پاسخ به سوالات رایج درباره SIDS یا سندرم مرگ ناگهانی نوزاد

مهرناز زاوه
SIDS مرگ ناگهانی و بی‌دلیل نوزادان زیر یک سال است که حتی بعد از تشخیص کامل آن نمی‌توان دلیل بارزی برایش یافت.

SIDS مرگ ناگهانی و بی‌دلیل نوزادان زیر یک سال است که حتی بعد از تشخیص کامل آن نمی‌توان دلیل بارزی برایش یافت. هر ساله در ایالات متحده هزاران نوزاد به طور ناگهانی و غیرمنتظره می‌میرند. این مرگ ها را SUID یا مرگ ناگهانی و غیرمنتظره‌ی نوزاد می‌نامند که شامل تمام مرگ‌های غیرمنتظره می‌شود. از جمله نوزادانی که بدون دلیل مشخصی می‌میرند، مانند SIDS و آن دسته از نوزادانی که به دلیل مشخصی مانند خفگی می‌میرند. بسیاری از مرگ‌های غیرمنتظره‌ی نوزادان به خاطر حوادث است٬ اما بیماری یا چیزی نظیر آن هم می‌تواند باعث شود که نوزاد به طور ناگهانی و غیرمنتظره بمیرد.
-بهترین روش برای کاهش خطر SIDS در نوزادم چیست؟
باید سعی کنید که همیشه برای خواب٬ نوزادتان را به پشت بخوابانید. این روش٬ بهترین روش برای کاهش خطر بروز SIDS است.
-اگر بچه‌ام را به پشت بخوابانم دچار خفگی نمی‌شود؟
خیر٬ بچه‌های سالم به طور طبیعی مواد مایع را بلعیده یا آن را با سرفه به بیرون می‌ریزند- این واکنشی است که همه‌ی افراد به طور طبیعی انجام می‌دهند. وقتی نوزادان به پشت می‌خوابند مایعات را بهتر قورت می‌دهند یا راحت‌تر بیرون می‌ریزند.
-اگر نوزادم حین خواب برگردد روی شکم خود چه کار باید کرد؟ اگر این اتفاق افتاد آیا باید دوباره برش گردانم تا به پشت بخوابد؟
خیر. غلت زدن یک بخش طبیعی و مهم از رشد نوزاد شما محسوب می‌شود. اکثر نوزادان در سنین ۴ تا ۶ ماهگی خودشان غلت زده و برمی‌گردند. اگر نوزاد شما حین خواب این کار را انجام می‌دهد٬ نیازی نیست که بروید او را به پشت برگردانید. نکته‌ی مهم این است که او خواب خود را در حالتی که به پشت خوابیده شروع می‌کند که این باعث کاهش خطر SIDS می‌شود و نکته‌ی دیگر این که تشک و ملافه‌ی نرم و شل در اطراف منطقه‌ی خواب نوزاد قرار ندهید.
نکته: حواستان به این مسئله باشد که کسی که از نوزادتان مراقبت می‌کند روش‌های کاهش خطر SIDS و سایر خطرات مرتبط با آن را می‌داند. این نکته را به خاطر داشته باشید: خوابیدن نوزادان به پشت٬ امن‌ترین حالت خواب برای آنهاست.
منبع: nichd

۱۳ روش موثر برای آرام کردن نوزاد لجوج و گریان

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ