چطور می‌توان میزان چربی پوست را کنترل کرد-قسمت اول

مهرناز زاوه
هرچند چربی تولید شده توسط بدن، برای سلامت پوست بسیار مفید است، اما میزان زیاد آن باعث مسدود شدن منافذ پوستی شده و منجر به بروز جوش‌های سرسیاه، لکه و کهیر روی پوست می‌شود.

عوامل بسیاری به چربی پوست کمک می‌کنند. تغییرات هورمونی، قرص‌های ضدبارداری، نوع لوازم آرایشی که استفاده می‌کنید و مسائل ارثی می‌توانند از جمله این عوامل باشند. این وضعیت در هر سنی می‌تواند رخ دهد، اما معمولا با بالا رفتن سن پوست تمایل بیشتری به خشکی پیدا می‌کند. هرچند چربی تولید شده توسط بدن، برای سلامت پوست بسیار مفید است، اما میزان زیاد آن باعث مسدود شدن منافذ پوستی شده و منجر به بروز جوش‌های سرسیاه، لکه و کهیر روی پوست می‌شود. از طرفی ممکن است باعث خراب کردن آرایش‌تان شود. بسیار مهم است که شما طرز برخورد صحیح با نوع پوستتان را بدانید. خوشبختانه روش‌های زیادی برای کاهش چربی سطح پوست وجود دارد که در اینجا به برخی از آنها اشاره می‌کنیم.
پاک کننده 
متخصصان پوستی بر این موضع با هم هم‌عقیده‌اند که یکی از مؤثرترین روش‌ها برای کنترل پوست‌های چرب این است که هم صبح و هم شب، پوست خود را بشویید. برای این کار سعی کنید همیشه از تمیزکننده‌های ملایم استفاده کنید چرا که صابون‌های سخت می‌توانند باعث تحریک پوست و تولید بیشتر روغن در آن شوند. استفاده از لیف هم می‌تواند باعث تحریک پوست جهت تولید بیشتر روغن شود. اگر دیدید استفاده از تمیزکننده‌های صورت باعث کاهش میزان روغن آن نشد، سعی کنید از محصولی استفاده کنید که شامل اسیدی مانند پروکسید بنزوئیل، اسید سالیسیلیک، اسید گلیکولیک یا اسید بتاهیدروکسی باشد. بسیاری از محصولاتی که حاوی این مواد هستند نوعی محافظ پوست در مقابل کهیر محسوب می‌شوند.
تونر
متخصصان درباره کارایی دقیق و مفید خواص کاهنده چربی تونرها نظرات مختلفی دارند. یکی از پزشکان در این زمینه می‌گوید: من از طرفداران تونرها نیستم چرا که آنها باعث تحریک پوست و التهاب آن شده و به تولید روغن بیشتر در پوست می‌انجامند. با این حال، اگر کسانی باشند که تمایل به استفاده از آنها داشته باشند، پیشنهاد می‌کنم که آن را تنها بر روی نقاط چرب پوست مانند پیشانی، بینی و چانه بمالند و از آنها در نواحی که تمایل به خشکی دارند،‌ استفاده نکنید. 
پدهای پزشکی 
پدهای پزشکی همراه با اسید سالیسیلیک، اسید گلیکولیک و یا سایر ترکیبات اسیدی که باعث کاهش میزان روغن پوست می‌شوند یکی دیگر از روش‌های مؤثر برای زیبایی پوست محسوب می‌شوند. این پدها در بین بیمارانی که مشکل پوست چرب دارند بسیار پرطرفدارند. شما می‌توانید آن را در کیف خود هم حمل کنید و هنگامی که با عجله بیرون می‌روید از آن برای خنک کردن پوست و از بین بردن چربی اضافی آن استفاده کنید.
کاغذهای جاذب چربی پوست
این کاغذها گزینه‌هایی مناسب برای از بین بردن چربی پوست محسوب می‌شوند چرا که به طور کامل رطوبت پوست را از بین نمی‌برند و آن را خشک نمی‌کنند. استفاده از آن راحت است. می‌توانید آن را روی نقاط چرب بدن مانند پیشانی، بینی و چانه استفاده کنید. سعی کنید پوستتان را با آن نسابید. فقط کافیست آن را کمی روی پوست و به مدت ۱۵ تا ۲۰ ثانیه فشار دهید تا چربی‌اش را بگیرد.
ماسک و خاک رس
استفاده از ماسک‌ها و خاک رس برای پوست باعث از بین رفتن چربی پوست و تمیز شدن پرزهای آن می‌شود، اما همواره نگرانی بابت خشکی زیاد پوست وجود دارد. پیشنهاد متخصصان این است که این ماسک‌ها را تنها در نقاط مشکل‌دار و نه همیشه و تنها برای مراسم مهمی مانند ازدواج، شام تولد یا یک مهمانی مهم استفاده کنید. یک یا دو بار در هفته استفاده از ماسک‌های درمانی بسیار مفید است. آن دسته از ماسک‌هایی که با کائولین یا خاک رس بنتونیت ساخته شده‌اند برای پوست‌های چرب بسیار عالی‌اند چرا که به طور طبیعی چربی و ناخالصی‌ها را جذب کرده و به طور همزمان از التهاب پوست هم می‌کاهند.
منبع: webmd

چه روغن‌هایی برای پوست چرب و حساس مناسب‌اند؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ