اضافه وزن و چاقی در سگ ها

alikarimi55
در طول سال یک روز را برای چاقی حیوانات در نظر گرفته اند تاریخ این روز نهم اکتبر می باشد و با روز ملی آگاهی از چاقی حیوانات خانگی یاد می شود. درست است که یک روز از سال را مختص چاقی حیوانات خانگی در نظر گرفته اند اما بهتر است بدانید که این مشکل […]

چاقی در سگ

در طول سال یک روز را برای چاقی حیوانات در نظر گرفته اند تاریخ این روز نهم اکتبر می باشد و با روز ملی آگاهی از چاقی حیوانات خانگی یاد می شود. درست است که یک روز از سال را مختص چاقی حیوانات خانگی در نظر گرفته اند اما بهتر است بدانید که این مشکل سلامتی در تمام طول سال سگ ها را تهدید می کند.

تقربیا می توان گفت که چاقی در سگ ها، همان چاقی است که در انسان ها رخ می دهد. در حقیقت  متخصصان پس از بررسی ها به این نتیجه رسیده اند که تقریبا 56 درصد سگ هایی که در ایالات متحده ی آمریکا هستند به چاقی گرفتار هستند.

مشکلاتی که چاقی برای سگ ها به وجود می آورد برای آن ها خطرناک است ازجمله : باعث ایجاد آسیب به مفصل ها، قلب، ریه، کبد وکلیه در آن ها  می شود. آن ها بیشتر شرایط آسیب دیدن را دارند و جراحی آن ها دارای ریسک بالاتری هستند.

خود سگ ها نیز در اثر این چاقی اذیت می شوند و حس خوبی نسبت به آن ندارد. از جمله خصوصیاتی که یک سگ سالم دارد می توان به پرانرژی بودن، حس کنجکاوی و یا بازیگوش بودن اشاره کرد در حالیکه سگ های مبتلا به چاقی از این خصوصیات بی نصیب هستند. اگرچه سگ های چاق  قادر نیستد یک رژیم مناسب را برای خود در نظر بگیرند و یا تحرک داشته باشند تا از این وضعیت نجات پیدا کنند اما قطعا اگر این توانایی در آن ها وجود داشت حتما آن را علنی می کردند.

در زیر اطلاعاتی در مورد چاقی در سگ ها ذکر شده است

دلایل چاقی در سگ

بعضی از سگ ها به دلایل فیزیولوزیکی دچار چاقی می شوند، اما اغلب مشکلات چاقی به دلیل دو رویداد اتفاق می افتد:

1: بیش اندازه غذا خوردن

2: به اندازه ی کافی تحرک نداشتن

پرخوری

بعضی از افراد به خاطر حس بخشندگی  که در آن ها به وجود می آید، غذای بیش از اندازه به سگ ها می دهند. میان وعده ها نیز باعث پرخوری در آن ها می شود. گاهی اوقات صاحب سگ ها به خاطر باور های اشتباهی که دارند زمینه را برای ایجاد چاقی فراهم می کنند. آن ها معتقدند که باید به طور 24 ساعت به سگ غذا داد و یا هنگامی که یک سگ وانمود می کند که  غذا می خواهد،  واقعا گرسنه است. در جواب این باور ها باید گفت که این افکار اشتباه هستند. سگ ها جانوران ذاتا لاشخورهستند چه گرسنه باشند یا نه، اگر به این نتیجه برسند که نگاه کردن، جستجو کردن و یا هر حرکت خاصی باعث می شود که شما به آن ها غذای بیشتری بدهید، آن ها این کار را بارها و بارها انجام خواهند داد.

بی تحرکی

این علت دقیقا همان دلیلی است که در انسان ها نیز باعث چاقی می شود. معمولا زندگی سگ ها در داخل خانه و یا حیاط سپری می شود و آن ها را محدود به این مکان ها می کند. در حالیکه آن ها نیاز به تحرکی دارند که کمکی به  انجام آن نمی شود. بهتر است بدانید که سگ ها نیز مانند انسان ها طالب بی تحرکی  می باشند و به همان اندازه تنبل هستند. بازی کردن و دویدن محدود به حصار برای آن ها کافی نیست. اگرچه بی تحرکی باعث اضافه وزن کم می شود، اما این اضافه وزن اندک،  مداوم است و کم کم وزن سگ ها زیاد می شود تا سرانجام در میانسالی  باعث چاقی می شود

با این حال به جز دو دلیل بالا، دلایل دیگری نیز هست که منجر به چاقی در سگ ها می شود ازجمله:

 عقیم کردن یا ازبین بردن تخمدان

اگر سگی را عقیم و یا تخمدان های او را از بین ببرند باعث  پایین آوردن سوخت و ساز بدن در آن می شود که گاهی این حرکت موجب اضافه وزن می شود.

چه چیز هایی رخ می دهد: سگ ها در رنج سنی متفاوت باید برنامه های غذایی و تحرکی خاص خود را داشته باشند که متاسفانه این برنامه ها متناسب با سن آن ها تغییر نمی کند. به خاطر داشته باشید که هرچیزی که برای یک توله ی سگ پرتحرک مفید است برای یک سگ میان سال نیزمفید نخواهد بود.

چاقی در سگ

اختلالات هورمونی در چاقی در سگ

ازجمله این اختلالات تنبلی ویا ازکار افتادگی غده ی تیروئید است که  می تواند منجر به مشکلات وزنی شود. بیماری غده ی فوق کلیوی یا آدرنال باعث می شود که هورمونی به نام کورتیزول بیش از اندازه تولید شود و سپس منجر به بیماری کوشینگ شود.

سگ هایی که دچاربیماری کوشینگ هستند چاق به نظر می رسند درحالیکه آن بادی است که به دلیل  چربی که در ناحیه شکم آن ها توزیع شده است و در حقیقت چاق نیستند.

 سوخت و ساز کم

سوخت و ساز کم بدن در میانسالی لتفاق می افتد . تحقیقات نشان داده است که سگ ها در سن حدود 5 و یا  6 سالگی، میان سال محسوب می شوند، بنابراین اگر سگ شما سن او از این رنج پایین تر است و دچار چاقی شده است، احتمالا زمانی که به میانسالی برسد مشکلاتش  بدتر خواهد شد

بیشتر بدانید: داروی ضد سرطان حیوانات خانگی اختراع شد!

تاثیر نژاد در چاقی در سگ

در چاقی سگ، نژاد هم بی تا ثیر نیست. بهتر است در مورد نژاد سگ خود بیشتر  بدانید که آیا سگ شما چند نژادی و یا از نژاد هایی مانند بیگل، کوکل اسپانیل، کولی، شلتی، لابرادور، گلدن رتریور، داکسهوند است.

طریقه ای که می توان متوجه شد که آیا سگ شما دچار اضافه وزن است یا خیر

  • دنده های او را بررسی کنید

تعجب نکنید!! بله در این نقطه نیز مقدار کمی از چربی  وجود دارد اما مقدار چربی آنقدر نیست که شما قادر به لمس کردن دنده ها نباشید بنابراین اگر این قسمت را لمس کردین اما نتوانستید در اثر چربی زیاد دنده ها را حس کنید این به این معنی است که سگ شما دچار چاقی شده است. در حقیقت به جز دنده ها شما می توانید  استخوان های اصلی بعضی دیگر از نقاط بدن مانند استخوان پاها، ستون فقرات، شانه ها و لگن را نیز از نظر چربی مورد بررسی قرار بدهید اگر در این نقاط نیز نتوانستید در اثر چربی زیاد استخوان ها را حس کنید، لایه های چربی در حیوان خانگی شما کمی بیش از حالت معمول زیاد شده است.

چاقی در سگ

برای تشخیص چاقی در سگ تنفس او را بررسی کنید

اگر سگ شما در صورتی که  کوچکترین و یا هیچ تقلایی نکند اما باز هم او به سختی می تواند نفس بکشد و یا بعد از یک پیاده روی کوتاه و یا کنسول بازی به راحت نمی تواند بهبود یابد و به حالت اول خود باز گردد این نیز خبر از یک مشکل چاقی در او می دهد.

بررسی کردن قاعده ی دم سگ

معمولا این ناحیه نیز با مقدار کمی از چربی پوشیده شده است، اما اگر نتوانید استخوان های قاعده ی دم او را در اثر چربی زیاد چک کنید در آن صورت سگ شما دچار چاقی زیاد شده است.

بیشتر بدانید: بیماری هایی که ممکن است از حیوانات خانگی بگیرید!

بایستید و از بالا به نیم رخ سگ نگاه کنید

آیا می توانید زاویه دور کمر او را ببنید؟ آیا می توانید محل انتهای دنده ها و ابتدای لگن را تشخیص دهید؟

برای تشخیص چاقی در سگ فورفتگی شکم را بررسی کنید

این فرو رفتگی در انتهای دنده ها قرار دارد، فرو رفتگی این ناحیه را با قفسه سینه مقایسه کنید فرو رفتگی این ناحیه باید از قفسه ی سینه کمتر باشد.در غیر این صورت یک برا آمدگی محسوب می شود هرچقدر که او کمتر به نژاد خود وابسته باشد و فرو رفتگی  قفسه ی سینه بیشتر باشد، این برامدگی بیشتر خواهد بود. فرو رفتگی شکم یک سگ لاغر زیاد است در حالیکه سگ های چاق ممکن است این گونه نباشند.

چه زمانی برای چاقی در سگ باید به دامپزشک مراجعه کرد

یک بار دیگر خوب سگ خود را بررسی کنید اگر باز هم متوجه شدید که او دچار چاقی شده است به دامپزشک مراجعه کنید.

دامپزشک سگ شما را بررسی خواهد کرد و سپس آزمایشات خون را برای او مد نظر قرار می دهد. سپس از شما سوالاتی در مورد عادات و تناوب غذایی او خواهد پرسید. پس از بررسی ها می تواند به شما برای یک برنامه ی منطقی و واقع بین، تدریجی با ریسک کم کمک کند تا وزن سگ پایین بیاید.

بیشتر بدانید: بهترین حیوانات خانگی برای کودکان چیست؟

تقریبا برنامه ی او شامل موارد زیر است:

  • کاهش مصرف کالری، که احتمالامصرف غذاهای مخصوصی که با فرمول خاص مهیا شده اند را  برای کاهش وزن در نظر می گیرد
  • روزانه غذای کمی به سگ داده شود
  • افزایش مصرف مقدارفیبروآب
  • تحرک بیشتر

ممکن است شما بخواهید یک برنامه غذایی که شامل غذاهای انتخاب شده که برای درمان است و یا ورزش را برای سگ خود در نظر بگیرید، و سپس پیشرفت حیوان خود را در لاغری ملاحظه کنید. حتی ممکن است در رابطه با این قضیه وسواس شوید و مقدار غذایی که به سگ داده می شد را دقیق اندازه بگیرید و هر درمانی را که برای او انجام داده اید را یاداشت کنید.

مهم نیست که از لیست برنامه های تعیین شده برای لاغری چه چیزی را انتخاب می کنید مهم ادامه دادن آن برنامه است که به درمان جواب داده شود.مراقب باشید برنامه ی کاهش وزن حتی اگریک درجه سریع تر از دو درصد وزن کل بدن در هفته باشد احتمال کم شدن بافت های ضعیف بسیار زیاد است و باعث افزایش وزن مجدد در سگ شما خواهد شد.

بخاطر داشته باشید که شما باید یک برنامه ی طولانی را داشته باشید. بسیاری از سگ ها برای این که به وزن ایده آل برسند ممکن است حتی 8 الی 12 ماه طول بکشد، و حتی آن ها برای اینکه به اندام سالم خود برسند به رژیم و تحرک خود ادامه دهند.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ