افزایش احتمال درمان سرطان سینه در صورت بروز آمنوره حین شیمی درمانی

maryam01
بروز آمنوره حین و پس از شیمی‌درمانی با عوارض جانبی بالینی و تأثیرات مهمی بر کیفیت زندگی خانم‌هایی که در مراحل ابتدای سرطان سینه هستند و یائسه نشده‌اند مرتبط است.

بر اساس تحقیقی که در ژورنال پزشکی نیوانگلند منتشر شد، آمنوره ناشی از شیمی‌درمانی در خانم‌هایی که برای مراحل ابتدایی سرطان سینه تحت درمان هستند با بهبود قابل توجه میزان نجات بیمار مرتبط است. این تحقیق همچنین نشان داد تزریق ترتیبی داروهای شیمی‌درمانی میزان نجات یافتن خانم‌هایی که در مراحل اولیه سرطان سینه هستند را در مقایسه با دریافت یک‌باره دارو به مقدار قابل توجه‌ای افزایش می‌دهد.
آنطور که یکی از محققان، دکتر «چارلز گیر» توضیح می‌دهد، بروز آمنوره حین و پس از شیمی‌درمانی با عوارض جانبی بالینی و تأثیرات مهمی بر کیفیت زندگی خانم‌هایی که در مراحل ابتدای سرطان سینه هستند و یائسه نشده‌اند مرتبط است. وابسته به سن و نوع شیمی‌درمانی، بین ۴۰ تا ۹۰ درصد این خانم‌ها به سبب شیمی‌درمانی دچار آمنوره می‌شوند.
آمنوره به دلیل توقف کارکرد تخمدان‌ توسط شیمی‌درمانی ایجاد شده و منجر به کاهش شدید سطح استروژن می‌شود. به نظر می‌رسد برخی از فواید شیمی‌درمانی در خانم‌هایی که یائسه نشده‌اند به این فرم درمان دستگاه درون‌ریز مرتبط است.
تیم تحقیق وضعیت قاعدگی خانم‌ها را به منظور ارزیابی تأثیر آمنوره بر نتایج بیماران ثبت نمودند. به این ترتیب مشخص شد میزان بقاء خانم‌هایی که حداقل برای ۶ ماه فعالیت قاعدگی نداشتند نسبت به آنهایی که به الگوی طبیعی قاعدگی ادامه دادند بسیار بیشتر است.
دکتر گیر می‌گوید نتیجه مذکور نیاز به تحقیقات بیشتر بر روی آمنوره القائی و نهایتاً مد نظر قرار دادن یک تحقیق بالینی تصادفی برای ارزیابی سرکوب فعالیت تخمدانی به عنوان یک مداخله‌ی مشخص در خانم‌هایی که یائسه نشده‌اند و دارای سرطان سینه با گیرنده‌های استروژن منفی هستند را تقویت می‌کند.
(منبع: medicinenet)

۷ غذایی که باعث سرطان سینه می‌شود

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ