرد. این روغن همچنین بسیار پایدار است و منبعی غنی از ویتامین E است که یک نگهدارنده طبیعی است. در صورت وجود پوست خشک، روغن آووکادو می تواند به بهبود آن کمک کند.

2- خاصیت ضد التهابی

آیا می توان در صورت وجود آکنه از روغن آووکادو استفاده کرد؟ در صورت وجود بیماری پوستی که التهاباتی مانند آکنه در آن وجود دارد، ممکن است این روغن به دلیل دارا بودن خاصیت ضد التهابی می تواند به بهبود زخم است کمک کند. بسیاری از افراد مبتلا به آکنه فکر می کنند جهت ترمیم برآمدگی آنها، باید چربی پوست خود را از بین ببرند اما در واقع این کار می تواند آکنه را بدتر کند. برخی افراد دریافته اند که این روغن ضمن کمک به مرطوب سازی پوست، احتمال تولید بیش از حد چربی (دلیل اصلی ایجاد آکنه)  را کاهش می دهد.

بیشتر بدانید: خواص آووکادو برای موها

3- خاصیت ضد پیری

با افزایش سن و کاهش تولید چربی و کلاژن در پوست خشکی، سفتی و کاهش طراوت در پوست مشاهده می شود.

شاید بخواهید از روغن آووکادو برای چین و چروک صورت استفاده کنید. این روغن هنگامی که به صورت موضعی مورد استفاده قرار می گیرد به عنوان عاملی مقبله کننده با خشکی پوست افزایش دهنده علائم پیری شناخته می شود. استفاده از این روغن روی پوست نیز ممکن است سبب افزایش تولید کلاژن شود.

طبق بررسی علمی روغنهای گیاهی، تحقیقات انجام شده بر روی حیوانات نشان داده است که کاربرد موضعی این روغن باعث افزایش سنتز کلاژن می شود. همچنین سبب کاهش میزان سلولهای التهابی فرآیند بهبود زخم می شود.

گنجاندن چربی های سالم مشابه محتویات روغن آووکادو در رژیم غذایی می تواند به خشکی کمتر پوست کمک کند و خاصیت ارتجاعی آن را حفظ کند. بنابراین استفاده از این روغن در دستور العمل های غذایی و به صورت موضعی راهی عالی برای درخشش و جوانی پوست شما است.

بیشتر بدانید: 6 خاصیت آووکادو برای سلامتی

4- از مزایای روغن آووکادو مقابله با رادیکال های آزاد

وقتی صحبت از سلامت پوست و اندام های داخلی بدن می شود، کاهش رادیکال های آزاد و آسیب آنها یک هدف عاقلانه است. رادیکال های آزاد نه تنها به بروز بیماری کمک می کنند بلکه باعث ایجاد انواع تغییرات ناخواسته در پوست از جمله لکه های افزایش سن، چین و چروک ها و نگرانی های جدی تری مانند سرطان پوست می شوند. روغن آووکادو می تواند به دلیل دارا بودن محتوای غنی از مواد مغذی و آنتی اکسیدانی از آسیبهای رادیکال آزاد در داخل و خارج بدن جلوگیری کند.

5 کمک به تسکین آفتاب سوختگی

طبق بررسی علمی که در سال 2011 منتشر شد روغن آووکادو (Persea americana) غنی از ویتامین E، بتا کاروتن، ویتامین D، پروتئین، لسیتین و اسیدهای چرب است که همین عوامل آن را افزودنی مناسبی برای محصولات طبیعی بعد از آفتاب قرار می دهد تا به نرم کردن پوست و کاهش اثرات منفی آفتاب سوختگی کمک کند.

6- ترمیم پسوریازیس

پسوریازیس یک بیماری مزمن و خودایمنی پوستی است که باعث التهاب و پوسته پوسته شدن پوست می شود. نتایج یک کارآزمایی بالینی که در مجله Dermatology منتشر شده است، نشان می دهد که چگونه یک کرم ویتامین B12 حاوی روغن آووکادو طی 12 هفته اثرات مفیدی بر روی بیماران پسوریازیس داشته است. به طور کلی این مطالعه نتیجه گیری می کند که استفاده از کرم  B12حاوی این روغن پتانسیل قابل توجهی جهت درمان موضعی پسوریازیس دارا می باشد.

موارد کاربرد روغن آووکادو

روغن آووکادو یک درمان طبیعی برای پوست است. سلامتی پوستی حاصل از روغن آووکادو کاربردهای مختلفی از  جمله بهبود خشکی پوست و پاک کردن آرایش دارد. به سادگی مقدار کمی این روغن را روی یک توپ نخی بمالید و روی چشم ها بکشید تا آرایش آن پاک شود. همچنین می توان این روغن را روی خطوط ریز، چین و چروک، پاشنه های ترک خورده و  همچنین هر ناحیه دیگر نیازمند رطوبت از بدن یا صورت مالید. برخی افراد برای روشن ساختن پوست از این روغن استفاده می کنند اما این مزیت هنوز به اثبات نرسیده است.

بیشتر بدانید: آیا آووکادو باعث چاقی می‌شود؟

مقایسه  کاربردهای روغن زیتون و روغن آووکادو برای پوست

روغن آووکادو و روغن زیتون هر دو روغن خوراکی هستند که به جای دانه از قسمت گوشتی میوه تهیه می شوند. هر دو روغن انتخاب های سالمی هستند که می توان در آشپزخانه استفاده کرد. همچنین می توان از هر دوی آنها برای مو و پوست استفاده کرد. هر دو روغن جزو لیست بهترین های غذاهای پوستی هست ولی کدام یک بهترین است؟ وقتی از آنها به صورت موضعی استفاده شود، انتخاب بهترین بستگی به نوع پوست و اولویت شخصی فرد دارد. اسید اولئیک یکی از مهمترین جنبه های هر دو روغن است، همین عامل اصلی ترین علت تاثیر مثبت آن بر خشکی پوست، التهاب یا علائم پیری آن می باشد. حدود 70 درصد از چربی موجود در این روغن از نوع  اسید اولئیک غیر اشباع است، در حالی که تا 83 درصد چربی موجود در روغن زیتون اسید اولئیک می باشد. هر دو روغن حاوی آنتی اکسیدان هایی مانند ویتامین E هستند که می توانند با آسیب رادیکال آزاد در داخل و خارج بدن مبارزه کنند. مطالعات نشان می دهد روغن زیتون نسبت به روغن آووکادو ویتامین E بیشتری دارد.

روغن زیتون وقتی روی پوست به کار می رود کمی ضخیم تر از روغن آووکادو به نظر می رسد و در مقایسه با روغن آووکادو رایحه بیشتری دارد. برای برخی از افراد همین عامل دلیلی برای انتخاب این روغن جهت استفاده موضعی است.

خطرات و عوارض جانبی 

مزایای بسیاری از روغن آووکادو برای پوست و مو وجود دارد اما در صورت وجود حساسیت فرد به آووکادو ، احتمالاً مجبور خواهید بود استفاده از آن را در رژیم غذایی و موضعی حذف کند. در صورت وجود حساسیت به لاتکس، به احتمال زیاد به میوه های دارای آلرژن های مشابه لاتکس از جمله آووکادو، موز، کیوی و شاداب نیز حساسیت وجود خواهد داشت. بسته به نوع پوست، این روغن ممکن است برای فرد دارا یا فاقد کارکرد باشد. در صورت وجود پوست چرب یا پر از آکنه، ممکن است بتوان از آن فقط روی بدن استفاده کرد.

بیشتر بدانید: 10 کاربرد غیر منتظره روغن آووکادو و فواید آن برای موها

خلاصه روغن آووکادو

  • روغن آووکادو یک روغن خوراکی است که می تواند به صورت موضعی نیز مورد استفاده قرار گیرد. این روغن حاصل فشار دادن قسمت گوشتی میوه آووکادو می باشد.
  • اغلب این روغن را به دلیل پایداری، محتوای بالای ویتامین E و توانایی مرطوب کردن پوست در محصولات آرایشی پیدا خواهید کرد.
  • فواید روغن آووکادو برای پوست شامل کاهش چین و چروک و خطوط ریز، خشکی، التهاب و آسیب رادیکال آزاد می باشد.
  • استفاده  موضعی این روغن حتی ممکن است به بهبود بیماری های مزمن پوستی مانند پسوریازیس کمک کند.
  • در صورت  مقایسه کاربردهای روغن زیتون و روغن آووکادو برای پوست، تشابهات فراوانی بین آنها برای پوست و مو و آشپزی یافت خواهد شد.
  • اگر پوست مستعد آکنه یا چربی باشد، ممکن است روغن آووکادو بهترین انتخاب نباشد و روغن زیتون ممکن است عملکرد بهتری داشته باشد. با این حال در صورت وجود پوستی نرمال یا خشک، این روغن کارآیی بالایی خواهد داشت و به طور واقعی سلامت پوست را بهبود می بخشد.

بیشتر بدانید: خواص انواع روغن ها

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ